תיאטרון נוצר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
תיאטרון נוצר
נתונים כלליים
סוג תיאטרון
משרד ראשי יצחק נפחא 2, על פינת הקוממיות, בת ים
 
אתר רשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תיאטרון נוצר הוקם ב-1991 על ידי קבוצת יוצרי תיאטרון שהתרכזה בעיקר בהעלאת מחזאות מודרנית וקלאסית בפרשנות פוליטית-רדיקלית בחללי הצגה לא רגילים. בראש הקבוצה עמדו הבמאי והמחזאי אבישי מילשטיין והיוצרת, השחקנית והבמאית דלית מילשטיין.

רקע על עמותת תיאטרון נוצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבישי מילשטיין, ביחד עם דלית מילשטיין (אין קשר משפחתי) וקבוצה של כ-15 אמנים, גיבשו שפה תיאטרונית שבאמצעותה יכולה המציאות הישראלית המורכבת והמסוכסכת להדהד ביצירתם[1]. במקביל ליצירתם התיאטרונית, יזמו והשתתפו אמני הלהקה בפעילות לשינוי חברתי ולקידום דיאלוג רב תרבותי בחברה הישראלית - ועל כך זכו בפרס הקרן החדשה לשינוי חברתי 7–1996. במשך קרוב לעשור פעלה הלהקה ביפו במבנה אלהמברה ההיסטורי והייתה אחת מלהקות התיאטרון העצמאיות הראשונות בארץ שהצליחה לתפעל חלל בית ייחודי לאורך זמן רב[1]. גם קודם לכניסתם למבנה אלהמברה התאפיינה הלהקה בבחירת חללים לא רגילים ליצירותיה, בהם חלל רדינג א' של חברת החשמל שפתח לראשונה את שעריו לקהל הרחב עם העלתם של 'מחזות מלחמה' - חלק ב', אנשי קופסאות השימורים' מאת אדוארד בונד ב-1994.
בעשור האחרון בעקבות תחושת מיצוי העבודה ביפו, התגבשה מתוך גרעין המייסדים של התיאטרון להקה חדשה בניהולה של דלית מילשטיין. סימן ההיכר של הלהקה הוא אוונגרד פוליטי על בסיס מחזאות ישראלית מקורית. רוב המחזות עליהם עובדת הלהקה נכתבים במיוחד עבור שחקניה בתהליכים ארוכי טווח תוך דיאלוג עם יוצרים משדות אמנות נוספים. העמותה עברה לבית חדש בבת ים, ובו היא ממשיכה את פעילותה כלהקת תיאטרון חדשנית יחד עם שילוב מעורבות קהילתית בתוך כותלי העיר.

החיבור עם בת ים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לתיאטרון נוצר יש חזון בו מתגבשת בארץ קבוצה משמעותית של יוצרי תיאטרון אקטיביסטים הרואים עצמם כבעלי ייעוד ושליחות לקחת חלק בגיבוש פניה של החברה שהם חלק ממנה.

החיפוש אחרי שפת תיאטרון הניזונה מהחללים הפיזיים והמרחבים החברתיים בתוכם פועלת הלהקה, הוליד קשר יוצא דופן בין להקת תיאטרון ייחודית לעיר בת-ים - אחת הערים המשקפות באופן הצלול ביותר את אופייה הרב תרבותי של החברה הישראלית[2]. הממשק בין אמני התיאטרון לעיר בא לידי ביטוי גם בהשפעה על יצירת הלהקה וגם בתוכניות שונות שמקדמים אמני הלהקה בתוך הקהילה עצמה: איתור צעירים מוכשרים בתחומי אמנות שונים מרחבי מדינת ישראל שבאים לבת-ים טרם גיוסם לצבא על מנת ליצור יצירות מקוריות בהנחיה אישית של אמני הלהקה ובמקביל להתנדב לפעילות קהילתית, מפגשי אמן במסגרות שונות ברחבי העיר, יצירות תיאטרון מיוחדות שמוצגות בתוך חללים של בתי מגורים משותפים. בשנת 2010, בחר ראש עיריית בת ים, שלומי לחיאני, בלהקת תיאטרון נוצר והעניק לה בית במתחם העסקים, אזור התרבות המתפתח בעיר. את המהלך הובילו דלית מילשטיין וגיא כהן אשר כיהן כמנכ"ל התיאטרון בשנים אלו.

