Job Entry SubSystem

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Job Entry Sybsystem בראשי תיבות JES הוא רכיב במערכת ההפעלה MVS, מערכת ההפעלה OS/390 ומערכת ההפעלה z/OS של חברת IBM. רכיב זה של מערכת ההפעלה משמש לקליטת עבודות בתורים, להכנסתן לביצוע ולהכנסתן לתורים לביצוע כתיבת הפלט ליחידות היקפיות, כגון: מדפסות.[1]
תחת מערכות הפעלה אלו ניתן להריץ שני סוגים של מערכות JES:

  • המערכת הראשונה נקראת JES2 והיא התפתחה מה-(Houston Automatic Spooling Priority (HASP. היא נועדה לשימוש על ידי מתקנים שבהם מחשב אחד או שני מחשבים המשתפים ביניהם את תורי העבודות.[2]
  • המערכת השנייה נקראת JES3. בתת-מערכת זו השתמשו בדרך כלל ארגונים ששיתפו תורים בין שלושה מחשבי מיינפריים או יותר. אחד המחשבים, שימש כמנהל מערכות התורים של יתר המחשבים. ה-JES3 התפתח מ-(Attached Support Processor (ASP. במערכות ASP אחד המחשבים לא ביצע עבודות, אלא ניהל תורים של יתר המחשבים.

קובצי ה-JES[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה JES משתמש בשני קבצים: SPOOL ו-Checkpoint.
ב SPOOL הוא קובץ גדול בו מאוחסן המידע של העבודות בתורים השונים. את נפח האחסון העיקרי של ה SPOOL תופסות עבודות הממתינות להדפסה. כאשר אותו SPOOL משרת יותר ממחשב אחד ב JES2 הוא נקרא (Multi Access Spool (MAS.[3]
ה-Checkpoint הוא קובץ קטן המכיל מידע על תורים והצבעות על מיקומה של כל עבודה ב-SPOOL. ה-Checkpoint הוא קובץ קריטי ל-JES. פגיעה בו פירושה אובדן כל העבודות הממתינות בתורים לביצוע ולהדפסה. בגלל רגישותו מוחזקים שני העתקים של קובץ זה.
עיבוד מהיר של המידע ב-Checkpoint הכרחי לצורך עבודה יעילה של מערכת ההפעלה, לפיכך קיימים מנגנונים המשפרים את מהירות הקריאה ממנו ואת מהירות הכתיבה אליו.

התורים במערכת ושלבי העיבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל אחד מהתורים ניתן לתת עדיפויות שונות לעבודות שונות. מנגנוני העדיפויות, עשויים לקבוע את סדר ביצוע העבודות.

  • תורי המתנה לביצוע

התורים להמתנה לביצוע נבנים על בסיס כרטיסי הפיקוח המגדירים את העבודה. בסביבת מערכות הפעלה שבהן פועל ה JES, ההגדרות מתבצעות בשפת תסריטים פשוטה הנקראת: (Job Control Language (JCL.

  • תור לביצוע

בתור זה נכללות עבודות המתבצעות במערכת ההפעלה. העבודות עברו מהתור להמתנה ונטענו לזיכרון המרכזי של המחשב באמצעות רכיב במערכת ההפעלה הנקרא Initator.

  • תורי הדפסה

עבודות ממתינות לתורי הדפסה לפי מאפיינים שונים, כגון: סוג המדפסות או האתר בו ממוקמות המדפסות.

התאמות ייחודיות לארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון יכול להתאים את האופן שבו עובד ה-JES לצרכים הייחודיים שלו. ההתאמה נעשית באמצעות תוכניות בשפת אסמבלר, שעובדות בשיתוף עם ה JES. תוכניות אלה נקראות Exits. התוכניות מקבלות פרמטרים מה-JES, מבצעות עיבוד ומחזירות לו את תוצר העיבוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ What is JES?, IBM
  2. ^ המונח מחשב בהקשר זה הוא מופע של מערכת ההפעלה. בשנים הראשונות של שימוש ב-JES זה היה מחשב פיזי. מאוחר יותר התפתחו מנגנונים המאפשרים חלוקת מחשב פיזי אחד לשני מופעים או יותר של מערכת ההפעלה.
  3. ^ JES2 compared to JES3? , IBM