Mir

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Mir
מפתח קנוניקל עריכת הנתון בוויקינתונים
מחזור חיים 14 בפברואר 2013 – הווה (11 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 2.16.4 (4 באפריל 2024) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה לינוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
נכתבה בשפות C++ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון GPL גרסה 3, GNU Library General Public License, version 2.0, GPL-2.0, LGPL גרסה 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד מקור https://github.com/MirServer/mir עריכת הנתון בוויקינתונים
mir-server.io
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Mir היא תוכנת שרת תצוגה למחשב ללינוקס, המפותחת על ידי חברת קנוניקל. על פי התכנון עתידה Mir להחליף במערכת ההפעלה אובונטו את מערכת החלונות X, אשר נמצאת בשימוש כיום[1].

Mir הוכרזה על ידי קנוניקל ב-4 במרס 2013[2]. Mir פותחה כדי לאפשר את פיתוח יוניטי 8, הדור הבא של ממשק המשתמש יוניטי.

ארכיטקטורת התוכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Mir כמו Wayland, בנויה על EGL[3], ומשתמשת בתשתיות שונות שפותחו במקור ל-Wayland, כמו יישום ה- Mesa של EGL ,ו-Jolla’s libhybris[4]. שכבת התאימות ל-X, נקראת XMir, ומבוססת על XWayland[5]. תשתיות אחרות שבשימוש Mir, נלקחו מאנדרואיד.

התקבלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לספטמבר 2013 סביבת שולחן העבודה היחידה שהודיעו עליה שתתמוך ב-Mir, היא יוניטי של קנוניקל. אין כל הפצת לינוקס שהודיעה על כוונה ש-Mir תהווה בה את מנהל החלונות כברירת מחדל.

בין נגזרות אובונטו, שאינן משתמשות ביוניטי כברירת מחדל, הודיעו מפתחי זובונטו כי הם ישקלו להריץ שולחן העבודה Xfce באמצעות XMir, אך שלושה שבועות מאוחר יותר הודיעו שהדבר לא יקרה לבסוף.

אובונטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2013, הכריזה קנוניקל באופן ציבורי על מהלכי מפתח בפיתוח התוכנה. על פי קנוניקל נאמר כי יוניטי גרסה 7 יפעל כברירת מחדל עם XMir בתוספת מצב תאימות לאחור דל מבוסס X11, באובונטו 13.10, הסרת מצב התאימות באובונו 14.04 LTS, והרצת יוניטי 8 תהיה על ידי Mir באופן מלא, תהיה בגרסה 14.10. מאוחר יותר ב-1 באוקטובר 2013, הודיעה קנוניקל על דחייה בתוכניותיה אודות Mir, ושהיא לא תשתמש ב-XMir כבר בגרסה 13.10. ב-Ubuntu Touch צפויה Mir להתקבל בגרסת הטלפונים החכמים של יוניטי 8[6].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרס 2013 הודיעה קנוניקל על Mir, כחלופה לשרת התצוגה X.Org באובונטו. מוקדם יותר ב-2010 הודיעה החברה כי תשתמש ב-Wayland. בעקבות כך נכתבו מספר מאמרים על ידי אנשים המובילים מיזמים דומים או המושפעים מכך, אשר ביקרו או ליבנו את הנושא[7][8].

קנוניקל הודיעה שלא תוכל למלא את צורכי אובונטו באמצעות Wayland.

מתיו גארט, ממפתחי ליבת לינוקס, ביקר את קנוניקל אודות מתן הרישיונות שלה למיזמי התוכנה שהיא מפתחת, ובמיוחד ל־Mir. שלא כמו שרת ה-X.Org ו-Wayland, אשר שניהם תחת רישיון MIT,‏ Mir היא תחת הרישיון הציבורי הכללי של גנו גרסה 3, אך התורמים למערכת נדרשים לחתום, כי הזכויות על תרומותיהם באשר לשינוי הרישיון ימסרו כליל לקנוניקל. משמעות הדבר שקנוניקל יכולה לשנות בעתיד את הרישיון לקניני. הדבר גם עלול לפגוע בתחרותיות בכך שלא כל אחד יוכל לשנות את הקוד המקורי ולמכור גרסה משל עצמו.

ביוני 2013 יונתן רידל ממפתחי קובונטו, הודיע שקובונטו לא תעבור ל-Mir. בהודעתו ביקר רידל את קנוניקל בכך שמיזמיה אינם תורמים לכלל עולם הקוד הפתוח, ומנסים להתבדל ממנו. רידל הוסיף כי תקוותו בהמשך היא לכן לעבוד ל-Wayland, כמו ש-KDE והפצוות לינוקס אחרות מתכננות לעשות[9].


ביוני 2013 הודיע גם יוליאן לברגן ממפתחי לובונטו שההפצה לפחות שני השחרורים הבאים לא תעבור ל-Mir.

באוגוסט 2013 הוחלט על ידי מפתחי לובונטו לא להשתמש ב-Mir או ב-XMir בגרסה 13.10 של ההפצה. גרסאות ניסוי לא רשמיות עם Mir ו־XMir זמינות להורדה.

בספטמבר 2013 הסירה אינטל את התמיכה ב-XMir ממנהלי ההתקנים שלה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Mir בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]