אדמירל משנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אדמירל משנה היא דרגת קצין דגל בכיר בחיל הים, שוות ערך למייג'ור גנרל וסגן מרשל אוויר ומעל לזו של קומודור וקפטן, אך מתחת לזו של תת אדמירל.

מקורו של המונח בימי השייטות הימיות ויכול להתחקות אחר מקורותיו לצי המלכותי. לכל שייטת של הצי הוצב כראשה אדמירל, אשר פיקד מכלי השיט המרכזי וניהל את פעילות השייטת. האדמירל בתורו ייעזר בסגן אדמירל, שפיקד על הספינות המובילות שנשאו את עיקר הקרב. בחלק האחורי של השייטת פיקד אדמירל שלישי על הספינות הנותרות, ומכיוון שקטע זה נחשב לסכנה הפחותה ביותר, האדמירל שפיקד עליה היה בדרך כלל הזוטר ביותר. זה המשיך לעידן המודרני, עם אדמירל משנה (אחורי) האדמירליות הזוטרה ביותר בקרב ציים רבים.

ברוב הציים האירופיים, הדרגה המקבילה נקראת קונטר אדמירל.

אוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי המלכותי האוסטרלי שומר על דרגת אדמירל משנה; עיין בדרגות הכוחות המזוינים של אוסטרליה. הקיצור הוא RADM‏.[1]

מאז אמצע שנות ה-90, סמלו של אדמירל משנה של הצי המלכותי האוסטרלי הוא כתר אדוארד הקדוש מעל חרב ושרביט מוצלבים, מעל שני כוכבי כסף, מעל המילה "אוסטרליה". בדומה לגרסה של הצי המלכותי, החרב היא קטלס ימי מסורתי. לכוכבים יש שמונה נקודות, בניגוד לארבעת כוכבי מסדר האמבט המחודדים המשמשים את הצבא (שלרוב מכונים "פיפס"). לפני 1995, הכותפת של RAN הייתה זהה לכותפת של הצי המלכותי. הכותפת של הצי המלכותי השתנתה שוב ב-2001, והכותפת האוסטרלית והבריטית זהים כעת למעט המילה "אוסטרליה".[2]

אדמירל משנה רובין ווקר AM, RAN הפכה לאדמירלית הראשונה בצי המלכותי האוסטרלי כאשר מונתה למנתחת-ראשית של כוחות ההגנה של אוסטרליה ב-16 בדצמבר 2011.[3]

קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל כתף אדמירל משנה קנדי וסמל שרוולים (מאז יוני 2010).

בצי המלכותי הקנדי, דרגת אדמירל משנה (RAdm; contre-amiral או CAm בצרפתית) היא דרגת הצי המקבילה לדרגת מייג'ור גנרל של הצבא וחיל האוויר. אדמירל משנה הוא קצין דגל, המקבילה הימית של גנרל. אדמירל משנה הוא בכיר לקומודור ובריגדיר - גנרל, וזוטר לתת אדמירל ולוטננט גנרל.

סמל הדרגה לאדמירל משנה הוא שני עלי מייפל כסופים מתחת לחרב ושרביט מוצלבים כסופה, על כולם כתר אדוארד הקדוש, הנלבשים על כותפות מוזהבות על החולצה הלבנה עם השרוולים הקצרים או הטוניקה הלבנה הטרופית. מדי השירות כוללים רצועה רחבה של צמת זהב סביב השרוול ומאז יוני 2010[4] מעליה רצועה צרה יותר של צמת זהב מעוטרת בתלתל המנהלים. על המצחייה של כובע השירות שתי שורות של עלי אלון זהב.

פקיסטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדמירל משנה בצי הפקיסטני הוא קצין ימי בכיר ובדרגת שני כוכבים, המחזיק בפיקודים ימיים גבוהים יותר. כמו רוב חיל הים של חבר העמים הבריטי, דרגת אדמירל משנה עדיפה על הקומודור והקפטן. עם זאת, הדרגה זוטרה לדרגת תת-אדמירל בדרגת שלושה כוכבים ואדמירל בדרגת ארבעה כוכבים, שהוא בדרך כלל ראש המטה הימי של חיל הים.

הולנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל הדרגה של schout-bij-nacht

Schout-bij-nacht היא דרגת הצי המלכותי ההולנדי, המקבילה לאדמירל משנה בצי ארצות הברית ובצי המלכותי. זהו תפקיד האדמירל השני בגודלו של הצי ההולנדי, המדורג מעל קומודור ומתחת לתת אדמירל.

דרגת schout-bij-nacht מקורה בין המאה ה-15 למאה ה-16. מתפרשת כ"שומר בלילה", ה-schout-bij-nacht היה הקצין שפיקח על הספינה כשהקברניט ישן.

בזמנים מאוחרים יותר ה-schout-bij-nacht היה גם הקצין שפיקח על שייטת חיל הים שלמה, בהיעדר אדמירל בכיר, ועד המאה ה-17 schout-bij-nacht הייתה הדרגה הנפוצה של מפקד חיל הים של השייטת האחורית של צי קרב.

