אברהם תאומים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אברהם תאומים (ה'תקע"ד, 1814 - כ"ו שבט ה'תרכ"ח, 1868) היה רב בגליציה ששימש ברבנות בערים זבורוב, בוטשאש וקמניץ. מחבר השו"ת חסד לאברהם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד לרבי צבי הירש, ששימש כאב בית דין בעיר קאליש. אימו חיה, הייתה ביתו של רבי יעקב לורברבוים, בעל הספרים המפורסמים חוות דעת, נתיבות המשפט ועוד. אשתו הראשונה נפטרה לאחר שלוש שנים ללא ילדים, התחתן בשנית עם פרומה שהתפרנסה מניירות ערך בבורסה. בהמשך, כשקיבל משכורת על רבנות, חילק אותה לבית החולים, לעניים בארץ ישראל וללומדי תורה.

למד אצל רבי יעקב לורברבוים מליסא. תלמידו הרב יצחק תאומים, סיפר שבעשר השנים שלמד אצלו סיים בכל שנה את התלמוד ואת ארבעת חלקי השולחן ערוך.

בגיל 16 התמנה כרב העיר זבורוב, ובשנת התרי"ג [1853] נקרא לשמש כאב בית דין בעיר בוטשאש.

בשבת חזון שנת ה'תרכ"ה [1865] פרצה שרפה גדולה בעיר בוטשאש, שבעקבותיה נאלץ להגר לעיר קמניץ שם הוצע לו לשמש ברבנות. לאחר זמן מה עזב את הרבנות שם מפני שהתייחסו אליו כאדמו"ר, ושב לבוטשאש כאחד התושבים עד פטירתו.

ספרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותו בבוטשאש כתב שו"ת בשם חסד לאברהם. אחיינו, תלמידו וחתנו, הרב יצחק תאומים, בנו של אחיו הרב אפרים תאומים, הוציא את הספר לאור אחרי מותו. בניו הרב משה תאומים והרב יצחק יעקב תאומים כתבו הקדמות לספר.

רוב כתביו של רבי אברהם לא יצאו לאור משום שנשרפו בשרפה הגדולה בבוטשאש. אמנם, חלק מהמכתבים של חידושיו על הרמב"ם להלכות קורבן פסח ועבודת יום הכיפורים שרדו ונדפסו עם השו"ת[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בהקדמה, תלמידו כותב שרק המהדורה הראשונה של הכתבים על עבודת יום הכיפורים שרדה והוא כתב עוד מהדורה שנשרפה.