MathType

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
MathType
מפתח Design Science עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 6.9 (2013) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה Microsoft Windows עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון רישיון קנייני עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

MathType היא תוכנה להקלדת נוסחאות מתמטיות שפיתחה Design Science. התוכנה מאפשרת עריכת משוואות באמצעות ממשק גרפי WYSIWYG והעתקת סמלים וסימנים מתמטיים מתפריטים (או באמצעות קיצורי מקלדת), וכן מאפשרת הכנסת משוואות באמצעות קוד לטך.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנה משולבת בתוכנות רבות (לפי החברה - למעלה מ-350 תוכנות), בהן חלונות, מיקרוסופט אופיס, מקינטוש, אופן אופיס ועוד. גרסה חלשה יותר של MathType בשם Equation Editor 3.0 נמכרה למיקרוסופט ושולבה במוצרי החברה מאז 1991. בשנת 2018 הסירה מיקרוסופט את התוכנה Equation Editor ממוצריה בשל פרצת אבטחה.

התוכנה מוצעת להתנסות בחינם למשך 30 יום. במהלך פרק זמן זה כל אפשרויות התוכנה עובדות וזמינות למשתמש. כעבור 30 יום, אם המשתמש אינו רוכש את התוכנה, רוב אפשרויות התוכנה נסגרות, ורק חלק קטן מהן נותר זמין למשתמש. מצב זה נקרא MathType Lite ובו התוכנה מתפקדת למעשה כ-Equation Editor משודרג במקצת וכן כוללת את הגופנים והסימנים המיוחדים של MathType המאפשרת קריאת מסמכים מורכבים שנכתבו עם התוכנה. מצב MathType Lite הוא חינמי ולא דורש תשלום או הרשמה.

גרסה 6.6[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה 6.6 תומכת בחלונות 7, חלונות ויסטה, חלונות XP, חלונות 2000 ומקינטוש. ממשק עורך הנוסחאות (המהווה שדרוג לממשק של Equation Editor הבסיסי של מיקרוסופט) שודרג וכולל הרבה יותר סימנים וסמלים מתמטיים, אפשרות לקיצורי מקלדת (חלקם מוגדרים כברירת מחדל, כגון CTRL+G כדי לכתוב אותיות ביוונית) וקיצורי מקלדת בהגדרה אישית וכן אפשרות ליצירת תבניות לשימוש חוזר ועריכה מתקדמת. בגרסה 6.6 היא תומכת בייבוא וייצוא נוסחאות בקוד לטך, הקלדת נוסחאות בתור קוד לטך, עבודה עם MathML ואף בכתיבת נוסחאות באמצעות ציור גרפי (האחרון, רק בחלונות 7). התוכנה גם תומכת בעבודה עם אתרי אינטרנט בהם Gmail, ‏ Google Docs,‏ וולפרם אלפא וויקיפדיה.

הגרסה הנוכחית היא 6.8 שתומכת גם ב-Microsoft Office 2010.

אופן העבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד ל-LaTeX התומך בשיטת WYMIWYG ("מה שאתה רוצה זה מה שתקבל") בה הנוסחה נכתבת כקוד ואז עוברת הידור ומוצגת בצורה גרפית במסמך (למשל בקובץ PDF), ב-MathType הגישה היא WYSIWYG ("מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל") והכנסת הנוסחה נעשית באמצעות ממשק משתמש גרפי (GUI), עכבר מחשב וקיצורי מקלדת מחשב.

השימוש ב-MathType נעשה באמצעות ממשק משתמש גרפי הכולל תפריטים; סרגל כלים גרפי ובו אותיות, סמלים וסימנים מתמטיים וכן תבניות עיצוב הכוללות אינדקס תחתון, אינדקס עליון, שברים, מטריצות (מערכי שורות וטורים), שורש, סכומים, אינטגרלים ועוד; וחלון בו מוקלדת הנוסחה (חלון העריכה). הקלדת הנוסחה נעשית באופן גרפי כאשר המשתמש בוחר תבניות וסימנים מסרגל הכלים, ולחיצה עליהם מדביקה אותם בחלון העריכה. באמצעות העכבר המשתמש מציין לתוכנה איפה להציב כל סימן או תבנית. תבניות, אותיות וסימנים נפוצים אפשר להכניס לחלון העריכה באמצעות קיצורי מקלדת (כגון CTRL+G לאותיות ביוונית - למשל: CTRL+G+a מציב אלפא קטנה: ), כמו כן אפשר להגדיר קיצורי מקלדת מותאמים אישית. לחיצה על Enter מורידה שורה. לחיצה על מקש רווח מוציאה ממקום בתבנית (למשל מאינדקס תחתון) אך לא יוצרת רווח נראה בנוסחה, אך לחיצה על CTRL+רווח יוצרת רווחים קטנים הנראים גם בתצוגת הנוסחה. בגרסאות האחרונות אפשר להקליד משוואה גם באמצעות קוד לטך כאשר לחיצה על Enter ממירה את הקוד לתצוגה גרפית של הנוסחה.

חסרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקנת MathType כוללת התקנת גופנים קנייניים של החברה המפיצה אותה, שמשמשים ברירת מחדל עבור כמה סימנים נפוצים, כגון סמלי קבוצות המספרים השלמים, הרציונליים, הממשיים והמרוכבים, וכמה סימני אי-שוויון. כאשר מסמך הנכתב באמצעות MathType וכולל תווים מתוך גופנים אלה מוצג או מודפס במחשב בו לא מותקנת MathType או אותם גופנים, הצגת הנוסחאות משובשת. הפתרון היחיד המוצע לבעיה זאת הוא הטמעה ידנית של התווים החסרים במסמך המכיל את הנוסחאות אך הרוב המוחלט של משתמשי MathType אינו מיישם את ההמלצה הזאת, ואינם מודעים לכך שקוראי המסמך צופים במסמך משובש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]