שופט (טניס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שופט כיסא יושב על הכיסא המיוחד לשופטי כיסא במהלך שפיטת משחק בווימבלדון

בטניס, השופט הוא האדם ששומר שהמשחק/טורניר הטניס יתנהל לפי הכללים של הפדרציה הבינלאומית לטניס וכללים אחרים של תחרויות טניס.

השופטים מחולקים לקטגוריות שמבוססת על אחריותם במשחק.

ברמות הגבוהות ביותר יכולים להיות על המגרש צוות של עד עשר שופטים. לעומת זאת משחקים רבים משוחקים כשאין אף שופט על המגרש.

אישור[עריכת קוד מקור | עריכה]

שופטי טניס מאושרים על ידי איגוד הטניס של המדינה שלהם, הפדרציה הבינלאומית לטניס יכולה גם כן לאשר שופטים ברמות של שופטי-כיסא ושופטים ראשיים. כל אישור של הפדרציה הבינלאומית מחולק לחמש רמות. התג הראשון, התג הירוק, הוא תג שאיתו אפשר לשפוט בטורנירים חשובים אבל רק עם הם נמצאים באותה אומה. התג השני, התג הלבן, מחולק לשלוש קטגוריות (שופט כיסא, שופט ראשי, שופט) ואיתו אפשר לשפוט רק באותה מדינה. השלושה הבאים, ברונזה (בברונזה יש רק קטגוריה אחת שהיא שופט כיסא), כסף וזהב, נחשבים אישורים בינלאומיים שאיתם אפשר לשפוט בתחרויות הגדולות ביותר לדוגמה: טורנירי הגראנד סלאם, תחרויות הסבב העולמי לגברים (ATP) והסבב העולמי לנשים (WTA) וגביע דייוויס.

שופט כיסא[עריכת קוד מקור | עריכה]

שופט הכיסא הוא הסמכות הסופית של כל השאלות במשחק, שאלות האם הכדור היה בפנים או בחוץ. במשחקים שיש בהם שופטי קו, שופט הכיסא יכול לקבוע אחרת ממה שהם חושבים אם הוא בטח שהם עשו טעות.

שופט הכיסא יושב לרוב על כיסא גבוה מאחד מהצדדים של הרשת (נגד כיוון השמש), ספסלי השחקנים ממוקמים כל אחד מהם בצד אחר של שופט הכיסא.

שופט הכיסא אחראי לקריאת מצב הנקודות לאחר כל נקודה.

שופטי קו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שופט הקו

שופטי הקו נמצאים קצת מאחורי הגבול האחורי של מגרש הטניס, הם שופטים בקבוצת של בין שופט אחד לבין תשעה שופטים. כל שופט אחראי לקו במגרש, במידה ומספר שופטי הקו נמוך וצריך לבדוק האם חבטת ההגשה של היריב נכנסה לריבוע האלכסוני ממנו צריך אחד מהשופטים לזוז כדי שיראה לאן ההגשה מגיעה ולאחר מכן הוא צריך לחזור למקומו.

שופטי הקו צועקים "out" כאשר הכדור יוצא החוצה בחבטה רגילה וכאשר הכדור יוצא החוצה בהגשה הם צועקים "fault" ולאחר מכן הם מצביעים בזרועם לכיוון המקום שבו נחת הכדור. כאשר הכדור בפנים שופטי הקו מחזיקים את שתי ידיהם ביחד. שופט קו שלא יכול לראות את הכדור (לרוב בגלל שחקן שחוסם את שדה הראייה שלו), מסמן זאת בהצמדת היד לראש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שופט בוויקישיתוף