Arch Linux

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Arch Linux
צילום מסך מתוך Arch Linux עם שולחן העבודה GNOME
צילום מסך מתוך Arch Linux עם שולחן העבודה GNOME
מפתח אארון גריפין, קהילת Arch
משפחה לינוקס
מודל קוד קוד פתוח
מחזור חיים מרץ 2002 – הווה (כ־22 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה (הפצה מתגלגלת)
סוג ליבה מונוליתית
סוג רישיון הרישיון הציבורי הכללי של גנו
מצב עבודה עדכני
מנהל חבילות Pacman
מבוססת על עצמאית
פלטפורמות ARM, i686, x86-64, RISC-V עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר אינטרנט https://archlinux.org עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Arch Linux (או Arch) היא הפצת לינוקס קהילתית, עצמאית המתבססת על מודל הפצה מתגלגל ומיועדת למחשבים עם ארכיטקטורת x64. הפילוסופיה מאחורי ההפצה היא KISS, כלומר, חתירה לפשטות מרבית, תוך שמירה עד כמה שאפשר על קוד המקור כפי שהוא, ללא טלאים שאינם הכרחיים.

מנהל החבילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Arch משתמשת במערכת ניהול חבילות בינאריות קלה לשימוש בשם pacman.‏ pacman כתובה בשפת C ומעוצבת להיות קלה, פשוטה ומהירה מאוד. Arch גם מספקת מערכת בניית חבילות דמוית ports שנקראת ABS‏ (Arch Build System), שנועדה להקל על בניית והתקנת החבילות מקוד המקור.

מאגרי חבילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים שבעה מאגרי חבילות (Package Repositories, נקראים גם Repos) רשמיים להפצה:

[core][עריכת קוד מקור | עריכה]

במאגר חבילות זה יש את כל הדרוש למערכת Arch Linux בסיסית ועובדת. מאגר זה כולל את הכלים הבסיסיים של GNU, הליבה של לינוקס, עורך בסיסי - vi או nano. כל החבילות במאגר זה חייבות להיות שלמות ובדוקות לפני כניסה למאגר זה. מדית התקנה מסוג CORE פשוט מכילה את המאגר הזה, בתוספת תסריטי ההתקנה.

[extra][עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיל את כל החבילות שלא נדרשות לצורך מערכת בסיסית, אבל נדרשות לצורך מערכת עשירה יותר, כגון שרת X, שולחנות העבודה GNOME ו־KDE, שרת האינטרנט אפאצ'י ועוד.

[community][עריכת קוד מקור | עריכה]

מאגר זה מכיל חבילות המנוהלות על ידי משתמשים מהימנים (Trusted Users בקיצור, TUs), והם בעצם ענף מהודר מראש (בינארי) של מאגרי ה־AUR (ראו להלן), ונוצרו מחבילות שהיו במאגר זה במקור, ונבחרו לעבור למאגר זמין יותר.

[testing][עריכת קוד מקור | עריכה]

מאגר זה מכיל חבילות המועמדות להיכנס למאגרים [core] ו־[extra], ועשויות לשבור חבילות קיימות ו/או מחכות לחבילות אחרות כדי שיבנו, ולאחר שכל החבילות הרלוונטיות יבנו, אז החבילות תועברנה למאגר הרלוונטי להן. שימוש במאגר זה מחייב שימוש במאגר [community-testing].

[multilib][עריכת קוד מקור | עריכה]

לאלו העובדים עם מערכות 64 סיביות, ייתכן ותדרשנה חבילות מסוימות שלא ניתן להדר לארכיטקטורה זו, מסיבות שונות, כגון חבילות קנייניות ללא קוד מקור, אז נצרכות גם חבילות נוספות כדי לעבוד איתם. נובע מכך, שמשתמש אשר לא אפשר מאגר זה, יעבוד עם מערכת 64 סיביות טהורה.

[community-testing][עריכת קוד מקור | עריכה]

מאגר זה דומה למאגר [testing] בכך שהוא מכיל חבילות העשויות לשבור חבילות קיימות, אך החבילות בו מועמדות להיכנס למאגר [community]. שימוש במאגר זה מחייב שימוש במאגר [testing].

[multilib-testing][עריכת קוד מקור | עריכה]

מאגר זה דומה למאגר [testing] בכך שהוא מכיל חבילות העשויות לשבור חבילות קיימות, אך החבילות בו מועמדות להיכנס למאגר [multilib].

Arch User Repository[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאגר זה, שנקרא גם AUR[1], הוא מאגר חבילות לא רשמי של תסריטי התקנה המכילים פרטים על החבילה כגון, מקור קוד המקור, הוראות ההידור ועוד. לאחר הרצה של תסריט התקנה (באמצעות התכנה makepkg), נוצרת חבילה הניתנת להתקנה על ידי מנהל החבילות pacman. כל משתמש יכול להוסיף חבילות למאגר זה.

Arch Linux ARM[עריכת קוד מקור | עריכה]

להפצה ישנה הפצת בת[2], שאינה נתמכת באופן רשמי, ומוסיפה תמיכה למחשבים בארכיטקטורת ARM (כגון Raspberry Pi) בגרסאות ARMv5te, ARMv6, ARMv7 ו־ARMv8 AArch64.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Arch Linux בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]