T-84

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
T-84
מידע כללי
סוג דגם רכב קרבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מייצרת אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן מורוזוב
משתמשים עיקריים אוקראינהאוקראינה אוקראינה
שנת ייצור 1994 - היום
תקופת השימוש 1999–הווה (כ־25 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
דגם קודם T-80 עריכת הנתון בוויקינתונים
דגם עוקב T-84 Oplot-M עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכה מרכזית מלחמת רוסיה אוקראינה (2022)
יחידות שיוצרו 10 עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע טכני
אורך 9.72 מ' (תותח לפנים)
רוחב 3.78 מ'
גובה 2.3 מ'
משקל 46 טון
מהירות 65 קמ"ש
טווח פעולה 540 ק"מ
מנוע דיזל, 1200-1000 כוחות סוס (תלוי בדגם)
שריון שריון מרוכב וריאקטיבי.
צוות 3
מערכות נשק
חימוש עיקרי תותח/משגר טילים 125 מ"מ KAB-3
חימוש משני מקלע מקביל 7.62 מ"מ, מקלע נ"מ 12.7 מ"מ
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

T-84 הוא טנק מערכה עיקרי מתוצרת אוקראינה. הוא פותח בחרקוב בסוף שנות ה-90 של המאה העשרים, כפיתוח של טנק ה-T-80 הסובייטי, ובפיתוחו שולבו לקחים ממלחמת צ'צ'ניה הראשונה.

מיגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיגונו של הטנק דומה לזה של ה-T-80 אם כי הצריח בנוי בצורה שונה (מכמה חלקים ולא יציקה אחת). בנוסף פלטות הבזוקה שונו כדי להגן על חלקים נוספים במזקו"ם. המיגון של ה-T-84 כולל גם מיגון ריאקטיבי מובנה KONTAKT-1 הרוסי. כמו כן מותקנת מערכת SHTORA הרוסית, היעילה במיוחד נגד טילי נ"ט מונחי לייזר.

בניגוד לרוב היצרנים בעולם השומרים בסוד את יכולות המיגון של הטנקים שלהם, מפעל חרקוב הציג את תוצאות הבדיקות בו הטנק התמודד מול מטענים חלולים ופגזים חודרי שריון. תוצאות הבדיקות (על פי דברי היצרן):

  • שריון הצריח הצליח להתמודד מול מטענים חלולים בעלי יכולת חדירה של עד 1100 מ"מ ופגזי חודר שריון בעלי יכולת חדירה של עד 800 מ"מ שריון.
  • שריון התובה (חלקו התחתון של הטנק) הצליח להתמודד מול מטענים חלולים בעלי חדירות שריון של עד 1000 מ"מ ופגזי חודר שריון בעלי חדירות של עד 740 מ"מ.

חימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטנק מותקן תותח\משגר טילים KAB-3, תותח זה הוא חיקוי אוקראיני לתותח ה-2A46 הרוסי. הטילים מדגם KOMBAT הם חיקוי של טילי ה-COBRA הרוסיים שה-T-80 מסוגל לשגר, אולם טווח הירי שלהם הוגדל עד 5,000 מטר. לטנק יש מערכות בקרת אש מתוצרת מערבית, אך מערכות התצפית והאמצעים לראיית לילה של הטנק הם חיקויים אוקראיניים של מערכות רוסיות.

בטנק מוטענת מערכת טעינה אוטומטית הדומה למערכות בטנקים מזרח-אירופיים אחרים. 28 פגזים מוכנים לטעינה במערכת, 5 פגזים נמצאים בחלקו האחורי של הצריח לטעינה ידנית במקרה שהמערכת מתקלקלת או נפגעת, ועוד 7 פגזים נמצאים מצידו השמאלי. הפגזים שאינם נמצאים בתוך המערכת חשופים לפגיעה במקרה שהטנק נחדר, דבר העלול להוביל להתפוצצות התחמושת והשמדת הטנק.

מכירה וייצוא[עריכת קוד מקור | עריכה]

רכיבים מפרויקט ה-T-84 הוכנסו לטנקי T-80UD שנמכרו על ידי אוקראינה לפקיסטן, בנוסף לרכיבים נוספים כגון המנוע ומערכת השיבוש של הטנק (מתוצרת עצמית) שנמכרו לפרויקט האל-חאליד צבא טורקיה ערך ניסויים בגרסה של הטנק מוסבת לתותח\משגר טילים 120 מ"מ אך לא בחר בטנק.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנק נושא גייסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבנה אב טיפוס עבור גרסה של טנק נושא גייסות הנושא את השם BTMP-84 ויכול לשאת בחלקו האחורי של הטנק 5 חיילי חי"ר הנכנסים דרך דלת אחורית.[1]במצב כזה, ככל הנראה חטיבת הכוח עוברת לחלקו הקדמי של הטנק וישנה דלת כניסה אחורית לטנק. למעשה, המרכבה לדורותיו הוא הטנק היחיד מלבד ה-T-84 שלו יכולת לשאת חיילי רגלים בחלקו האחורי ובנוסף לשמש כטנק לוחם.

טנק גישור[עריכת קוד מקור | עריכה]

על בסיס ה-T-84 נבנה אב טיפוס לטנק גישור לא ברור אם מדובר בטנק גישור שיישא גשר צמד קצר או גשר מספריים (מתקפל לשניים) ארוך יותר המאפשר לעבור מכשולים רציניים יותר.

טנק חילוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה ל-T-84 שעל בסיסו נבנה טנק חילוץ משוריין, בשל העובדה כי לו עבירות מעולה ומנוע חזק, דבר המאפשר לטנק לשאת ציוד רב גם בתנאי שטח קשים ומזג אוויר סוער במיוחד.

T-84 Oplot-M[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – T-84 Oplot-M

M=Modernized) Oplot-M T-84) הוא טנק מערכה מודרני מתוצרת אוקראינה המבוסס על ה-T-84. הטנק מצטיין בעבירות גבוהה ומנוע עוצמתי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא T-84 tanks בוויקישיתוף
  • מידע על הטנק, מתוך אתר globalsecurity.org (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ניתן לראות בתמונה של דגם הטנק את דלת הלוחמים בחלקו האחורי של הטנק