Bonjour

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Bonjour
מפתח אפל עריכת הנתון בוויקינתונים
מחזור חיים אוגוסט 2002 – הווה (כ־21 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 878.270.2 (29 בינואר 2020) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה macOS, Microsoft Windows עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון אפאצ'י 2.0 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד מקור https://github.com/apple-oss-distributions/mDNSResponder עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Bonjour (בונז׳ור) הוא השם המסחרי של חברת אפל לתוכנה המהווה יישום של Zeroconf, שירות של פרוטוקול איתור. Bonjour מאתר התקנים כמו מדפסות ומחשבים אחרים, ואת השירותים שהם מציעים על רשת מקומית תוך שימוש בשירות רישום DNS.

התוכנה מגיעה באופן מובנה במערכות ההפעלה של אפל Mac OS X למחשבים, ו-iOS לאייפון, אייפוד טאצ', ואייפד. במערכות הפעלה חלונות של מיקרוסופט ניתן גם להתקין את התוכנה. בחלק מהמקרים Bonjour היא נכללת תוכנה אחרת לדוגמה iTunes.

Bonjour מופצת על ידי אפל תחת רישיון המגביל את השימוש בתוכנה. התוכנה חינמית ללקוחות פרטיים אך מפתחים וחברות הרוצים לכלול אותה במוצר שלהם צריכים רישיון הפצה מיוחד מהחברה. קוד המקור ל-mDNSResponder זמין תחת רישיון אפאצ'י[1].

אחרי הצגתה בשנת 2002 במערכת "Mac OS X" גרסה 10.02 כ-Rendezvous, שונה שמה בשנת 2005, ל-Bonjour בשל שיקולי סימן רשום[2][3].

בנוסף לכך פותח יישום חליפי Avahi שבמקרים מסוימים יש לו יתרונות.

שימוש והטמעה בתוכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Bonjour מספקת דרך כוללת לגילוי התקנים ברשת מקומית. היא בשימוש נרחב ב-"Mac OS X" ומאפשרת למשתמשים להפעיל רשת ללא כל התעסקות בהגדרות. נכון ל-2010 המערכת משמשת לאיתור מדפסות ושרתי שיתוף קבצים.


הדפדפן Safari משתמש בתוכנה כדי למצוא שרתי רשת ודפי הגדרות להתקנים מקומיים, ו-Asterisk משתמשת בה כדי לפרסם שירותי טלפון לצד פרמטרים של הגדרות לטלפונים וחייגנים מבוססי VoIP.

תוכנות כמו דפדפן Bonjour או iStumbler שניהם של "Mac OS X" או המקבילה של-Zeroconf ‏, Explorer בחלונות, מאפשרים צפייה בכל השירותים הנקראים על ידיהן. יישומונים "מרוחקים" של אפל לאייפון ואייפוד טאצ' משתמשים גם הם ב-Bonjour כדי ליסד חיבור לספריות iTunes, באמצעות Wi-Fi[4].

  • התוכנה iTunes משתמשת ב-Bonjour למצוא מוזיקה לשיתוף.
  • התוכנה iPhoto משתמשת כדי למצוא תמונות לשיתוף.
  • התוכנות iChat,‏ "Adobe Systems Creative Suite 3",‏ Proteus,‏ Adium,‏ Fire, ‏ Pidgin, ‏סקייפ, ‏Vine Server, ו-Elgato EyeTV, משתמשות ב-Bonjour כדי לשתף מידע מקומי עם לקוחות מרובים.
  • התוכנה Gizmo5 משתמשת כדי למצוא משתמשים אחרים ברשת המקומית.
  • מערכת TiVo Desktop משתמשת כדי למצוא הקלטות וידאו דיגיטליות וספריות מדיה לשיתוף.
  • התוכנות SubEthaEdit ו-"e" משתמשות כדי למצוא מסמכי עזרה.
  • התוכנה Contactizer משתמשת כדי למצוא ולשתף אנשי קשר, משימות, ומידע אודות אירועים.
  • התוכנה OmniFocus משתמשת כדי לסנכרן מיזמים ומשימות על פני שולחן העבודה של Mac וכן באייפון ובאייפוד טאצ'.

דפדפנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר דפדפנים מאפשרים למשתמש קצה לחקור את ההתקנים המשתמשים ב-Bonjour

דפדפן Bonjour[עריכת קוד מקור | עריכה]

דפדפן Bonjour המופץ תחת רישיון CC הוא יישום ל-"Mac OS X" המציג את כל השירותים המודיעים על שימוש ב-Bonjour היישום נקרא במקור "דפדפן Rendezvous" אבל שינה את שמו בגרסה 1.5.4 כשאפל החליפה את השם של פרוטוקול Bonjour. כדי לבדוק פרוטוקול, לחיצה כפולה על אחת מהשורות המופיעה ברשימת השירותים, תפעיל את קובץ העזרה המשויך לו. בגרסאות המאוחרות יותר נוספה האפשרות להגדיר באופן אישי את השירותים מבלי להצטרך להסתמך על ספק השירות.

JBonjourBrowser[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנה JBonjourBrowser[5] הוא מיזם מחקרי של אוניברסיטת קולומביה, המהווה מערכת מבוססת Java המוסיפה תכונות לדפדפן Bonjour המקורי. דפדפן זה מופץ כקוד פתוח תחת הרישיון הציבורי הכללי של גנו. נבנה כדי לדמות את דפדפן Bonjour המקורי ויכול לפעול על פלטפורמות מרובות. דורש כדי לפעול את ספריית ה-Java המקורית של אפל של Bonjour .

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]