ECEF

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מערכת הצירים ECEF

ECEF (ראשי תיבות של: Earth-Centered, Earth-Fixed, נקראת גם ECR - ראשי תיבות של Earth Centered Rotational) היא מערכת צירים קרטזית. היא מכונה לפעמים "מערכת ארצית קונבנציונלית".

וקטור ב-ECEF מוגדר על ידי הקואורדינטות . הנקודה מוגדרת כמרכז המסה של כדור הארץ, ומכאן שמה "Earth-Centered". הצירים שלה מיושרים על פי "קוטב הייחוס הבינלאומי" (IRP) ו"מרידיאן הייחוס הבינלאומי"(אנ')‏(IRM) הקבועים ביחס למישור כדור הארץ, ומכאן השם "Earth-Fixed".

השם עלול להיות מטעה מכיוון שכדור הארץ אינו סובב סביב ציר ה-Z שלו, בניגוד למערכת צירים ECI, ולכן נקראת בשם החלופי ECR.

המרה ממערכת הצירים "WGS84" ל-"ECEF" יכולה לשמש כאמצעי ביניים בהמרת מהירויות למערכת "North East Down" הנפוצה בתחום התעופה והניווט.

הצירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציר ה-Z מצביע על הצפון אך אינו עולה בקנה אחד עם ציר הסיבוב של כדור הארץ. התנודות סביב ציר הסיבוב ידועות כתנודות הקטבים (אנ').

ציר ה-X מצטלב עם הספֵירה של כדור הארץ בקו רוחב 0° (המשווה) וקו אורך 0° (גריניץ'). משמעות הדבר היא כי ECEF מסתובב יחד עם כדור הארץ ולכן הקואורדינטות של נקודה קבועה על פני כדור הארץ אינן משתנות.

ציר ה-Y מאונך לציר ה-X ולציר ה-Z על פי כלל יד ימין, כלומר מצטלב עם פני כדור הארץ בקו רוחב 0° (קו המשווה) וקו אורך 90°E. נקודה זו נמצאת באוקיינוס ההודי, דרום מזרחית להודו ומערבית למלזיה.

ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החלל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.