שיתוק שינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, ואף שהמידע בו כנראה אמין רצוי להוסיף לו מקורות.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, ואף שהמידע בו כנראה אמין רצוי להוסיף לו מקורות.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
שיתוק שינה
תחום רפואת שינה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
MeSH D020188
סיווגים
ICD-11 7B01.1 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שיתוק שינה הוא מצב המאופיין בשיתוק זמני של הגוף מיד לאחר יקיצה. לרוב, מצב זה מתרחש לפני ההירדמות.

מהות שיתוק השינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיתוק השינה נגרם במהלך שנת רע"מ (REM), כאשר המוח מתעורר, אך הגוף עדיין נמצא במהלך שינה, ולכן "משותק" עקב החסימה הנגרמת על ידי מערכת העצבים, כדי שלא נבצע פעולות לא רצויות בזמן השינה (מה שאנו חווים בחלום). לפיכך לא ניתן להזיז שום איבר בגוף במצב זה, וגם אין יכולת לדבר.

לשיתוק השינה עשויות להתלוות הזיות. לרוב, ההזיות הן סיוטים שסיבתם אינה ידועה, המתרחשים במקום שבו ישנים, למשל, נשמעים צעדים מאיימים ההולכים וקרבים, תחושה של נוכחות בלתי רצויה או רעשים מפחידים. עקב כך, מצב זה מלווה בתחושות פחד, גם בשל הפאניקה עקב אי היכולת לזוז. אנשים רבים שחוו או חווים את השיתוק הזה חשים לחץ בחזה, כאילו מישהו יושב להם על החזה. תופעות נלוות נוספות שתוארו על ידי אנשים הן רעד בגוף ותחושה של נפילה. הזיות אלו נבדלות על פי ה-DSM מהזיות "רגילות", למשל של שמיעת קולות, בתור לא-פתולוגיות, כלומר, הן אינן מצביעות על קיומה של מחלה נפשית או גופנית.

הסיבות לשיתוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עדיין לא ידועה סיבה ודאית לשיתוק השינה. אומנם נמצא קשר מסוים בין שיתוק השינה לבין הנרדמות (נרקולפסיה), אך אין תופעה זו מעידה על כך שהאדם החווה את שיתוק השינה לוקה בתסמונת הנרקולפטית. שיתוק השינה נגרם כאשר הגוף נמצא תוך כדי שנת הרע"מ, כאשר המערכת העצבית חוסמת את תנועת השרירים בגוף, אך המוח מתעורר בפתאומיות – דבר המתרחש ממש שניות או דקות ספורות לאחר ההירדמות או בזמן שהגוף מתעורר. סיבות משוערות הן: שינה על הגב, עייפות רבה המלווה בשינה לא סדירה ונמנומים, לחץ ומתח נפשי. כמעט כל אדם חווה את תופעת שיתוק השינה לפחות פעם אחת בחייו.

דרכי מפלט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדובר בתופעה שאינה מסוכנת. ההזיות אינן נעימות, אך יכולת הבנה והכרה של החוויה מאפשרת להפוך את החוויה הזו למיוחדת או אף מהנה. ההזיות הללו יכולות להיות נתונות לשליטה של האדם החולם[דרוש מקור], וקיימת היכולת לעיתים לכוון את החלום, שנותן תחושה מציאותית, לפי רצונותיו של החולם. במצב בו יחליט האדם לא להילחץ ולהפוך את החוויה הנוראית הזו לחוויה מהנה הוא יוכל להגיע למצב של חלום צלול, אשר בו למעשה הוא ישלוט בחלום ויחליט על מה לחלום במדויק.

כאשר נמצאים במצב השיתוק הזה, קיימות בעצם כמה אפשרויות התלויות באדם החווה זאת והאם הוא יכול להירגע ולא להיכנס ללחץ עקב השיתוק שהוא חש בגופו. כאשר קיימת מודעות למצב בזמן החוויה, ניתן לעצום עיניים ולנסות להירדם בחזרה. אפשרות אחרת היא לתת לגוף להתעורר, בין אם "להילחם" או "להתנגד" לשיתוק על ידי ניסיון להזיז איברים מסוימים בגוף כגון ידיים, רגליים, אצבעות ולהחזיר לגוף את התחושה בשרירים. ניתן גם לנסות לדבר, באותו אופן. אפילו אפשר לנסות "להפיל" את הגוף מהמיטה כדי "להתעורר" מהמכה. עם זאת, כל "תזוזה" במצב של שיתוק מקורה איננו בשרירים אלא בראש, ולכן ניסיונות "תנועה" לשם התעוררות יתבררו כלא יעילים. גם ללא ניסיונות התנגדות, הגוף יתעורר כעבור זמן קצר מאוד (אם לא חזר למצב שינה), והתחושה בשרירים תשוב למצב הרגיל. שיטה נוספת היא לעצור את הנשימה לפרק זמן קצר, דבר שיגרום לגוף להתעורר.

שיתוק שינה כפי שמתואר בתרבויות השונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

The Nightmare (הסיוט), ציורו של הנרי פוזלי משנת 1781. תיאור השד המפעיל את הלחץ על הגוף.

קיימות אמונות שונות לגבי שיתוק השינה המנסות להסביר את התופעה. בין אם זה שדים או רוחות הבאים לגנוב את האנרגיה הקיימת בגופנו, מכשפות הבאות להעניש אותנו על מעשה רע, ואף הסבר ללחץ המורגש בחזה בעקבות יצורים מוזרים העומדים או יושבים עלינו (כפי שמתואר על ידי הצייר הבריטי הנרי פוזלי, בציורו The Nightmare בשנת 1781)

בסדרת הטלוויזיה "מי מתגורר בבית היל" סובלת נלי משיתוק שינה, אליו נלווים חזיונות של רוח הרודפת אותה מאז ילדותה.

באחד הפרקים של הריאליטי "משפחת קרדשיאן" אמרה קנדל ג'נר בשיחה עם אמה קריס ג'נר כי היא סובלת משיתוק שינה. גם הזמרת יסמין מועלם סובלת משיתוק זה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]