DayZ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
DayZ
מוד DayZ
כללי
תאריך הוצאה 21 בינואר 2012 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה משחק הישרדות-אימה, משחק ירי בגוף ראשון, משחק ירי בגוף שלישי
פיתוח Bohemia Interactive
הוצאה לאור Bohemia Interactive עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, איטלקית, צרפתית, צ'כית, ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה הורדה
עיצוב דין ("רוקט") הול
דרישות תוכנה
גרסה 1.05 / 1.06 (Experimental)
מנוע משחק Real Virtuality 3
מצבי משחק מרובה משתתפים
פלטפורמות מחשב אישי
דרישות מערכת
מעבד מעבד אינטל 2.4GHz או מעבד AMD אט'לון כפול-ליבה 2.5GHz
זיכרון 1GB RAM
כרטיס מסך Nvidia Geforce 8600GT, ATI Radeon 3650 או כ. מסך מהיר יותר בעל מודל שיידר גרסה 3 ו-512 MB VRAM
מקום פנוי 10GB
dayz.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

DayZ הוא מוד עולם פתוח מרובה משתתפים מסוג אימה-הישרדות שפותח על ידי דין הול למשחק היריות של שנת 2009 - ARMA 2 ולחבילת ההרחבה שלו ששוחררה ב-2010 - ARMA 2: Operation Arrowhead.

המוד ממקם את השחקן במדינה הפוסט-סובייטית צ'רנארוס (Chernarus), בה וירוס לא ידוע הפך את תושביה לזומבים. כשורד עם אספקה מוגבלת, השחקן חייב לחפש אחר אספקה כגון אוכל, מים, כלי נשק וציוד רפואי כשהוא הורג או נמנע מזומבים ואנשים אחרים במאמץ לשרוד את אפוקליפסת הזומבים.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

DayZ מנסה לתאר תרחיש ריאליסטי, עם סביבה בעלת השפעות שונות על השחקן. שחקן עלול לקבל שבר בעצמותיו מנזק חוזר ונשנה לרגליו, להיכנס להלם ממארבים בלתי צפויים, ללקות בזיהומים מזומבים או משחקנים חולים, או אפילו להיתעלף בפתאומיות עקב לחץ דם נמוך. צימאון ורעב חייבים להיות תחת טיפול מתמיד על ידי מציאת מזון בערים או בטבע, כשלטמפרטורת הגוף תפקיד מפתח נוסף בהישרדותו של השחקן. המשחק מתרכז בהישרדות וביסוד האנושי של אפוקליפסת זומבים על ידי הכרחת השחקן להתייחס לצרכים האנושיים הבסיסיים כמו צימאון, רעב ומחסה. יסודות שמכריחים את השחקן להיתרכז במטרות מיידיות לפני שהוא יכול לשקול אסטרטגיות ארוכות טווח.

המחבר של BuzzFeed, רוסל ברנדום, טען ש-DayZ הוא דוגמה ייחודית בז'אנר משחקי התפקידים ההמוניים ברשת בנתינת הכוח לשחקנים לפגוע אחד בשני, והחופש בצורה שבה יעשו זאת, כשהוא (ברנדום) ציטט שחקן שתיאר זאת כ"סיפורם של האנשים". המוד הושווה על ידי טינה אמיני מ-Kotaku למתים המהלכים וההתמקדות על האינטראקציות בין השחקנים כשהם מתמודדים עם מצבם הנואש, לשחקנים של DayZ המוכרחים להתמודד עם קשיים בצורות דומות המוזכרות הן בקומיקס, והן בסדרת הטלוויזיה.

צוין ש-DayZ מספק תובנה להתנהגותם של אנשים כשהם מתמודדים עם משברים אמיתיים, המדמים ניסויים מפוקחים הדומים באופיים. ביקורות בנושא כוללות מבחנים אמיתיים, שבהם המשתתפים לא מגיבים בצורה שבה היו מגיבים במציאות כי חייהם לא באמת מאוימים. על אף שהמשחק מכוון כלפי אנוכיות עוינת ותחרותית, שחקנים רבים נכנסים למשחק עם תפיסות ועדיפויות משלהם. גישות וחוויות מגוונות אלה במשחק מצביעות על שאפילו במערכת אשר תאורטית אמורה לקדם היגיון ואנוכיות, אנשים מתפקדים בצורות לא צפויות. כמו כן הועלה כי זה פוסל את הרעיון שכאוס הוא מטרה המגדירה מאפיין של המערכת, ולא כי השחקנים הם אלה שמגדירים את המאפיינים.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

DayZ זכה לשבחים רבים במדיית הגיימינג בעקבות יסודות עיצוב חדשניים שיושמו במשחק כשאתרי הביקורות Kotaku ו-Eurogamer מתארים את המשחק כמשחק הזומבים ככל הנראה הטוב ביותר שנעשה אי פעם, IGN קוראים למשחק משחק המחשב הכי פופולרי בעולם ארבעה חודשים לאחר שחרורו, וכש-PC Gamer אומרים שזהו אחד הדברים הכי חשובים שקרו ל-PC גיימינג ב-2012, כמו כן אחד מחמשת משחקי האימה הכי מפחידים אי פעם.

המוד הגיע למיליון שחקנים בארבעת החודשים ב-6 באוגוסט 2012. הוא אחראי לכך שהמשחק ARMA 2 בן השלוש שנים נכנס לטבלת המשחקים הנמכרים ביותר בסטים למשך יותר משבעה שבועות, כשברוב הזמן עמד בראש הטבלה, ולכך שיותר מ-300,000 עותקים נמכרו תוך חודשיים משחרור המשחק.

דין הול הכריז בעבר כי התכנון הוא לשחרר גרסה עצמאית של המשחק (Standalone) עד סוף שנת 2012, אך הפיתוח עוכב בשל מאורעות שונים, בהם מעצרם של שניים מחברי הקבוצה המפתחת של המשחק על ידי ממשלת יוון באשמת ריגול (השניים שוחררו בערבות ב-15 בינואר 2013), ולבסוף שוחררה הגרסה העצמאית ב-16 בדצמבר 2013.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]