IOS 10

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
iOS 10
סמל הגרסה
סמל הגרסה
מסך הבית של iOS 10 באייפון 6S
מסך הבית של iOS 10 באייפון 6S
מפתח אפל
משפחה iOS
מודל קוד קוד סגור
גרסה אחרונה 10.3.4 iOS
22 ביולי 2019
סוג ליבה היברידית (XNU)
סוג רישיון קנייני, במיוחד עבור רכיבי קוד-פתוח.
מצב עבודה אייפון, אייפד ואייפוד טאץ'.
מבוססת על Darwin עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות אייפון 5, IPad Air, iPad (דור רביעי), אייפוד טאץ' 6, IPad Air 2, IPad Mini 3, IPad Mini 2, אייפד מיני 4, אייפון SE, אייפון 6S פלוס, אייפון 5s, אייפון 5c, אייפון 7, אייפון 6, אייפון 6 פלוס, אייפון 6S, IPad Pro עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר אינטרנט https://www.apple.com/ios/ios-10/ עריכת הנתון בוויקינתונים
iOS 9
IOS 11
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

iOS 10 היא הגרסה העשירית של מערכת ההפעלה iOS של אפל. מערכת זו הושקה בכנס המפתחים העולמי של אפל ביוני 2016, והחליפה בספטמבר 2016 את מערכת ההפעלה iOS 9. בתחילה, הייתה מצויה הגרסה עבור מפתחים בלבד, בחודש יולי שוחררה בטא ציבורית ראשונה לכל אדם החפץ בהתקנה שלה, וב-13 בספטמבר 2016, יצאה הגרסה הרשמית.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה זו מביאה עמה כמה וכמה חידושים:

Home[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסה זו נוספה אפליקציה חדשה שנקראת Home. האפליקציה מציגה את כל המכשירים החכמים של המשתמש שתומכים ב-HomeKit ומאפשרת לו לשלוט בהם ממסך אחד בדומה לשלט אוניברסלי[1]. בעזרתה ניתן להדליק ולכבות אורות בלחיצה אחת; לפתוח תריסים, לפתוח את הדלת ועוד. האפליקציה תומכת ב’סצנות’, כלומר סט של פעולות, שנקבעים מראש. למשל סצנת לילה, שתגרום לתריסים של הבית לרדת, לאורות להיכבות ולכל הדלתות להינעל. את כל הפעולות האלו ניתן לבצע גם מרחוק – למשל בחופשה או בעבודה – וליהנות מהצפנה מקצה לקצה.

הודעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב- iOS 10 שדרגה החברה את אפליקציית ההודעות. קישורים יוצגו עתה עם תצוגה מקדימה ויאפשרו לנגן מדיה מבלי לצאת מהאפליקציה. שימוש באימוג'י: כעת אייקוני האימוג'י גדולים פי שלושה ובנוסף ניתן לעשות "אימוג'יזציה" למילים, היישום יעבור על מילים אשר ניתן לבטא באמצעות אימוג'י, ויצע להחליף את המילה באימוג'י המתאים[2]. ה-iMessage כולל עתה בלוני שיחה בגדלים משתנים, ביניהם בועות גדולות שמסמנות צעקה ובועות קטנות יותר ללחישה. אפל שילבה אנימציות ואפקטים לבועות הטקסט או אפקטים על המסך כולו, נוספה גם האפשרות לשלוח הודעה בכתב יד. תכונה נוספת היא ה-Invisible Ink - המאפשרת לשלוח טקסט או תמונה חבויים בתוך ענן חלקיקים. כדי לראות את הטקסט או התמונה המוסתרים, יש לגרד את התמונה. בנוסף, לראשונה מפתחים יוכלו לפתח יישומים ל-iMessage אשר יהיו זמנים מתוך האפליקציה עצמה.

סירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפעם הראשונה, אפל מאפשרת לסירי לעבוד עם אפליקציות צד-שלישי שמתבססות על העוזרת הקולית שלה. סירי השתדרגה וכעת היא מתמשקת עם אפליקציות ושירותים רבים. כעת ניתן לבקש מסירי לשלוח הודעה בווטסאפ. בנוסף, ניתן לבקש ממנה להזמין מונית בUber ללא צורך בכניסה לאפליקציה עצמה. עוד דוגמאות לשילובים קיימים: לעצור או להתחיל אימון ב-RunKeeper, לשלם ב-Square או לחפש בתמונות[1].

מפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה מאפשרת לקבל באמצעות אפליקציית המפות פרטים על המיקום המשתמש ועל המסלול, כולל הוראות ניווט, תחנות דלק ועוד. גם את המפות פתחה אפל למפתחים והציגה את Extensions, כך שמפתחים כעת יכולים לפתח תוספים למפה. בין היתר כעת בעזרת האפליקציה משתמש יכול למצוא מסעדה, להזמין שולחן ב-OpenTable ואז להזמין נסיעה באובר ולשלם על הכל ב-Apple Pay – הכל היישר מאפליקצית המפות[1].

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפליקציית המוזיקה החדשה קיבלה עיצוב חדש שכולל בין היתר מסך ‘עכשיו מנגן’ חדש שמציג את המילים של השירים[1]; בנוסף, האפליקציה כוללת חלק שמותאם למשתמש על פי טעמו המוזיקלי, היום בשבוע והשעה ביום – הכל מותאם לאמנים שהוא הגדיר כאהובים עליו.

