WebM

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלוגו של WebM

WebM הוא פורמט מכל המשמש בעיקר להעברת וידאו באינטרנט. WebM הוא גרסה מנוונת של פורמט המכל מטרוסקה. הקול יכול להיות רק בקידוד וורביס והווידאו יכול להיות רק בקידוד VP8 או VP9. השם Webm משמש הן לפורמט והן למימוש הסטנדרטי שלו, שהוא תוכנה חופשית (המופצת ברישיון BSD).

הפורמט פותח על ידי חברת גוגל שנזקקה לחלופה חינמית לMPEG-4. מקודד הקול וורביס ופורמט המכל מטרוסקה היו כבר קיימים. גוגל קנתה את חברת ON2 אשר פיתחה מספר מקודדי וידאו (לדוגמה: VP2 שממנו התחיל פיתוח מקודד הווידאו תאורה) ושחררה את מקודד הווידאו VP8.

מבין הדפדפנים הנפוצים כרומיום/גוגל כרום, פיירפוקס ואופרה יודעים להציג סרטי WebM ואילו אינטרנט אקספלורר וספארי דורשים תוסף חיצוני להצגת הסרטים.

מפרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי המפרט[1] קובץ WebM הוא סוג של קובץ מטרוסקה. כמו קובץ מטרוסקה[2] גם הוא מתחיל בכותרת EMBL עם ארבעה בתים שמכילים [1A][45][DF][A3]. להבדיל מקובץ מטרוסקה רגיל, ערכו של שדה ב־DocType בכותרת הוא "WebM" במקום "matroska".

מקודד הווידאו חייב להיות VP8 ומקודד הקול חייב להיות וורביס. תמיכה בכותרות לא הייתה במפרט המקורי[3], אולם בהמשך נוספה תמיכה בכותרות בפורמט WebVTT[4]. יש לציין שהדרישה לשימוש במקודדים VP8 ווורביס מופיעה במפרט כ־"SHOULD" ולא כ־"MUST"[5]. בהמשך המסמך יש התייחסות מפורשת לכך שיש להתייחס ל־SHOULD בהמשך המסמך כאל MUST. יש גם דרישה לכך שכמה חלקים של המסמך שמוגדרים כאופציונליים במפרט של מטרוסקה יהיו תמיד בקובץ WebM. לדוגמה: האלמנט Cues, שמכיל מידע על נקודות שונות בסרט ומאפשר גישה ישירה מהירה יותר אליהם ללא הורדת כל הסרט עד לשם. השינויים הללו מבטיחים ניגון יעיל יותר של קובץ שמורד מהאינטרנט (לדוגמה: מיוטיוב).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת On2 פיתחה מספר מקודדי וידאו. המקודד VP8 פורסם על ידה בספטמבר 2008[6]. בפברואר 2010 רכשה גוגל את חברת On2[7].

ב־19 במאי 2010 (במהלך כנס Google I/O)הודיעה גוגל על תקן WebM ועל שחרור המקודד VP8[8]. גוגל העניקה גם רישיון שימוש לא מוגבל למספר פטנטים שברשותה אשר נדרשים למימוש VP8. לאחר חודש היא תיקנה את הרישיון למימוש של libvpx[9], המימוש של VP8, כדי להסיר בעיה טכנית שגרמה למימוש לא להיות חופשי[10].

למרות הבטחתה של גוגל עלו טענות ש־WebM (בעיקר VP8. שני חלקיו האחרים היו כבר יותר ותיקים ומוכרים[דרוש מקור]) מפר פטנטים. MPEG LA (מלכ"ר המאגד חברות בעלות פטנטים בתחום המולטימדיה) הודיע שהוא מתכוון להקים מאגר פטנטים שיהיו נדרשים למימוש VP8[11]. ב־7 במרץ 2012 הכריזו גוגל ו־MPEG LA על הסכם רישוי פטנטים שמעניק לגוגל את הזכות להרשות שימוש בפטנטים של מספר חברות MPEG LA הנדרשים לשימוש במקודד VP8[12]. MPEG LA לא פרסמה עדיין אף מספר פטנט אשר דרוש למימוש VP8 ושאינו בבעלות גוגל[דרוש מקור].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא WebM בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המפרט של מורמט המכל WebM מתוך אתר מיזם WebM
  2. ^ המפרט של פורמט המכל מטרוסקה - מתוך אתר מטרוסקה
  3. ^ מפרט פורמט המכל WebM - גרסה מתאריך 27 בינואר 2012, מארכיון האינטרנט.
  4. ^ ראו גם תמיכה בכותרות מאתר מטרוסקה להשוואה.
  5. ^ המילים MUST, SHOULD ומילים דומות מוגדרות ב-RFC 2119
  6. ^ חברת On2 חושפת תסדיר דחיסת וידאו חדש, 13 בספטמבר 2008
  7. ^ הודעה לעיתונות על אישור בעלי מניות On2 למיזוג עם גוגל, 17 בפברואר 2010.
  8. ^ [1] - גוגל מכריזה על פורמט הווידאו הפתוח WebM שמבוסס על VP8
  9. ^ שינוי הרישיון של libvpx, 4 ביוני 2010.
  10. ^ WebM: הבטוחות החסרות לצורכי הקוד הפתוח - מאמר בבלוג של סימון פיפס, 24 במאי 2010.
  11. ^ המקודד "ללא תשלום" של גוגל אולי לא יהיה ללא תשלום - דיווח על הכרזת MPEG LA שהיא תקים מאגר פטנטים עבור VP8.
  12. ^ VP8 ו־MPEG LA - הכרזה על ההסכם בין גוגל ו־MPEG LA אצל בלוג מפתחי WebM, 7 במרץ 2013.
ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.