אבוט וקוסטלו פוגשים את האיש הבלתי נראה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבוט וקוסטלו פוגשים את האיש הבלתי נראה
Abbott and Costello Meet the Invisible Man
מבוסס על הרואה ואינו נראה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי Charles Lamont עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט John Grant עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה וירג'יל ו. ווגל עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים באד אבוט
Adele Jergens
שלדון לאונרד
ויליאם פראלי
Gavin Muir
Sam Balter
Nancy Guild
ארתור פרנז
לו קוסטלו
הרולד גודווין עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אריך צייזל עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום George Robinson עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי יוניברסל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי יוניברסל עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1951 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 79 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה, קרוס-אובר, סרט מדע בדיוני, קומדיית אימה, סרט פרודיה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 627,000 דולר[1]
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבוט וקוסטלו פוגשים את האיש הבלתי נראה הוא סרט קומדיה מדע בדיוני אמריקאי משנת 1951, בבימויו של צ'ארלס למונט ובכיכובם של הצמד אבוט וקוסטלו לצד ננסי גילד.

הסרט מתאר את הרפתקאותיהם של לו פרנסיס ובוד אלכסנדר, שני בלשים פרטיים החוקרים רצח של מקדם אגרוף. הסרט היה חלק מסדרה בה הצמד פוגש דמויות קלאסיות של אולפני יוניברסל, כולל המפלצת של פרנקנשטיין, המומיה וקיסטון קופס.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לו פרנסיס ובוד אלכסנדר סיימו זה עתה בית ספר פרטי לבלשים. טומי נלסון, מתאגרף במשקל בינוני, מגיע אליהם עם המקרה הראשון שלהם. טומי נמלט לאחרונה מהכלא, לאחר שהואשם ברצח מנהלו, ומבקש מהצמד להתלוות אליו בביקור אצל ארוסתו הלן גריי. הוא רוצה שדודה, ד"ר פיליפ גריי, יזריק לו סרום מיוחד שיהפוך את טומי לבלתי נראה, ומקווה להשתמש בחוסר הנראות החדש כדי לחקור את רצח מנהלו ולהוכיח את חפותו. ד"ר גריי מסרב בתוקף וטוען שהסרום עדיין לא יציב, ונזכר שמגלה הנוסחה, ג'ק גריפין, השתגע מהנוסחה ולא נראה שוב, אלא רק לאחר שנהרג. עם זאת, כשהמשטרה מגיעה, טומי מזריק לעצמו את הסרום והופך להיות בלתי נראה. הבלש רוברטס מתחקר את ד"ר גריי והלן בעוד באד ולו מחפשים אחר טומי.

הלן וטומי משכנעים את באד ולו לעזור להם לחפש את הרוצח האמיתי, לאחר שטומי מסביר כי המניע לרצח התרחש לאחר שסירב "למכור" קרב איגרוף, והכריע את יריבו, רוקי הנלון. מורגן, האמרגן ש"מכר" את הקרב, הורה להכות את המנהל של טומי למוות, תוך שהוא מעליל על טומי כאחראי לפשע. על מנת לחקור באופן סמוי, לו מתחזה לאגרופן, עם באד כמנהל שלו. הם הולכים לחדר הכושר של סטילוול, שם לו נכנס לזירה עם רוקי. טומי, עדיין בלתי נראה, נכנס איתם לזירה ושוב מכריע את הנלון, בצורה שנראית כאילו לו עשה זאת, ומתארגן משחק רשמי. מורגן מפציר בלו "למכור" את הקרב, אך כאשר המשחק מתרחש (בעזרת טומי בלתי נראה), הנלון מוכרע שוב. מורגן מתכנן את הרצח של באד, אך מסוכל על ידי טומי, שנפצע בקרב ומתחיל לדמם קשות. הגיבורים ממהרים לבית החולים, שם מבצעים עירוי דם בין לו לטומי. במהלך העירוי טומי הופך לגלוי שוב - חלק מדמו של טומי נכנס כנראה ללו, שהופך לזמן קצר לבלתי נראה, רק כדי להופיע שוב, כשרגליו באופן בלתי מוסבר פונים לאחור.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • באד אבוט בתפקיד ניצן אלכסנדר
  • לו קוסטלו בתפקיד לו פרנסיס
  • ארתור פרנץ בתפקיד טומי נלסון / האיש הבלתי נראה
  • ננסי גילד בתפקיד הלן גריי
  • אדל ג'רגנס בתפקיד מגפי מרסדן
  • שלדון לאונרד בתפקיד מורגן
  • ויליאם פראולי בתפקיד הבלש רוברטס
  • גאווין מויר בתפקיד ד"ר פיליפ גריי
  • סם בלטר כקריין רדיו
  • ג'ון דהיים בתפקיד רוקי הנלון
  • פול מקסי בתפקיד ד"ר ג'יימס סי. טרנר
  • ג'יימס בסט בתפקיד טומי נלסון (הסטנד-אין של פרנץ)

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט "אבוט וקוסטלו פוגשים את האיש הבלתי נראה" צולם בין 3 באוקטובר ל-6 בנובמבר 1950. שמות הדמויות של "באד אלכסנדר" ו"לו פרנסיס" הם שמותיהם הראשונים והאמצעיים האמיתיים של אבוט וקוסטלו.

את האפקטים המיוחדים, שתיארו את אי-הנראות ואת האשליות האופטיות האחרות, יצר סטנלי הורסלי, בנו של חלוץ הקולנוע דייוויד הורסלי. הוא עשה גם את האפקטים המיוחדים עבור "האיש הבלתי נראה חוזר", "האישה הבלתי נראית" ו"הסוכן הבלתי נראה".

כהתייחסות לסרט "האיש הבלתי נראה" הראשון, תצלומו של ממציא הסרום, ד"ר ג'ון "ג'ק" גריפין, הוא למעשה תמונה של קלוד ריינס, שגילם את "האיש הבלתי נראה" בסרט הראשון של יוניברסל מ-1933.

כשנשאל על ידי כתב עם מי הוא נלחם בעבר, לו עונה, "צ'אק למונט, באד גרנט". במאי הסרט והתסריטאי בהתאמה הם צ'ארלס למונט וג'ון גרנט.

מדיה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט זה יצא לאור מספר פעמים ב-DVD. תחילה ב"מיטב של אבוט וקוסטלו כרך שלישי", ב-3 באוגוסט 2004 ושוב ב-28 באוקטובר 2008 במסגרת "אבוט וקוסטלו: האוסף השלם" של סרטי יונברסל. מאוחר יותר, הסרט נכלל ב־3 הדיסקים "The Invisible Man: The Complete Legacy Collection" וב־21-disc Universal Classic Monsters: Complete 30-Film Collection שניהם יצאו לאור ב-2 בספטמבר 2014. הסרט גם יצא ב-Blu-ray ב-28 באוגוסט 2018.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Furmanek, Bob; Palumbo, Ron (1991). Abbott and Costello in Hollywood. New York: Perigee Books. ISBN 0-399-51605-0 p207-208