הצגות, פרויקטים והפקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן אורי רביץ בהצגה "ארץ בושת" בתיאטרון נוצר
  • מחזות מלחמה מאת אדוארד בונד: (פרס הצגה אורחת פסטיבל עכו לתיאטרון אחר-ישראל, פרס עדה בן נחום לתרגום לאבישי מילשטיין).
  • פנתסילאה - מאת הנריך פון קלייסט (בכורה, אאכן-גרמניה פסטיבל פורצי הדרך).
  • קרנפים - מאת אז'ן יונסקו[3]
  • ירמה - מאת פדריקו גארסיה לורקה (שתי הפקות האחרונות היו מועמדות לפרס הצגת השנה בקטגוריית הפרינג' במסגרת פרס התיאטרון הישראלי)[4].
  • ארץ בושת - מאת ובבימוי דלית מילשטיין-לביא. ההפקה שזכתה בפרס ההצגה החדשנית במסגרת פרס הפרינג' הישראלי וזיכתה את יעל צוקר בפרס שחקנית השנה[5], הנה פרי של שיתוף פעולה של עם יוצרים מתחום הקרקס, הרוק, הקסמים והמחול שהוליד סאטירה פיוטית וחריפה במסווה של מופע וראייטה צבעוני ותמים.
  • חסד - מאת ובבימוי רותי אוסטרמן, שחקניות: שפרה מלשטיין ויעל צוקר- גיל. פרס שחקנית השנה במסגרת פרס הפרינג' לשפרה מילשטיין. ילדה על גבול המעבר לעולם הנשיות נפגשת אי-שם על פסי רכבת רעועים באשה מבוגרת המבקשת לסיים את חייה. שתי הנשים מוצאות זו בזו 'אם ובת' שאבדו לשתיהן. המחזה וההצגה בוחנים את שורשי הבנאליות של האלימות בחברה הישראלית ושואבים את השראתם מתחקיר דוקומנטרי שערכו גיא כהן ממייסדי תיאטרון ונצר בבת-ים ורותי אוסטרמן במקלט של אל"י (האגודה למען הילד).
  • ערבה-הרחק בערבה - מאת אהרן מגד, עיבוד ובימוי דלית מילשטיין – ציון לשבח בפרס היצירה בתחום הציונות, מועמדות לפרס מוזיקה מקורית – בועז ברקת, תפאורה – מושיק יוסיפוב ותאורה – זיו וולושין במסגרת פרס פרויקט שנוצר בהשראת טקסט שנוי במחלוקת שנכתב מיד אחרי מלחמת העצמאות של מדינת ישראל (1948) על ידי היוצר הישראלי אהרן מגד. הפרויקט מפרק וחוקר את הקשר האמביוולנטי ותחושת הזרות שבין הישראלים החדשים לאדמתה הזקנה והסרבנית בה הקימו שוב את ביתם.
  • תיאטרון עד הבית - נוצר - הפקות מיוחדות המתרחשות במרחבי חוץ ציבוריים: גינות כיס שבין הבתים המשותפים ברחבי העיר בת-ים. כול הרצה של ההצגה מתרחשת בגינה חדשה, חלל חדש, תנאים חדשים – אבל בניגוד לתיאטרון רחוב קלסי, הקהל איננו קהל מזדמן אלא כזה שמתכונן שבועות רבים לאירוח הלהקה, מכין את המרחב הציבורי עבורה, מזמין אותה ומארח אותה בערב שנקבע מבעוד מועד. תהליך הזמנת ההצגה לשכונה מתבצע בשיתוף פעולה עם רכזים קהילתיים מטעם העירייה ופעילים בשכונות. תושבי השכונה בעצם מזמינים את ההצגה ומתארגנים לקראתה: מסדרים כיסאות, שולחנות וכיבוד שהביאו איתם ונהנים מחוויה תיאטרלית ממש בחצר ביתם בחברת שכניהם. ההצגות פתוחה גם להזמנות לגופים פרטיים. בובע מאייסעס – סיפורי סבתאבמסגרת תוכנית אמן מתארח עובדת במהלך 2013–2014 היוצרת, השחקנית והליצנית יולנה צימרמן בדומה לפרויקטים אחרים של להקת תיאטרון נוצר – גם הפרויקט הזה בהנהגתה של יולנה מתכתב עם טקסטים מקוריים ועבריים מצד אחד וחיפוש אחרי שפת תיאטרון רב תחומית מצד שני. יולנה מביאה אל היצירה יכולות מעולם הליצנות ובשיתוף ערן לביא הכוריאוגרף ואיש הקרקס של הלהקה והמוזיקאי בועז ברקת (פרס מוזיקאי השנה פרס הפרינג' 2012) – מעבדת חומרים קלסיים של שלום עליכם לביצוע קרקסי-ליצני ברחוב. הניסיון לבחון טקסטים קלסיים בפורמט שכזה נבחר בפיילוט ראשון בשנה שעברה בהנהגתה של היוצרת לימור יצחייק.
  • פרט לכך, לא אירע דבר. מחזה מקורי מאת רועי יוסף ונעה נשיא. המחזה הועלה במסגרת תוכנית ״נקודת קצה״ והוא מבוסס על אירוע הריגתו של מחמד קדיח׳, תושב פלסטיני בן 63, שהחזיק דגל לבן כשנורה במהלך מבצא צוק איתן.[6] יוסף עצמו היה החוקר אשר טיפל בתיק החקירה במהלך שירותו הצבאי, והמחזה כולל מסמכים מקוריים מתוך תיק החקירה.[7] בהצגה שיחקו יוסף ואסף שורק והיא בויימה על ידי יוסף ונשיא. בשנת 2022 זכה המחזה בפרס ״מחזה השנה״ של קיפוד הזהב ובנוסף היא הייתה מועמדת ברשימה הקצרה בקטגוריות ״הצגת השנה״ ובפרס הבימוי.[8] ב-2023 המחזה הוצג בפסטיבל הבינ״ל לתיאטרון בסיביו, רומניה.[9]

