אדם יואנמואו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאדם יואנמואו
יציקת גבס של שינים חותכות של אדם יואנמואו
יציקת גבס של שינים חותכות של אדם יואנמואו
יציקת גבס של שינים חותכות של אדם יואנמואו, המוזיאון הלאומי בשנגחאי
תקופה
1.7 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
תת־סדרה: בעלי אף יבש
משפחה: הומינידיים
סוג: אדם
מין: הומו ארקטוס
שם מדעי
Homo erectus yuanmouensis
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יציקת גבס של כלי האבן של אדם יואנמואו, המוזיאון הלאומי שנגחאי
מוזיאון אדם יואנמואו

אדם יְוֵּאנְמוֹאוּ (שם מדעי: Homo erectus yuanmouensis, בכתב סיני: 元謀人, בפין-יין: Yuánmóu Rén) הוא תת-מין מוצע מהמין הנכחד הומו ארקטוס בסוג אדם, ששרידיו, שתי שינים חותכות עליונות (ימנית ושמאלית) של גבר בוגר, התגלו בסמוך לכפר שָׁאנְגְנָאבָּאנְג שבנפת יואנמואו במחוז יונאן בדרום-מערב הרפובליקה העממית של סין. מאוחר יותר, נחפרו מהאתר כלי אבן, פיסות מעצמות בעלי חיים המראים סימני עיבוד אנושי ואפר מדורות. מאובני האדם מוצגים במוזיאון הלאומי של סין בבייג'ינג. קיימת מחלוקת במחקר על תיארוכן המדיוק ושיוכן התרבותי.

גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השרידים של אדם יואנמואו התגלו ב-1 במאי 1965 על ידי הגאולוג פָאנְג צְ'ייֵן (钱方), שעבד במכון לחקר מכניקה גאולוגית. בהתבסס על תיארוך פלאומגנטי של הסלע בו הם נמצאו, ההערכה הייתה בתחילה כי המאובנים היו בערך בני 1.7 מיליון שנים, ובכך ייצגו את המאובנים הקדומים ביותר של אדם שנמצאו בסין ובמזרח אסיה.[1][2] פעם חשבו כי "אדם וושאן" (巫山人) עתיק ממנו, אבל מחקרים גילו כי אדם וושאן הוא בפועל מין קוף קדמון השייך למשפחת הפונגינאים (ממנה נותר כיום רק הסוג אורנגאוטן).[3]

סמוך לאתר הוקם מוזיאון המוקדש לאדם יואנמואו וכולל כ-1,000 פריטים מרחבי יונאן המוקדשים לפרהיסטוריה של המחוז.

המחלוקת על התיארוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות מחלוקות ודעות סותרות לגבי תיארוך אדם יואנמואו. מאמר סקירה מ-1983 של ג'ופרי פופ (Geoffrey Pope), חוקר מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי הטיל בעקיפין ספק לגבי התיארוך, וטען כי הראיות אינן תומכות בהופעתם של הומינידים באסיה לפני למעלה ממיליון שנה.[4] (מאז פרסום המאמר ב-1983 התגלו ממצאים המוכיחים כי פופ כנראה טעה).

קבוצת חוקרים מסין פרסמה ב-1978 טענה שפרט מספר 4 בחלק העליון התצורה שבו נמצאו השיניים הוא מהפליסטוקן התיכון, כלומר כ-790,000 עד 130,000 שנים לפני זמננו. ליו ואחרים (1983) משערים שגילו של אדם יואנמואו הוא פליסטוקן תיכון, אינו עתיק יותר מ-0.73 מיליון שנים, וקרוב לוודאי שהוא בן גילו של אדם פקין מאתר ג'ואוקואודיין. שנתיים אחר-כך פרסמו צ'יין ואחרים שמחקרים נוספים של גילו של אדם יואנמואו מחזקים את ההשערה כי הוא בן 1.7 מיליון שנים (פליסטוקן תחתון), ועם זאת עדיין יש מחלוקת לגבי סביבת ההשקעה, פלאוקלימטולוגיה, התקרחנות והיבטים נוספים.

מחקר של ליו ודינג מ-1984 ציין כי הסדר של הפאונה באתר היה הפוך, כאשר יותר בעלי החיים נכחדים מצויים בשכבות העליונות ביותר מאשר עמוק יותר, ובהתבסס על עדות זו הם מציעים לתארך את אדם יואנמואו לפליסטוקן תיכון, לפני 0.5 עד 0.6 מיליון שנים.

לטענת צ'יין ואחרים (1991) תיארוך פלאומגנטי מהשכבה בה נתגלו השיניים הם בממוצע בני 1.7 מיליון שנים.

מסאיוקי היודו ואחרים פרסמו ב-2002 מאמר בכתב העת Journal of Human Evolution מחקר שטען כי גיל השכבה שבה נמצא אדם יואנמואו הוא 0.7 מיליון שנים.[5] במחקר מ-2008 שהתפרסם באותו כתב עת טוענים ג'ו ואחרים כי דווקא התיארוך 1.7 מיליון הוא התיארוך הנכון.[6]

אף שמקובל להניח כי אדם יואנמואו הוא בן 1.7 מיליון שנים, הוויכוח לא הוכרע בשל המגבלות של עבודות איסוף וחפירות מאובנים באותה תקופה, המיקום המדויק ומצב הקבורה של שתי השיניים לא היו ברורים במיוחד, וגם השיוך התרבותי של כלי האבן הקשורים אינו ברור.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדם יואנמואו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Li, Pu; Chien, Fang; Ma, Hsing-Hua; Pu, Ching-Yu; Hsing, Li-Sheng; Chu, Shih-Chiang (1977). "Preliminary study on the age of Yuanmou man by palaeomagnetic technique". Scientia Sinica. 20 (5): 645–64. PMID 339347.
  2. ^ Preliminary study on the fossil age of Yuanmou people by paleomagnetic method
  3. ^ Ciochon RL. (2009). The mystery ape of Pleistocene Asia. Nature. 459: 910-911. doi:10.1038/459910a.
  4. ^ Pope, Geoffrey G. "Evidence on the age of the Asian Hominidae." Proceedings of the National Academy of Sciences 80.16 (1983): 4988-4992.
  5. ^ Paleomagnetic dates of hominid remains from Yuanmou, China, and other Asian sites
  6. ^ Early evidence of the genus Homo in East Asia
  7. ^ Discussion on the age of the Yuanmou people and related age issues