MESUR

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

MESUR (ראשי תיבות של: Mars Environmental SURvey) הייתה משימה של נאס"א לחקר מאדים כהכנה לנחיתה מאוישת עליו. המשימה היחידה שהושלמה כחלק מהתוכנית היא MESUR Pathfinder.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוכנית MESUR תוכננו 16 משימות לפני השטח של מאדים שיהוו גם כן מערכת תקשורת על מאדים שתעבוד יחד עם המרס אובזרבר. התוכנית הוצעה במקור על ידי מרכז המחקר איימס אבל כללה בסופו של דבר הצעות רבות של המעבדה להנעה סילונית. התוכנית נחזתה כתוכנית זולה לחקר מאדים, סבילה יחסית לסיכונים, מפני שאובדן משימה אחת לא יפגע בתוכנית כולה שתכלול משימות זולות רבות.

המרס פאת'פיינדר תוכנן להיות "מוצא הדרך" (כפי שמעיד שמו) לשאר משימות MESUR שיבואו אחריו. הנחיתות הסדירות של MESUR תוכננו להתחיל ב־1999 ולהסתיים ב־2003 עם נחיתתן של 16 משימות על מאדים שיפעלו במשך 10 שנים. השיגורים יועדו להתחיל ב־1996. חלק מהמשימות תוכננו לשאת רוברים קטנים כדוגמת הסוג'ורנר של המרס פאת'פיינדר. התוכנית כולה יועדה לעלות כמיליארד דולר עם הגבלה של 150 מיליון דולר לשנה החל מ־1994.

הרוברים והנחתות יועדו לשאת מגוון מכשירים מדעיים לבחינת האקלים, הגאולוגיה ועוד על פני מאדים.

התכנון היה שאחרי שיגור פאת'פיינדר ב־1996 ישוגרו ב־1999 4 גשושיות על גבי משגר אחד. בחלון השיגור שאחריו, ב־2001, ישוגרו ארבע גשושיות נוספות על משגר אחד וב־2003 ישוגרו 8 גשושיות על גבי שני משגרים.

בעקבות כישלון משימת מארס אובזרבר נגנזה התוכנית ומשימת מארס פאת'פיינדר הפכה לחלק מתוכנית דיסקברי.

משימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג'ורנר

MESUR Pathfinder[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מרס פאת'פיינדר

ה־MESUR Pathfinder שוגר ב־4 בדצמבר 1996 על גבי משגר דלתא 2. שבעה חודשים לאחר מכן, ב־4 ביולי 1997 נחתה החללית על מאדים. הנחתת נפרשה על מאדים ושחררה רובר קטן, הסוג'ורנר. הנחתת והרובר ביצעו מגוון רחב של בדיקות מדעיות על פני מאדים עד לאובדן הקשר לאחר כשלושה חודשים. במקור הוערך שהמשימה תשרוד עד כחודש.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]