חברי הלהקה ובעלי תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהלת אמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דלית מילשטיין - יוצרת תיאטרון ויזמית תרבות. בוגרת הסטודיו למשחק בהנהלת ניסן נתיב, בית הספר לתיאטרון רחוב של אברהם דנא, תואר ראשון במדעי הרוח והחברה בהצטיינות באוניברסיטה הפתוחה ובימים אלה כותבת דוקטורט על התפר שבין תיאטרון, לשון ואידאולוגיה בפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל אביב. מאז שנת 2004 המנהלת האמנותית והיוצרת המרכזית של הלהקה[10].

מנהל מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בועז ברקת - אמן רב-תחומי, בוגר בית הספר רימון בקומפוזיציה וניצוח מקהלות. יוצר, מבצע ומלחין מוזיקה לסרטים, סדרות טלוויזיה, משחקי מחשב הפקות אנימציה, שירים, קרקס והצגות תיאטרון שונות. מייסד מרכז המוזיקה בבית הספר הדמוקרטי בכפר-סבא. המנהל המוזיקלי של להקת תיאטרון נוצר מ-1997. בין עבודותיו: פנטסילאה, הגבול והשיבה, ירמה, ארץ בושת.

כוריאוגרף ומנהל טכני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערן לביא - לוליין קרקס וממייסדי תחום הקרקס בישראל; רקדן וחבר לשעבר בלהקתה של רות זיו אייל ובלהקתו של יורם בוקר; בוגר החוג לתיאטרון של אוניברסיטת תל אביב ובית הספר לתיאטרון רחוב של אברהם דנא; כוריאוגרף לתיאטרון ולקרקס. משמש ככוריאוגרף הבית של הלהקה מיום היווסדה, ניהל את המעבר לבת-ים לרבות שיפוץ המקום ומשמש כיום גם כמנהל הטכני.

