Kylin

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Kylin
מפתח אוניברסיטה הלאומית לטכנולוגיות הגנה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון הרישיון הציבורי הכללי של גנו עריכת הנתון בוויקינתונים
www.kylinos.cn
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Kylin[1] היא מערכת הפעלה שפותחה על ידי אקדמאים באוניברסיטה הלאומית לטכנולוגיות הגנה ברפובליקה העממית של סין, החל מ-2001. שם המערכת נובע מהחיה המיתולוגית הסינית קילין[2]. הגרסה הראשונה התבססה על מערכת FreeBSD, והייתה מיועדת לשימוש הצבא הסיני וארגונים ממשלתיים אחרים. בהמשך הוסבה Kylin להיות מבוססת לינוקס, וגרסה זו נקראת NeoKylin והוכרזה ב-2010.

ב-2013 הוכרז על הפצת מערכת הפעלה חדשה מבוססת על אובונטו-לינוקס. שם המערכת הוא Ubuntu Kylin גרסתה הראשונה היא 13.04 שיצאה ב-25 באפריל 2013.

גרסת ה-FreeBSD[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיתוח של Kylin החל בשנת 2001, כשהאוניברסיטה הלאומית לטכנולוגיות הגנה, החלה במשימת פיתוח מערכת הפעלה, תחת תוכנית 863, אשר יעודה הוא להפוך את סין, לעצמאית מטכנולוגיה זרה. המטרה הייתה "לתמוך במספר סוגי פלטפורמות שרתים, להגיע לביצועים גבוהים, זמינות גבוהה, ואבטחה גבוהה, כמו גם ליישר קו עם התקנים הבינלאומיים, של מערכות ההפעלה יוניקס ולינוקס". יצירתה הייתה במודל היררכי הכולל את "שכבת הליבה הבסיסית הדומה ל-Mach, שכבת מערכת השירותים, הדומה ל-BSD, וסביבת שולחן העבודה הדומה לחלונות"[3].

בפברואר 2005 אתר "China Military Online"[4] דיווח על "הצלחה בפיתוח מערכת ההפעלה Kylin בגרסת השרתים". על פי האתר, מדובר במערכת ההפעלה הראשונה המבוססת על 64 סיביות, בעלת רמת אבטחה גבוהה (מחלקה B2 (אנ')), וגם המערכת הראשונה ללא ליבת לינוקס שעמדה בתקן האימות הגלובלי של לינוקס, על ידי "קבוצת התקנים החופשיים הבינלאומית"[5].

ב-2006 נטען כי חלקים נרחבים של Kylin הועתקו מ-FreeBSD גרסה 5.3. סטודנט סיני אנונימי מאוסטרליה, שהשתמש בפסיאודונים "Dancefire" פרסם בדיקה על מידת זהות ליבות שתי המערכות, והראה שהזהות ביניהם מגיעה לשיעור של 99.45 אחוזים[6][7]. אחד ממפתחי Kylin הודה בוועידת EuroBSDCon הבינלאומית שנערכה ב-2006, ש-Kylin אכן מבוססת על FreeBSD‏[8].

ב-2009 במסמך שהוצג בפני הוועדה לכלכלה וביטחון ביחסי סין-ארצות הברית, נטען כי מטרת סין בפיתוח Kylin הייתה, להפוך את המחשבים הסיניים לבלתי חדירים, למדינות מתחרות בתחום זירת הלוחמה הקיברנטית. הוושינגטון פוסט דיוח כי[9]:

"סין פיתחה מערכת הפעלה מאובטחת יותר לעשרות מיליוני המחשבים שלה, והיא כבר מותקנת על מערכות צבאיות וממשלתיות, מתוך תקווה שרשתות בייג'ינג יהפכו לבלתי חדירות לארה"ב ולסוכנויות מודיעין."

גרסת לינוקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם ההתקדמות לגרסה 3.0, עברה המערכת להשתמש בליבת לינוקס[10].

בדצמבר 2010 הוכרז שארגון תקינת התוכנה של סין, והאוניברסיטה הלאומית לטכנולוגיות הגנה, חתמו על שותפות אסטרטגית כדי לפתח גרסה הנקראת NeoKylin[11]. ארגון תקינת התוכנה של סין אחראי על פיתוח סדרת שולחנות העבודה הקרויים NeoShine Linux. Kylin יועדה לשימוש בסין, במשרדים ממשלתיים, בזרועות הביטחון, במשרדי האנרגיה ובסקטורים נוספים של הכלכלה הסינית.

מערכת ההפעלה של מחשב העל טיאנחה-1, היא Kylin מבוססת לינוקס, ובעלת ארכיטקטורה של 64 סיביות. נבנתה באופן המאפשר את להפיק את מירב הביצועים בתחום עיבוד המקבילי, וכן תומכת בניהול צריכת חשמל, ובביצועים גבוהים בתחום מרחב החישוב הווירטואלי[12]. המחשב החדש יותר טיאנחה-2 משתמש גם הוא ב-Kylin מבוסס לינוקס[13].

UbuntuKylin[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Ubuntu Kylin

Ubuntu Kylin היא הגרסה הסינית הרשמית למערכת ההפעלה אובונטו. המערכת מיוצרת בשיתוף פעולה על ידי חברת קנוניקל, ומשרד התעשייה וטכנולוגיית המידע של הרפובליקה העממית של סין.

המערכת הוגדרה כ"המשך רופף של מערכת ההפעלה Kylin. ב-2013 הגיעו להסכם חברת קנוניקל, והמשרד לתעשייה וטכנולוגיית המידע של הרפובליקה העממית של סין, על פיתוח משותף והפצה של מערכת הפעלה מבוססת על אובונטו, המיועדת ומותאמת לשוק הסיני. Ubuntu Kylin מיועדת למחשבים שולחניים וניידים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]