תיאודור בון: הנאשם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיאודור בון: הנאשם
Theodore Boone: The Accused
מידע כללי
מאת ג'ון גרישם
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה מודן
תאריך הוצאה 15 במאי 2012 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם The Abduction עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא The Activist עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"תיאודור בון: הנאשם" הוא הספר השלישי בסדרת תיאודור בון של הסופר ג'ון גרישם. זהו גם הספר השלישי שג'ון גרישם כתב לבני נוער, בניגוד לרוב ספריו המכוונים יותר למבוגרים. הספר פורסם לראשונה ב־2012, אך הוצא לאור בעברית לראשונה ב־2013, על ידי הוצאת מודן, ותורגם על ידי כנרת היגינס - דוידי. הספר שייך לסוגת המתח, האופיינית לספריו של המחבר.[1]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתמקד בחייו של תיאודור בן ה-13 (המכונה לעיתים גם תיאו). תיאודור הוא ילד מקובל שגר בעיר די קטנה, ששואף לעסוק בעריכת דין, כשיגדל, כמו שני הוריו.

תיאו נשלח מבית הספר לסקר משפט רצח שהתקיים בעיר, ושם מתחילה התעלומה. המשפט נדחה, ותיאו שב לבית הספר, שם הוא מגלה שגנבו פריטים מן הלוקר שלו. הוא מחליט לא לספר לאף אחד, מה שיתברר כטעות גדולה לאחר מכן. הוא גם מגלה שמישהו חיבל בצמיגי אופניו.

תיאודור מוצא את עצמו כחשוד המרכזי בפריצה לחנות מחשבים ומכשירי אלקטרוניקה בעיר. בשלב זה הוא כבר בטוח שישנו קשר בין ששלושת המקרים. הוא מגלה שחיבלו בצמיגיו פעם נוספת, ואף ניפצו חלון במשרד עורכי הדין של הוריו, ממש לידו!

החוקרים נושפים בעורפו, ומתחיל להיראות כאילו תיאודור כבר לא ינצל. בפעולה של הצופים, תיאו מגלה שצמיגי אופניו חובלו פעם נוספת! הוא מתקשר לאביו שיבוא לאסוף אותו והם לוקחים את האופניים לתחנת המשטרה, כראייה. הניסיון לא נוחל הצלחה, ותיאו הצעיר מבין שהוא צריך לקחת את העניין ליידים. הוא מתייעץ עם דודו אייק שגם הוא עורך דין לשעבר, ולאחר שתיאו מספר לו שאין לו שום אויבים, אייק מעלה קו חקירה חדש. הוא סובר שמדובר בילדיה של לקוחה שאמו של תיאו ייצגה (בתור עורכת דין לגירושין) שרצו לנקום. בעזרת חקירה משותפת של אייק, שלו, של חבריו וחברתו הטובה אפריל, הם מצליחים למצוא זוג אחים שתואמים לכל הקריטריונים. האח הצעיר לומד בבית הספר של תיאו. תיאו מוסר את המידע למנהלת בית הספר. בעזרת חקירה משולבת של המנהלת והמשטרה, שנגמרת בצו חיפוש בבית השניים, הם נעצרים, ותיאו כבר לא בחזקת חשוד.[1]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תיאודור "תיאו" בון - הדמות הראשית. בן 13, מצליח ומקובל, מתעניין בעריכת דין וחניך בצופים. מואשם בפריצה וגניבת סחורה מחנות המחשבים של ביג מאק, אך בסוף הסיפור מזוכה. במהלך הפרשה מתמודד תיאו עם מצבים מאתגרים, כגון הצקות מבני כיתתו. בנם של וודס ומרסלה בון.
  • מרסלה בון - אמו של תיאודור. עורכת דין לענייני גירושין, שבין היתר מתעסקת בגירושי משפחת פין.
  • וודס בון - אביו של תיאודור. עורך דין.
  • אייק - דודו של תיאודור וחברו הטוב. עורך דין לשעבר שהסתבך עם החוק, עוזר לתיאו לפתור את הפרשיה.
  • ג'ונה וג'סי פין - אחים בגיל נוער. הוריהם נמצאים במאבק גירושים שבו אמם שמיוצגת על ידי אמו של תיאודור מרסלה זוכה במשמורת. הם בוחרים לנקום בעזרת פריצה לחנותו של ביג מאק והפללה של תיאודור. בסוף הסיפור נתפסים ומואשמים.
  • אפריל פינמור - חברתו הטובה של תיאודור. עוזרת לו בפיענוח הפרשה.
  • וודי - חברו של תיאודור. עוזר לו בפיענוח הפרשה, ושומר על גבו נגד ההצקות שהוא חווה בעקבות הפרשה.
  • ביג מאק - בעל חנות המחשבים שנפרצת.[1]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורות על הספר מגוונות. בעוד חלקן מדברות על ספר מתח עשוי היטב, בעל כתיבה קולחת, מהספרים שמושכים את הקורא לקריאה נמרצת וממושכת[2], אחרות בוחרות לציין רדידות מסוימת, כאילו הסופר מנסה למלא תבנית של ספר נוער שרק נוער יסתפק בו[3].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 ג'ון גרישם, תיאודור בון: הנאשם, מודן, 2013
  2. ^ Polly, Theodore Boone: The Accused by John Grisham - review, The Guardian
  3. ^ ביקורות ספרים, באתר סימניה