עיצוב תלבושות ותפאורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיכל לאור - מעצבת הבית של תיאטרון נוצר מ-1996. משרד ואדמיניסטרציה: הדי גינת ניהול והפקה : שירי שחר שיווק: עדנה ברנר יו"ר ועד המנהל: דלית מילשטיין

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • מוצי אביב
  • יעל ברנפלד - בת למייסדי קיבוץ אור הנר שבמערב הנגב על גבול עזה. בוגרת בית ספר למשחק בית צבי. חברה בלהקה מ-1997 ובמסגרת זו לקחה חלק בפיתוח מודלים להעצמה אישית ביפו ופיתחה והנחתה תוכנית ייחודית להעצמת אמהות חד הוריות. מ-2007 מנהלת הלהקה. שיחקה בכול תיאטראות ישראל: בין תפקידיה: הדוויג (ברווז הפרא/ תיאטרון באר שבע), איפיגניה (איפיגניה באאוליס/ תיאטרון חיפה), בייב (פשעים שבלב/ תיאטרון בית לסין), אסתרליין (אסתרליין יקירתי/ תיאטרון החאן), זהרה (שירה/ הקאמרי), השתתפה בכול הפקות הלהקה מ-1997 פנתסילאה, הגבול והשיבה, ירמה, קרנפים, ארץ בושת.
  • ערן בן-צבי - בוגר תיכון לאמנויות על שם תלמה-ילין במגמת תיאטרון. בוגר הסטודיו למשחק בהנהלת ניסן נתיב ולימודי בימוי והוראת תיאטרון בסמינר הקיבוצים. שחקן, מורה, יוצר, במאי ומנחה קבוצות. החל לעבוד עם דלית מילשטיין עוד כשהיה נער במגמת התיאטרון בתלמה-ילין במסגרת ההפקה ליססטרטי לאריסטופנס וכנער עבד בצוות הטכני של הלהקה. בין עבודותיו כשחקן: התרוממותו של בנו כופתא בוכתא – צוותא, רומיאו ויוליה (זוכת פרס קיפוד הזהב לעבודת צוות) ורוויזור – תמונע, קורבנות החובה – הזירה הבין תחומית ירושלים, כדור בבימוי אלירן קנולר – זוכה פרס וולגין לסרטי סטודנטים.
  • אנה סטפן - ילידת ברית-המועצות לשעבר. עלתה לארץ בגפה בגיל 15 במסגרת תוכנית נעל"ה - נוער עולה לפני הורים. בשנתה הראשונה חייתה בקיבוץ ועד היום יש לה בקיבוץ הזורע משפחה מאמצת. בוגרת בית ספר למשחק בלונדון ASAD, סדנאות משחק בהנחיית איוונה צ’אבק, לימודי משחק “סטודיו של מיכאיל צ’כוב”, לונדון. עבדה ככתבת חדשות עבור “NTV International”, ערוץ בינלאומי בשפה רוסית. בין תפקידיה בקולנוע: טניה בטניה 403, אוקסנה בילדי CCCR ועוד בין תפקידיה בטלוויזיה: טרויקה בתפקיד ורוניה, טקסי דרייבר בתפקיד חגית ועוד מרפאה ומטפלת בהילינג קריסטלים, בקרוב פותחת קבוצת לימוד “הכרות עם עולם הקריסטלים - האור שבמעמקים” .
  • יהונתן רוזנהק - צעיר שחקני הלהקה. בוגר מגמת תיאטרון בתיכון לאמנויות על-שם תלמה ילין ובוגר בית הספר למשחק טוטאלי “תיאטרון דאטא” בהנהלתו של אברהם דנא וממייסדיו. יוצר עצמאי, אמן רחוב המופיע בקיצים ברחבי אירופה, שירת בצה”ל כקצין קרבי. ההפקה ערבה היא עבודתו הראשונה בתיאטרון המקצועי.
  • ערן בוהם - אמן ובמאי בוגר סמינר הקיבוצים. מיד לאחר סיום לימודיו נסע לניו-יורק ולמד ב- NYC Sandy Massy. עד 1997 חי בעיר ושיחק במגוון של הצגות באוף ואוף ברודוויי. עם שובו לארץ לקח חלק במגוון רב של פרויקטים תיאטרוניים והפקות בתיאטרונים הממוסדים והניסיוניים, ביניהם: ינתי פרזי בתיאטרון החאן, פלישות קטנות בתיאטרון קרוב שעל תפקידו בה היה מועמד לפרס שחקן השנה במסגרת פרס הפרינג’, המשוגעות של יפו בתיאטרון הערבי עברי שעל תפקידו בה זכה בפרס שחקן מצטיין בפסטיבל עכו 2008, עץ הדומים תפוס במדיטק ועוד. במקביל למשחק בתיאטרון שיחק בסדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע ביניהם: איתמר ואני בערוץ הראשון, המונה דופק ובת-ים ניו-יורק בערוץ השני, סוף המשחק ועוד.
