QGIS

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
QGIS
QGIS 2.2 showing the redesigned menus.
QGIS 2.2 showing the redesigned menus.
מפתח QGIS Development Team
מחזור חיים יולי 2002 – הווה (כ־21 שנים)
גרסה אחרונה 3.36.1 (22 במרץ 2024) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה Windows, Linux, Mac OS X, אנדרואיד(beta)
נכתבה בשפות C++, Python, Qt
סוג רישיון GNU GPL
קוד מקור https://github.com/qgis/QGIS עריכת הנתון בוויקינתונים
קטגוריה מערכת מידע גאוגרפי
http://qgis.org/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

QGIS (בעבר: Quantum GIS) היא תוכנה לניהול מערכת מידע גאוגרפי, חופשית ומופצת תחת רישיון קוד פתוח, שמתאימה למגוון של מערכות הפעלה. היא מאפשרת צפייה, עריכה וניתוח של מידע מרחבי.

פונקציונליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה למערכות GIS אחרות, QGIS מאפשרת ליצור מפות עם מספר רב של שכבות, וברשתות קואורדינטות היטל שונות. ניתן להרכיב מפות בפורמטים שונים, ולשימושים שונים. אפשר להוסיף שכבות רסטר וגם שכבות וקטור. השכבות הווקטוריות יהיו שמורות, כמקובל, כנקודות, קווים או פוליגונים. QGIS תומך גם הסוגים שונים של שכבות הרסטריות, וכן בהמרת רסטרים לרשת קואורדינטות אחרת.

אפשרויות מתקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

QGIS משתלבת יפה עם חבילות קוד פתוח אחרות בתחום מערכות המידע הגאוגרפיות כגון PostGIS,GRASS,Mapserver על מנת להוסיף פונקציות מתקדמות. כמו כן האוסף של תוספים (plugins) שנכתבים בשפת Python או C++ מרחיב באופן משמעותי אל היכולות של QGIS. יש תוספים למציאת מיקום של כתובת (geocode), עיבודים מרחביים שונים, ממשקים עם בסיסי הנתונים המרחביים: PostGIS, Spatialite, MySQL ואפשרויות רבות לעבוד עם שרתי מפות אינטרנטיות כגון OpenLayers, Leaflet, Mapserver.

פורמטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבין הפורמטים הווקטוריים QGIS תומך קודם כל בבסיס נתונים מרחביים כמו PostGIS, Spatialite, וגם Personal GeoDatabase של חברת ESRI. בנוסף יש כמובן תמיכה למלאה ל- shapefile, Mapinfo, KML, וגם dxf. יש גם תמיכה בפורמטים רבים של שכבות רסטר באמצעות הספרייה GDAL.

רישוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתוכה חופשית שמשוחרר תחת הרישון GNU GPL, ניתן לקבל את כל קוד המקור של התוכנה, לשנות, לתקן, ולשפר תוך הוספת יכולות נוספות. למשל לאחרונה נוספו שתי תוכנות נוספות על בסיס ליבת הקוד של QGIS: הדפדפן QGIS Browser ושרת המפות האינטרנטית QGIS Server. וכאמור האוסף ההולך וגדל של תוספים מרחבי מאוד את הפונקציונליות של התוכנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא QGIS בוויקישיתוף