אבא עושה בושות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבא עושה בושות
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת מאיר שלו
שפת המקור עברית
סוגה ספרות ילדים
הוצאה
הוצאה כתר ספרים
תאריך הוצאה 1988
מספר עמודים 30
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003379797, 001081169

אַבָּא עוֹשֶׂה בּוּשׁוֹת הוא ספר ילדים ישראלי מאת הסופר מאיר שלו, שיצא לאור בשנת 1988 בהוצאת כתר ספרים ואויר בידי יוסי אבולעפיה. הספר עובד לסרט קצר אשר נמכר בקלטות וידאו מאת קלסיקלטת בשנת 1996, והומחז פעמיים להצגות ילדים, בשנת 2005 בכיכובו של אלי גורנשטיין ופעם נוספת בשנת 2022 בכיכובו של עודד פז.

תורגם לגרמנית (ציריך, 1994), קטלונית (ברצלונה, 2008) וערבית (מתרגם: עלא חליחל, 2017).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתמקד באפרים, ילד בגיל גן, שאמו היא כתבת חדשות ואביו נוהג לעשות לו בושות. לאחר שמתוארים מספר מקרים שבהם אביו של אפרים מבצע מעשים מגוחכים שגורמים לאפרים להתבייש, מסתיימת האקספוזיציה ומתחילה העלילה. אביו של אפרים מרכיב אותו על אופניים לגן. אפרים מבקש מאביו שיוריד אותו קצת-לפני-הגן, אך הוא מתעקש להיכנס פנימה, ומול כל ילדי הגן מבקש מאפרים שינשק אותו, ואפילו מעז ו"מאיים" עליו שאם הוא לא ייתן לו נשיקה, אז הוא יבקש מילד אחר. בבית, אפרים המבויש מספר לאמו מה שקרה, והיא מרגיעה אותו במשפט "זה מה שיש". למחרת, אפרים ואביו הולכים ביחד עם שני חברים של אפרים, אורי ודן, לראות סרט קולנוע. ברגע המפחיד של הסרט, אביו של אפרים מכסה את העיניים ומבקש מאפרים שיגיד לו "כשזה נגמר". אפרים המבויש מתאר לאמו את מה שאירע בבית הקולנוע ומפחד שעכשיו כולם יגידו שאבא שלו פחדן.

למחרת, בגן, הגננת מודיעה על חגיגה עם תחרות עוגות. אפרים מבקש מאמו שתכין לו עוגה, אך היא עונה שהיא עסוקה, כי יש לה ריאיון עם שר התיירות, ונותנת לו כסף שיקנה עוגה מוכנה בחנות. אפרים לא אוהב את הרעיון ומתעצב מאוד, אך אביו מחליט לא לישון, ולאפות כל הלילה עוגה שתזכה בפרס הראשון. בבוקר הוא מראה לו עוגה גדולה, בגודל של צמיג, ובערך באותו הצבע. אפרים מכריז כי "זאת עוגה מגעילה!", אך אביו, שכבר שיער ככל הנראה מראש שזה מה שיקרה, כבר חובש כובע טבחים, הולך לגן עם העוגה ועומד ליד השולחן עם כל האמהות, בזמן ששאר האבות יושבים על הכיסאות. בהמשך מתוארות העוגות של כל אחת מאימהות הגן. הגננת מתחילה לטעום מהעוגות, וכשמגיעה לעוגה של אביו של אפרים היא לא מצליחה לחתוך את העוגה, וכמעט נשבר לה הסכין. אביו של אפרים מכריז: "את העוגה שלי אני פורס לבד!". ברגע שהוא נוגע עם הסכין בעוגה, העוגה הופכת להיות מרהיבה ביופיה, עם שושן מסוכר, תותים, שוקולד, קרם ורוד ומילוי מתוק. כולם מריעים לאבא של אפרים, ואפרים בפעם הראשונה גאה באביו ומראה לו אהבה. כשהגננת שואלת את אביו מי לימד אותו לאפות, הוא עונה שאבא שלו לא היה עושה כלום, חוץ מלעשות לו בושות ולאפות. הספר מסתיים בכך שאפרים מחבק את אביו, ובפעם הראשונה, כך לפי הספר, היה לו נעים.

מדיות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1998 הסיפור עובד למשחק מחשב אינטראקטיבי לילדים בהוצאת חברת "סידי וורם" ובקרינותו של מאיר שלו, במשחק ניתן לשמוע ולראות קריינות מלאה של הסיפור[1] ואף לשחק במשחקים בהשראת עלילת הסיפור.

בשנת 2021 הפילהרמונית הישראלית הפיקה קונצרט עם חברי חמישיית המתכת של הפילהרמונית הישראלית שניגנו קטעי מוזיקה מוכרים ואהובים מאת הנדל, שומאן, דביסי, ג'ופלין, גרשווין ועוד משולבים בהקראת הסיפור על ידי מאיר שלו. [1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]