  • יעל צוקר - יוצרת, כותבת, אמנית טרפז. בוגרת הסטודיו למשחק ניסן נתיב תל אביב, אקרובטיקה אווירית בקרקס בנימינה ותסריטאות, מחזאות וכתיבה עיתונאית באוניברסיטה הפתוחה ובית הספר לכתיבת דרמה. חברה בלהקת תיאטרון נוצר משנת 2001 ויחד עמה זכתה ב-2006 בפרס שחקנית השנה במסגרת פרס הפרינג’ על תפקידה בהצגה ארץ בושת. בין תפקידיה בקולנוע, טלוויזיה ותיאטרון: שמן על בד (צוותא), מקבת (אנסמבל עתים), איש הגשם (בית לסין) זינזאנה (ערוץ 2), ירמה, קרנפים, קברט ספרותי, רטוב (תיאטרון נוצר).
  • שפרה מילשטיין - מורה למשחק ויוצרת תיאטרון. ילידת ירושלים 1937. נשואה לפילוסוף הצבאי אורי מילשטיין, אם לשתי בנות – דלית ותמר, סבתא לשישה נכדים. בוגרת האוניברסיטה העברית בספרות עברית ויוונית ואוניברסיטת תל אביב בחוג לתיאטרון. אחת השחקניות המוערכות היום בשדה התיאטרון העצמאי והרפרטוארי כאחד וזוכת פרס הפרינג’ הישראלי על מפעל חיים לשנת 2010. במהלך 50 שנות הקריירה שלה לקחה חלק באירועים המכוננים בשדה התיאטרון הישראלי, ביניהם: אחת מארבעת השחקנים שהופיעו ביצירה הראשונה של חנוך לוין – את ואני והמלחמה הבאה. ממייסדות להקת החאן הירושלמי ההיסטורי בניהולו של הבמאי מייקל אלפרדס. בין השנים 1982 ל-2009 לימדה וריכזה את מגמת התיאטרון של התיכון לאמנויות על שם תלמה ילין ועוד.
  • הדס גלבוע קריידלמן - בוגרת החוג למשחק באוניברסיטת ת"א. שחקנית ויוצרת סימני דרך 2007, ישלה פסטיבל עכו 2007, מהומה על הבמה פסטיבל חיפה להצגות ילדים ונוער 2007, מעבדת ובמאית סוד האגם המלוח בפסטיבל חיפה להצגות ילדים 2009, על פי ספרה של מירב משולם לוי. נגנים
  • ישי בן-יעקב - מנגן על שלל כלים: סקסופונים, חליל, גיטרה קלאסית, אומן כלי נשיפה, גיטריסט, מלחין ומורה. מנגן על שלל כלים: חליל צד, סקסופון סופרן, איווי ewi סקסופון אלקטרוני, גיטרה קלאסית ועוד היד נטויה. ב-2007 ייסד את האנסמבל טרה רוסה המנגן מוזיקה פרי עטו ואיתם מופיע בכל רחבי הארץ. ב-2009 יצא לאור דיסק הבכורה של ההרכב בשם נדודים. מנגן עם הרכבים מהאיכותיים בארץ בין השאר עם התזמורת האנדלוסית זוכת פרס ישראל. מלמד מוזיקה בבית ספר Newzik בפרדס חנה בהנהלת עופר בן ציון וכן באופן פרטי. חי בפרדס חנה ואב לילדה בת עשרה חודשים.
  • שרון בוזין - גיטריסט מלחין ומעבד בלהקת אאורה. הוצאת דיסק של להקת אאורה (ליבל מגדה). לימודי מוזיקה בקונסרבטוריון חולון ואצל מורים פרטיים (טומי בלמן אבי סיגולדה ואחרים), לימודי מוזיקה עם המורה והמוזיקאי אגון קרטן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תיאטרון נוצר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]