MSConfig

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המסך הראשי של התוכנה כפי שנראה ב-Windows 10

MSConfig (נקראת באופן רשמי System Configuration בחלונות ויסטה, 7, ו-8, ו- Microsoft System Configuration Utility במערכות ההפעלה הקודמות, בעברית נקראת התוכנה כלי שירות לקביעת תצורת המערכת או קביעת תצורת המערכת) היא תוכנת מערכת שתפקידה לאבחן בעיות בתהליך האתחול של חלונות. ניתן להשתמש בתוכנה גם כדי לקצר את זמן האתחול.

היא יכולה להפעיל ולבטל פעילות תוכנות מנהלי התקנים ושירותי חלונות המופעלים בזמן עליית המערכת, או לשנות את פרמטרי האתחול. בין היתר, המשתמש היה יכול להגדיר דרך התוכנה הפעלה ידנית של "מצב בטוח", והגדרות נוספות הקשורות לכך. היא כלולה בכל הגרסאות של חלונות החל מחלונות 98 להוציא את חלונות 2000. אף על פי שבחלונות 95 ו-2000 התוכנה אינה קיימת כברירת מחדל, ניתן להוריד אותה גם למערכות אלו.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מיקרוסופט, MSConfig לא תוכננה כדי לשמש ככלי ניהול לתוכנות ושירותים הפועלים בזמן עליית המערכת, למרות שזהו השימוש הנפוץ ביותר שלה.[1] MSConfig על גלגוליה סיפקה כלים רבים נוספים, וביניהם:

  • שינוי תכונות של קובצי אתחול, במערכות מבוססות DOS לדוגמה הכוונה הייתה לקובצי אצווה כמו AUTOEXEC.BAT וקובצי הגדרות שהקרנל משתמש בהם כמו SYSTEM.INI.
  • בחלונות 98 ומילניום, הכלי יכל לספק הגדרות תמיכה מתקדמות למערכת ההפעלה. המשתמש היה גם יכול להריץ כלי מערכת בסיסיים דרכו.
  • בחלונות 98 המשתמש היה יכול להיעזר בכלי כדי ליצור גיבוי לקובצי האתחול.
  • במילניום, המשתמש היה יכול להפעיל או לבטל מנהלי התקן וירטואליים (VXD) סטטיים מסוימים כך שייטענו או שלא ייטענו במהלך עליית המערכת, להגדיר או לשנות משתני סביבה, ולשנות הגדרות של שפות הקלט שמותקנות על המערכת, דבר שעד כה המשתמש יכל לעשות רק ב-Real mode של DOS דרך שינוי הקובץ AUTOEXEC.BAT.
  • במילניום וב-XP המשתמש היה יכול לשחזר קבצים מסוימים מההתקנה המקורית של המערכת.
  • בכל מערכות NT שהגיעו לפני ויסטה, הכלי סיפק אפשרויות לשינוי קובץ הגדרות האתחול (Boot.ini) שממנו מנהל האתחול NTLDR היה קורא. במערכות מויסטה והלאה יש שימוש במנהל אתחול מתקדם יותר שהחליף את NTLDR, ולכן חלון ההגדרות השתנה בהתאם. כמו כן, MSConfig במערכות ויסטה והלאה הכלי מאפשר למשתמש להפעיל כלים נוספים כמו הצגת מידע מערכת, הגדרות מערכת שונות, אפשרויות אינטרנט, והגדרות בקרת משתמש (UAC).

בחלונות 8, החלק האחראי על הפעלה וביטול פעילות תוכנות מנהלי התקנים ושירותי חלונות המופעלים בזמן עליית המערכת עבר למנהל המשימות. הלשונית Startup בכלי עודנה קיימת אך היא מפנה את המשתמש למנהל המשימות.

גלריית השוואה בין גרסאות הכלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Using System Configuration, אתר Microsoft, ‏אורכב ב-15 בדצמבר 2013 (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא תוכנה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.