במאה ה-17 הציים של שוודיה ודנמרק-נורווגיה אימצו את הדרגה כ-schoutbynacht והצי הצי הרוסי הקיסרי הקדום בתור шаутбенахт ("shautbenakht"). ב-1724 הרוסים, ואחריהם ב-1771 גם הצי השוודי וגם הצי הדנו-נורווגי שינו את שם הדרגה לקונטר אדמירל הגרמני במקור (контр-адмирал ברוסית, konteramiral בשוודית, kontreadmiral בדנית ונורווגית).

ניו זילנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרגה הרגילה הגבוהה ביותר שקיימת כיום בצי המלכותי של ניו זילנד היא אדמירל משנה וזו הדרגה המוחזקת על ידי ראש הצי[5] אלא אם אותו אדם הוא גם ראש כוח ההגנה.

סינגפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצי הרפובליקה של סינגפור (RSN) שתי דרגות בתואר אדמירל משנה: אדמירל משנה (כוכב אחד), דרגת כוכב אחד; ואדמירל משנה (שני כוכבים), דרגת שני כוכבים.

סרי לנקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדמירל משנה הוא דרגת שני כוכבים בצי סרי לנקה.

שוודיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשוודיה, אדמירל משנה הוא דרגת אדמירל שני כוכבים של הצי השוודי.

הממלכה המאוחדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי המלכותי שומר על דרגת אדמירל משנה. שים לב שדרגת האדמירל משנה שונה בתכלית ממשרד הכבוד אדמירל המשנה של הממלכה המאוחדת.

ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית קיימות שתי דרגות בתואר אדמירל משנה מאז 1985: אדמירל משנה (דרג זוטר) (RDML), דרגת כוכב אחד; ואדמירל משנה (RADM), דרגת שני כוכבים. לפני כן נעשה שימוש בשילוב דרגות.[6] הן האדמירל משנה (דרג זוטר) והן דרגות האדמירל משנה קיימות בארבעה משירותי המדים של ארצות הברית: הצי של ארצות הברית, משמר החופים של ארצות הברית, חיל הממונה על שירות הבריאות הציבורי של ארצות הברית (USPHS) וחיל הקצינים הלאומי של מינהל האוקיינוס והאטמוספירה (NOAA Corps).

סמל אדמירל לפי מדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Navy, corporateName=Royal Australian. "Ranks of the Royal Australian Navy". www.navy.gov.au (באנגלית). נבדק ב-2022-07-21.
  2. ^ "Uniform Ranks". Royal Australian Navy. Australian Government. אורכב מ-המקור ב-24 בינואר 2015. נבדק ב-17 באפריל 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "First female Admiral for the Royal Australian Navy". Defence News. Department of Defence, Australian Government. 6 בדצמבר 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "Archived copy" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-9 ביוני 2011. נבדק ב-2010-07-06. {{cite web}}: (עזרה); (עזרה) The Maple Leaf/La Feuille d'érable – no. 13 vol.18
  5. ^ "Rear Admiral Jack Steer Appointed Chief of Navy". Royal New Zealand Navy. Royal New Zealand Navy. נבדק ב-15 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ - 10 U.S.C. 5501 Notes
  7. ^ "Badges of rank" (PDF). defence.gov.au. Department of Defence (Australia). נבדק ב-31 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Bangladesh Navy. "Rank of Navy & Equivalent Rank". navy.mil.bd. נבדק ב-27 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Ranks and appointment". canada.ca. Government of Canada. 23 בנובמבר 2017. נבדק ב-28 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Ranks & Insignia". Join Indian Navy. נבדק ב-12 באפריל 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Naval Service Rank Markings". military.ie. Defence Forces (Ireland). אורכב מ-המקור ב-25 באפריל 2016. נבדק ב-26 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "BADGES OF RANK". Official Jamaica Defence Force Website. 2019. אורכב מ-המקור ב-20 באוגוסט 2020. נבדק ב-16 בנובמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "Badges of Rank". nzdf.mil.nz. New Zealand Defence Force. אורכב מ-המקור ב-3 ביולי 2020. נבדק ב-11 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ Smaldone, Joseph P. (1992). "National Security". In Metz, Helen Chapin (ed.). Nigeria: a country study. Area Handbook (5th ed.). Washington, D.C.: Library of Congress. pp. 296–297. LCCN 92009026. נבדק ב-21 באוקטובר 2021. {{cite book}}: (עזרה)
  15. ^ "LIFE IN PN:RANKS". www.paknavy.gov.pk. Pakistan Navy Official Website. נבדק ב-7 באוגוסט 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ "SAF Rank Insignias". mindef.gov.sg. Ministry of Defence (Singapore). נבדק ב-7 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "Rank Insignia". navy.mil.za. Department of Defence (South Africa). אורכב מ-המקור ב-18 במאי 2019. נבדק ב-29 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "Branches/ Ranks". navy.lk. Sri Lanka Navy. נבדק ב-24 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "Rank Chart (Commissioned Officers)". 69.0.195.188. Trinidad and Tobago Defence Force. נבדק ב-27 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "Shaping your career". royalnavy.mod.uk. Royal Navy. נבדק ב-24 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ 1 2 "U.S. Military Rank Insignia". defense.gov. Department of Defense. נבדק ב-13 בינואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)