שכיחות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתקיים דיון בו מוצע לאחד ערך זה עם הערך שכיחות (סטטיסטיקה).
אם אין התנגדויות, ניתן לאחד את הערכים שבוע לאחר הצבת התבנית.
מתקיים דיון בו מוצע לאחד ערך זה עם הערך שכיחות (סטטיסטיקה).
אם אין התנגדויות, ניתן לאחד את הערכים שבוע לאחר הצבת התבנית.

שכיחות של פריט היא מספר הפעמים (המוחלט או היחסי) בהן מופיע הפריט בקבוצה מסוימת. ניתן לחשב את השכיחות של דבר מה על ידי מנייה של כמות הפעמים בהן הופיע בתוך הקבוצה.

בסטטיסטיקה, שכיחות היא מספר המופעים של מאורע מסוים בניסוי נתון, במחקר נתון או באוכלוסייה נתונה. אוסף כל השכיחויות מוצג פעמים רבות בצורה גרפית בהיסטוגרמה או ב טבלת שכיחויות.

במילים פשוטות, שכיחות היא מספר הפעמים שערך נתון (או קבוצת ערכים אם מדובר בנתונים מקובצים) הופיע. ברב המקרים ידובר על שכיחות במדגם נתון ואז נהוג להציג טבלת שכיחויות. סך השכיחויות במדגם הוא מספר התצפיות הכולל.

במושג שכיחות נעשה שימוש תדיר במחקר, למשל בתחום האפידמיולוגיה, לשם הצגת שכיחותה של מחלה, כלומר הצגת מספר החולים במחלה זו מבין כלל האוכלוסייה הנבדקת.

נהוג להציג גם שכיחות יחסית - שכיחות באחוזים או כשבר (השכיחות מחולקת בסך התצפיות), או במספר מופעים לגודל אוכלוסייה מתאים, למשל מספר מופעים לאלף או למיליון. דוגמה: שכיחות הגידול אינסולינומה היא בין 1 ל-4 חולים לכל מיליון איש בשנה.

שכיח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שכיח

בסדרה נתונה של ערכים, הערך בעל השכיחות הגבוהה ביותר קרוי שכיח, והוא מדד מיקום. קיימות מספר מוסכמות לגבי אופן ההצגה והחישוב של השכיח. מוסכמה אחת היא כי השכיח הוא ערך חד חד ערכי. כלומר אם בטבלת שכיחות קיים שני ערכים או יותר עם אותה שכיחות (שהיא הכי גבוהה) אז במקרה כזה אין לנו שכיח. קיימים מקרים רבים בהם נגדיר את השכיח כקבוצה ערכים בעלי שכיחות מרבית ואז השכיח הוא כל איבר נבחר מהקבוצה.

טבלת שכיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טבלת שכיחות
טבלת שכיחות

טבלת שכיחויות היא טבלה שמציגה את השכיחויות של תוצאות שונות במדגם. כל רשומה בטבלה מכילה את השכיחות או המנייה של הופעתם של ערכים בתוך קבוצה או מרווח מסוימים. בדרך זו הטבלה מסכמת את ההתפלגות של הערכים במדגם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שכיחות בוויקישיתוף
  • שכיחות, באתר MathWorld (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא סטטיסטיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.