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחשה של האפשרויות החדשות בגלריית התמונות של iOS 10
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

באפליקציית התמונות, העדכון החדש מציג בין היתר תמיכה בזיהוי פנים אוטומטי, זיהוי אובייקטים, והצגת מפות שעליהן יוצגו תמונות המשתמש על פי המיקום בו הן צולמו. פיצ’ר ה-Memories – יציג את התמונות בסדר מסוים על פי “טיולים”, “מקומות” ונושאים כמו ‘על המים’ או אנשים. בנוסף לכך, האפליקציה יוצרת סרטונים אוטומטית מקטעי התמונות והווידאו של המשתמש (ייעשו מדי פעם בפעם בצורה אוטומטית)[3].

אפליקציית הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מה-iOS 10.2 התווספה למכשירי ה-iOS התומכים אפליקציית טלוויזיה חדשה אשר תאפשר לצפות בתכני טלוויזיה שנמצאים ב-Apple TV של המשתמש. האפליקציה תתווסף למכשירים התומכים אך ורק ב-iOS 10 ומעלה, ובארצות הברית בלבד.

חידושים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוכן העיתונים מגיע בעיצוב חדש לגמרי עם כתב עבה יותר וצבעים עזים וחלוקה חדשה המאפשרת למצוא ביתר קלות כתבות בנושאים מסוימים.

השימוש בחיישן טביעת אצבעות בדגמים החדשים הפך את מסך הנעילה ללא רלוונטי, כיוון שהמשתמש אינו מספיק לשים לב להתראות, והללו נעלמות במהירות בעת פתיחת המכשיר באמצעות טביעת האצבע. לשם כך הציגה אפל את "הרם כדי להעיר". כפי שמעיד השם, מסך הנעילה יידלק כאשר המשתמש רק ירים את המכשיר, וזאת כדי לא להחמיץ את ההתראות השונות[2] (הפיצ'ר נתמך רק במכשירי האייפון SE, אייפון 6S, אייפון 6S פלוס, אייפון 7 ואייפון 7 פלוס). מלבד זאת, מסך ההתראות כולו עוצב מחדש, וההתראות עצמן מכילות מידע רב יותר וכוללות אפשרויות רבות יותר. זאת באמצעות שימוש ב-3D Touch שמאפשר "להציץ" בעזרתו לתוך ההתראה כדי לקבל פרטים נוספים, להשיב להודעות וכו'.(זמין מאייפון 6S ומעלה). נוספו וידג'טים, אשר ניתן לגשת אליהם באמצעות החלקה ימינה ממסך הבית (בנוסף לאלו אשר נמצאים במרכז העדכונים)[3].

לראשונה ניתן להסתיר אפליקציות מובנות כגון: מפות, רשמקול, דוכן העיתונים, מניות, ספרים, מזג אוויר ועוד (בסה״כ 23 אפליקציות), אותן ניתן להציג בחזרה דרך חנות ה-App Store, כמו כל אפליקציה אחרת. הסתרת אפליקציה לא תפנה מקום מהמכשיר.[4]

אפל הסירה את אפליקציית המשחקים הנפוצה ביותר עד ה-iOS 9 מרכז משחקים-Game Center וכעת ניתן למצוא רק את ההגדרות של האפליקציה באפליקציית ההגדרות במכשירי ה-iOS שתומכים ב-iOS 10.

ניתן להחזיר את האפליקציה "game center" לאחר העדכון דרך האינטרנט בתוכנה מסוימת (אפשרות זו ניתנת מהאינטרנט למכשירים המעודכנים ל-IOS 10 בלבד).

לראשונה בתולדות המערכת, ליבת המערכת (באנגלית Kernel) אינה מוצפנת, וכך, על פי החברה, המהלך יוביל לשיפורי ביצועים ללא פגיעה באבטחת המידע ובפרטיות המשתמשים[5].

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצורך שיפור הגרסה הסופית, אפל שחררה 8 גרסאות בטא וגרסת Gold Master (גרסה אשר זהה לגרסה הסופית) למפתחים.

הגרסה הסופית נקראת iOS 10.0.1 ולא iOS 10.0, זו הפעם הראשונה מאז iOS 1.0 שאפל מדלגת על גרסה שהייתה צריכה לצאת לציבור.

תמיכה במכשירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם שחרורה של iOS 10 אפל תפסיק לתמוך בכל המכשירים המבוססים על שבב A5: אייפון 4S, אייפד 2 ואייפד דור שלישי. זוהי גרסת ה-iOS הראשונה מאז iOS 8 שמפסיקה לתמוך במכשירי iPhone ישנים, והגרסה הראשונה מאז iOS 7 שמפסיקה לתמוך במכשירי iPad מסוימים.

מכשירים תומכים:[6]

אייפון
אייפוד טאצ'
אייפד
אייפד מיני

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא IOS 10 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 יניב אביטל, אפל חושפת את iOS 10: הנה 10 הפיצ'רים החשובים שלה, באתר Geektime, ב-13 ביוני 2016
  2. ^ 1 2 הראל שטנשטיין, iOS 10: כל מה שרציתם לדעת על החידושים באייפון, באתר הארץ, 14 ביוני 2016
  3. ^ 1 2 אריק שיינר, בדקנו: כל החידושים של iOS 10, באתר TGspot, 21 ביוני 2016
  4. ^ עומר כביר, עשרת החידושים הכי מעניינים שמגיעים אל האייפון, באתר כלכליסט, 13 בספטמבר 2016
  5. ^ Chance Miller, Apple says it intentionally left the iOS 10 kernel unencrypted for better software optimization, 9to5Mac, ‏2016-06-23
  6. ^ דייוויד פרייס, iOS 10 release date, new features & supported iPhones & iPads, באתר MacWorld, פורסם 22 ביוני 2016