אגלט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלושה סוגים שונים של אגלטים: נחושת מנוקבת כפולה, נדן פלסטיק, פליז מקופל פנימה

אַגְלֶט[1]אנגלית: Aglet)‏[2] הוא פיסת פלסטיק קטנה או נדן מתכת הנמצאים בדרך כלל בקצה של חוט, כבל או שרוך. האגלט שומר על הסיבים של החומר מחשיפה, קריעה ופרימה. הודות לאגלט, קל יותר להחזיק את השרוכים, לקשור אותם וליצור לולאות.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה aglet או aiglet באה מהמילה הצרפתית העתיקה aiguillette, הנגזרת מהמילה aiguille שמשמעותה "מחט".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגלטים היו במקורם עשויים מתכת, זכוכית או אבן,[3] ורבים היו מקושטים מאוד. לאנשים עשירים בתקופה הרומית היו אגלטים שעשויים ממתכות יקרות כמו פליז או כסף.

לפני המצאת הכפתורים נעשה בהם שימוש בקצוות הסרטים ששימשו להידוק ביגוד ביחד. לפעמים הם נוצרו לדמויות קטנות. שייקספיר מכנה דמות מסוג זה "תינוק נמרץ" במחזה "אילוף הסוררת".

לדברי עורך ההפינגטון פוסט, ג'יימס קייב, "ההיסטוריה של האבולוציה של האגלט מעט מסובכת - מקורות רבים מעריכים כי הוא הפך פופולרי על ידי ממציא אנגלי בשם הארווי קנדי, שלדבריו הרוויח 2.5 מיליון דולר מהשרוך המודרני בשנות ה־90 של המאה ה־18."

שימוש כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגלטים שיוצרו בעבר מזהב וממתכות יקרות, הוחלפו באגלטים מודרניים, העשויים בעיקר מפלסטיק, אלומיניום וכסף. ניתן ליצור אגלטים תוצרת עצמית מחומרים שרובם נמצאים כמעט בכל בית: נייר דבק (סלוטייפ), שרף, שעווה, דבק, חוט ומתכת.

אגלט מפלסטיק מחובר לקצות השרוך על ידי מכונה העוטפת סרט פלסטי סביב קצות השרוך, ובאמצעות חום או כימיקלים מתיכה את הפלסטיק סביב השרוך.[4] אגלט ממתכת מחובר באמצעות הלחמה. ניתן להלחים גם את קצות סיבי החוט של השרוך.

חברות נעליים מייצרות לעיתים קרובות שרוכי נעליים עם אגלטים משלהן, עם עדיפות לאגלטים מתכתיים. חלק מהחברות מוסיפות לוגו על גבי האגלט.[3]

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח זכה לפופלריות בעקבות אזכורו בסדרת הטלוויזיה האמריקאית לילדים "פיניאס ופרב", בפרק ה-28 "קצה היום", שבו הוחלט להעלות את המודעות הציבורית לאותו חלק בנעל, ולהקדיש לו שיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אגלט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אגלט (קצה השרוך) בעברית, באתר האקדמיה ללשון העברית, 28 במאי 2017
  2. ^ "Aglet". Merriam-webster.com. נבדק ב-20 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 "What Is an Aglet?". Wonderopolis.org (באנגלית). נבדק ב-2017-07-28.
  4. ^ Cave, James (2016-06-22). "Behold, The Aglet: That Thing On The End Of Your Shoelace". Huffington Post (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2017-07-28.