1794 (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1794
מידע כללי
מאת ניקלס נט-או-דאג עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור שוודית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 2019 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם 1793 עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא 1795 (ספר) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

1794 הוא סיפור בלשי היסטורי שוודי משנת 2019, שנכתב על ידי הסופר ניקלאס נאט או דאג ופורסם על ידי פורום Bokförlaget. הוא פורסם גם כספר שמע עם השחקן מרטין וולסטרום כמספר. 1794 הוא ספר ההמשך ל־1793 והחלק השני בטרילוגיית "בלמן נואר", הספר המסכם נקרא 1795. העלילה מתרחשת בשנת 1794 ונעה סביב מיקל קרדל החוקר מקרה בו נרצחה אישה בחתונה בסטוקהולם.

בחלק השני של טרילוגיית "בלמן נואר", שוב אנו זוכים לעקוב אחר מיקל קרדל והעולם הסואן והנרקב, שבו מעט נשאר מפאר התהילה של תקופת המלך גוסטב השלישי. הספר תורגם לרוסית בשנת 2020 בהוצאת "ריפול קלאסיק" (Рипол-Классик) והוא מתורגם לאנגלית בשם "1794: The City Between the Bridges" ("העיר שבין הגשרים") ויציאתו לאור מתוכננת ל-6 בינואר 2022.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מלא בזוועות מחרידות שתוארו בקפידה וכמעט מרגישים ריח של זיעה, שתן, צואה ודם. בתי המרזח נפוצים בכל מקום, שכרות נפוצה, זונות זמינות בכל מקום והזהירות חשובה בעודך הולך ברחוב בעיר שבין הגשרים, למקרה שמישהו מהקומות למעלה יחליט לרוקן את כלי הלילה דרך החלון. אם מבכה את בתה, שנהרגה בליל כלולותיה. כשאף אחד אחר לא רוצה לחקור את המוות, היא שואלת את היחיד שנותר, איש בעל זרוע אחד שמתאבל על חברו המת. בבית החולים של דנוויקן, בפאתי סטוקהולם, יושב אציל צעיר ומיוסר מהפשע הנורא שהוא מואשם בו. החלק המקדים בסיפור מתרחש בסן ברתלמי, המושבה השוודית באיים הקריביים, על רקע סחר העבדים שמתרחש ביוזמת ממשלת שוודיה. זהו עולם שבו גברים אפלים מפרשים בצורה קיצונית את רעיונות הנאורות ורעיון הזכות הטבעית לפי שיקול דעתם: אם האדם הוא טבע, אין כוח עליון ששופט ורואה. הדבר נותן לחזקים את הזכות לפעול לפי רצונותיהם, יהיו אשר יהיו ההשלכות של מעשיהם.

שנה חדשה מתקרבת, ובעיר שבין הגשרים, כפי שמכונה סטוקהולם, משטר האפוטרופוסים של רויטרהולם אסר על כל צבע. מי שהונו אינו גדול דיו כדי להעלותם מעל החוק נאלץ להתלבש באפור. העם יכנה את השנה הזו שנת תקופת הברזל. בבית החולים של דנוויקן, בפאתי סטוקהולם, יושב אריק טר רוסור, אציל צעיר ומיוסר מהפשע הנורא שהוא מואשם בו, רצח כלתו בליל כלולותיהם. בחווה שכורה בפנים הארץ, אם מתאבלת על בתה, שנהרגה בליל כלולותיה. כשאף אחד אחר לא רוצה לחקור את המוות, היא מבקשת מהיחיד שנותר, איש בעל זרוע אחת שכבר אין לו בשביל מה לחיות: מיקל קרדל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1794 בפורום Bokförlaget
  • ביקורת באתר "גטבורג פוסט", מאת מרטין אנגברג (בשוודית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בלמן נואר" מאת ניקלס נט-או-דאג
1793 1794 1795
נט-או-דאג