אדולף רבינוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדולף רבינוביץ'
Adolphe Rabinovitch
לידה 27 במאי 1918
מוסקבה, הרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1944 (בגיל 25 בערך)
גרוס-רוזן, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי אלק
השכלה לימודי זואולוגיה בסורבון ואנטימולוגיה באוניברסית קליפורניה
השתייכות לגיון הזרים הצרפתי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1939–1944 (כ־5 שנים)
דרגה קפטן
תפקידים בשירות
אלחוטן
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
עיטורים
Croix de guerre 1939-1945
הנצחה

Mémorial de Valençay

Brookwood Memorial, Surrey
Mémorial du camp de concentration de Gross-Rosen
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדולף רבינוביץ' היה קצין מבצעים מיוחדים במהלך מלחמת העולם השנייה ומסר את חייו למען שחרור צרפת.

שנות חייו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדולף רבינוביץ, הידוע גם בשם החיבה אלק, נולד במוסקבה ב-27 במרץ 1918. הוריו עלו לארץ ישראל המנדטורית זמן קצר לאחר שנולד. הוא למד בגימנסיה הרצליה. בשלב מסוים הוריו היגרו למצריים.[1] אדולף רבינוביץ למד זואולוגיה בסורבון בפריז ואנטומולוגיה באוניברסיטת קליפורניה.

פעילותו במלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1939 חזר לצרפת והתנדב ללגיון הזרים הצרפתי.[2] ביוני 1940 נפל בשבי הגרמנים, אך הצליח לברוח והגיע לבריטניה דרך ספרד. בבריטניה, גויס למנהלת המבצעים המיוחדים (SOE), ארגון שהוקם ביולי 1940 על פי הוראתו של וינסטון צ'רצ'יל במטרה לאסוף מודיעין ולבצע פעולות חבלה במדינות אירופה שנכבשו על ידי גרמניה הנאצית. לאחר תקופת הכשרה בבית הספר להכשרת סוכנים חשאיים Wanborough Manor (אנ') שכללה שימוש בנשק חם, שימוש בחומרי נפץ לביצוע פעולות חבלה, קריאת מפות ותקשורת באמצעות קוד מורס הוצנח בלילה שבין 27 ל־28 באוגוסט 1942 לאזור גרנובל בצרפת כדי לשמש אלחוטן עבור רשת שפעלה בפריז. הטייס הפולני הצניח אותו בטעות במרחק של כ-30 ק"מ מהמקום שנקבע. הוא הצליח להגיע לאזור קאן שם נקלט ברשת SPINDLE שנוהלה על ידי פטר צ'רצ'יל (אנ').[3]

אדולף רבינוביץ' פעל תחילה מדרום צרפת ולאחר מכן מדירת מסתור באלפים הצרפתיים בסמוך לגבול צרפת-שווייץ, משם שידר הודעות והפעיל שירות שליחים לשווייץ עבור רשת SPINDLE. הוא נחשב לאחד האלחוטנים המוכשרים של SOE. כאשר הרשת נחשפה וחבריה נעצרו על ידי הגרמנים, הוא הצליח לברוח לבריטניה דרך ספרד. בתקופת שהותו בבריטניה שימש כסגנו של מרשל לאטר דה טסיני .[4]

בלילה שבין 2 ל-3 במרץ 1944 הוצנח יחד עם רומיאו סבורין (אנ') חזרה לצרפת כדי להקים ולתפעל שם רשת חדשה בשם BARGEE. המפעילים בלונדון לא ידעו שהמשדר של רשת ARCHDEACON, שהייתה אמורה לקבל את פניהם בצרפת, נפל בידי הגרמנים שהמשיכו להפעיל אותו. בזמן הנחיתה אדולף ורומיאו הבחינו בגרמנים שהמתינו להם. הם ניסו לברוח דרך היער אך נורו על ידי הגרמנים, נלכדו ונשלחו למחנה גרוס-רוזן[5] שם הוצאו להורג.[6]

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילותו של אדולף רבינוביץ' תועדה בספרים רבים המספרים את גבורתם של סוכני ה-SOE, ביניהם ספרו של פטר צ'רצ'יל Duel of Wits (אנ').

בשנת 1950 יצא לאקרנים סרט בריטי בשם "אודט" המבוסס על הסיפור האמיתי של סוכנת SOE אודט סנסום. בסדר זה אדולף רבינוביץ מגולם על ידי השחקן פיטר אוסטינוב.

אנדרטאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו של אדולף רבינוביץ נחקק על אנדרטת מנהלת המבצעים המיוחדים בצרפת, שהוקמה בפאתי העיירה וָלַנְסֶה (Valençay) שבעמק הלואר, כ-200 קילומטרים דרומית לפריז, יחד עם שמם של 103 סוכנים נוספים של מדור F (צרפת) של ה־SOE שנפלו למען צרפת.

שמו של אדולף רבינוביץ' נכלל בלוח 21, עמודה 3, של האנדרטה שהוקמה בבית הקברות הצבאי ברוקווד לזכר 3,428 נשים וגברים מחבר העמים הבריטי שנפלו במלחמת העולם השנייה ומקום קבורתם לא ידוע.

שמו של אדולף רבינוביץ, יחד עם שמם של 18 סוכנים נוספים של מדור F (צרפת) של ה־SOE שנרצחו במחנה בחודשים אוגוסט – ספטמבר 1944, נחקק על לוח הזיכרון שהוקם במחנה הריכוז גרוס רוזן.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Capt.Alec Rabinovitch Croix de Guerre, groups.jewishgen.org
  2. ^ The National Archives, The National Archives - Remembering the Gross-Rosen concentration camp, The National Archives blog, ‏2023-01-26 (באנגלית בריטית)
  3. ^ Larry Loftis, Code Name: Lise: The True Story of the Woman Who Became WWII's Most Highly Decorated Spy, Simon and Schuster, 2019-01-15, ISBN 978-1-5011-9867-0. (באנגלית)
  4. ^ Charles Glass, They Fought Alone: The True Story of the Starr Brothers, British Secret Agents in Nazi-Occupied France, Penguin, 2018-09-11, ISBN 978-0-698-16897-8. (באנגלית)
  5. ^ The National Archives, The National Archives - Remembering the Gross-Rosen concentration camp, The National Archives blog, ‏2023-01-26 (באנגלית בריטית)
  6. ^ Sara Poulin, The Beginning of the End: An Examination of Agents of Special Operations Executive During Their Arrest and Incarceration in Occupied France and Nazi Germany