שוקרוט גארני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שוקרוט גארני
מאכלים
מרכיבים עיקריים choucroute עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שוקרוט גארניצרפתית: Choucroute garnie, ״כרוב כבוש מקושט״) הוא מאכל המזוהה עם חבל אלזס שבצרפת.

המתכון להכנתו של שוקרוט גארני כולל כרוב כבוש, עם נקניקיות וחלקי בשר לבן אחרים שעברו עיבוד מוקדם - בישול, המלחה ועישון. נהוג להכין את המתכון בתוספת תפוחי אדמה. סופר האוכל ג'פרי שטיינגרטן כתב, שכל מתכון מסורתי כולל גם פלפל שחור, ציפורן, שום, גרגרי ערער, בצלים, ותפוחי אדמה; רובם כוללים עלי דפנה ויין. הרכיבים השונים מבושלים בסיר למשך מספר שעות על גבי מצע הכרוב הכבוש.

גרסאות עיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלזס נוהגים לבשל את השוקרוט ביין לבן, ובגרמניה בבירה ושומן חזיר או אווז. מחוץ לאלזס יש החורגים מהיותו מאכל עניים ומבשלים אותו בשמפניה (שוקרוט רויאל) ומוסיפים לו חלקים יוקרתיים (כמו פואה גרא ובשר ציד). גרסת המטבח ההונגרי כוללת כרוב ממולא בתוספת מרכיבים אחרים. ניתן להוסיף לשוקרוט חתיכות כרוב שאינו כבוש על-מנת להפיק גרסה מעט פחות חומצית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השוקרוט התפתח כמאכל איכרים, שבמשך החורף הייתה תזונתם מבוססת על מזון משומר, ומקור שמו מהמילה "שוקרוטייר" - כבישת כרוב. למרות שבמקורו השוקרוט הוא מתכון גרמני, הביא הסיפוח הצרפתי של אזור אלזס ולוריין בעקבות שלום וסטפליה ב-1648 את התבשיל לצרפת ומאז הוא הפך לפופולרי ברחבי המדינה.

הקהילה היהודית באלזס פיתחה גרסה כשרה למתכון, בו חלקי בשר אווז מחליפים את בשר החזיר. על בסיס גרסה זו נפוצה מנה בשם "שוקרוט יהודי".[1]

השוקרוט נפוץ כיום ברחבי צרפת כמשומר או בצורה שמוכנה לחימום במיקרוגל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ישראל אהרוני, במטבח הצרפתי, אדם מוציאים לאור 1995, עמ' 180