תברואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מערכת התברואה: איסוף, הובלה וטיפול בשפכים (סילוק או שימוש חוזר)

תברואה היא קיום תנאי הניקיון השומרים על בריאות הציבור, בכלל זה אספקת מי שתייה נקיים, ניקוז מי הביוב והדברת מזיקים.

מטרת מערכות התברואה להגן על בריאות האדם על ידי מתן סביבה נקייה שתמנע העברת מחלות. בהתאם להחלטת האו"ם 19 בנובמבר הוא יום השירותים העולמי ומוקדש לבעיות תברואה.

בשנת 2010 הכירה העצרת הכללית של האו"ם בזכות למים ולתברואה כזכות אדם בסיסית והוגדרה כיעד מספר 6 לפיתוח בר קיימה בסדר העדיפויות לפיתוח עולמי.[1] תוכנית הניתור המשותפת (JMP) של ארגון הבריאות העולמי (WHO) ויוניסף העריכה בשנת 2017 שתנאי התברואה של כ־4.5 מיליארד בני אדם אינם מנוהלים בבטחה והדבר משפיע הן על בריאות הציבור והן על כבוד האדם ובטיחותו האישית.[1]

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את המונח "תברואה" כדלקמן[2] (תרגום מאנגלית):

התברואה מתייחסת בדרך כלל למתן מתקנים ושירותים לסילוק בטוח של שתן אנושי וצואה. המילה 'תברואה' מתייחסת גם לשמירה על תנאים היגייניים, באמצעות שירותים כמו איסוף אשפה ופינוי שפכים.

ארגון הבריאות העולמי

למרות שלעיתים קרובות רק מערכות ניהול מי שופכין[דרושה הבהרה] נקשרת באופן מובהל למונח "תברואה", התשתית ההנדסית לניהול תברואה כוללת גם מערכות לניהול שפכים (ובכלל זה מפעלי טיהור שפכים), מערכות ניהול פסולת מוצקה ומערכות ניקוז למי גשמים.

ישנן כמה גרסאות לשימוש במונח "תברואה" בין מדינות. לדוגמה, קידום ההיגיינה משויך לעיתים לתחום התברואה. מסיבה זו, הגדרת המועצה השיתופית לאספקת מים ותברואה (WSSCC - Water Supply and Sanitation Collaborative Council) לתברואה היא ”איסוף, הובלה, טיפול וסילוק או שימוש חוזר בהפרשות אנושיות, שפכים ביתיים ופסולת מוצקה וקידום היגיינה נלווה.”

למרות העובדה כי תברואה כוללת טיפול בשפכים, לרוב משמשים שני המונחים זה לצד זה כ"תברואה וניהול שפכים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תברואה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 World Health Organization (WHO) and the United Nations Children’s Fund (UNICEF) Joint Monitoring Programme (JMP), Progress on Drinking Water, Sanitation and Hygiene: 2017 Update and SDG Baselines, JMP, ‏2017
  2. ^ תברואה (באנגלית) באתר הבריאות העולמי
ערך זה הוא קצרמר בנושא בריאות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.