שומרי הדרך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוגו שומרי הדרך
לוגו שומרי הדרך
יאיר נתיב, מייסד המיזם, מקבל תעודת הוקרה מיושב ראש השדולה למאבק בתאונות הדרכים, חבר הכנסת חמד עמאר וממנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת-ויזל, נובמבר 2018

שומרי הדרך הוא מיזם התנדבותי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשיתוף אגף התנועה של משטרת ישראל ועמותת נתיב בטוח[1]. המיזם מאפשר לכל נהג להתנדב ולתעד עבירות תנועה בכבישים, כאשר תיעוד העבירות החמורות ומסכנות החיים יועבר לטיפול אגף התנועה במשטרת ישראל או יטופל באמצעות שליחת מכתבי יידוע/התרעה לנהגים (המכתבים חתומים על ידי הרלב"ד, עמותת נתיב בטוח ומתנדבי שומרי הדרך).

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המיזם הגו זמר בלונדהיים ויאיר נתיב, שאביו נהרג בתאונת דרכים בעת שמשאית שעברה באור אדום עם שרידי סם בדמו של הנהג. בלונדהיים ונתיב הקימו בשנת 2012 את עמותת "נתיב בטוח - אכיפה אזרחית בדרכים". העמותה פיתחה יישומון המאפשר את שיתוף הנהגים בתיעוד עבירות תנועה חמורות, הגברת ההרתעה של נהגים אחרים מפני ביצוען, והפחתה של כמות תאונות הדרכים[2].

לאחר פיילוט עם אגף התנועה במשטרת ישראל פנתה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבחון אפשרות לשיתוף פעולה. בדצמבר 2015 התקשרה עמותת "נתיב בטוח" עם הרשות הלאומית אשר החליטה לאמץ ולהשיק את היוזמה כמיזם ארצי, בניהול משותף עם העמותה.

הפעלת המיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיזם הושק והחל לפעול ביולי 2016. מתנדבים שהצטרפו למיזם משתמשים באפליקציה ייחודית שפותחה על ידי העמותה, הם מפעילים את היישום לפני תחילת הנסיעה ומצלמים באופן רציף את הכביש ואת כלי הרכב הנראים מהשמשה הקדמית. כאשר המתנדב מבחין בעבירת תנועה הוא מפעיל את תיעוד האירוע באמצעות לחיצת אצבע או הנחיה קולית. לאחר מכן, הדיווח מועבר באופן אוטומטי למרכז הסינון והבקרה שהוקם ברשות הלאומית, שם מנתחים את הצילומים ומעבירים את העבירות הרלוונטיות לטיפול משטרת ישראל.

נכון לתחילת הפעלתו זהו המיזם האזרחי היחיד הפועל בשיתוף משטרת ישראל.

אלפי אזרחים הורידו את אפליקציית שומרי הדרך והצטרפו למיזם עד כה.[דרוש מקור] מדי חודש מקבל המיזם אלפי דיווחים על עבירות חמורות ומעבירים לאגף התנועה ולמכתבי יידוע הנשלחים ישירות לאזרח.[דרוש מקור] רוב רובם של הדיווחים הנשלחים ליחידת שומרי הדרך באגף התנועה, הופכים לקנסות וזימונים לדין לבעלי הרכבים שביצעו את העבירות.[דרוש מקור]

המיזם מנוהל על ידי חי סוקולוב. חי בעל ניסיון בניהול מוצר וחדשנות, ומתמקד כיום בחיזוק תשתית המיזם, שיתופי הפעולה עם משרדי הממשלה השונים, וקידום מעורבות אזרחית בשינוי מצב הקטל בכבישים.

אפליקציית הדיווח
אפליקציית הדיווח
מכשיר נייד עם אפליקציית שומרי הדרך
מכשיר נייד עם אפליקציית שומרי הדרך

צוות המיזם מונה כ-30 איש, בשכר ובהתנדבות ואמון על התחומים הבאים:

  1. בקרת דיווחים
  2. ניהול קהילת מתנדבי שומרי הדרך ושירות לקוחות
  3. ניהול פיתוחים טכנולוגיים
  4. ייעוץ משפטי
  5. הכשרת בקרים ומתעדים

מרכז הבקרה של המיזם יושב במשרדי הרלב"ד בגן הטכנולוגי בירושלים.

התייחסות ההלכה למיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה הלכתית דנו במיזם זה חלק מהפוסקים האחרונים ועמדו על כך שיש במיזם אפשרות להצלת נפשות ואולי אף חיוב מדין "לא תעמוד על דם רעך" ואי לכך חשוב להתרות בנהג לפני הלשנה אך במקרים חמורים של סכנה לציבור ניתן לפנות ישירות למשטרה[3]. והביאו מקור לפוסקים נוספים שהתייחסו (טרם הקמתו של מיזם "שומרי הדרך") לנושא הלשנה למשטרה על נהג שאינו זהיר שכתבו שבמידה והתרו באדם והזהירו אותו והוא ממשיך לסכן אחרים - מותר ואף יש חובה למסור אותו לרשויות.[4][5] וכן הביאו כמקור את דבריו של הרב עובדיה יוסף לגבי אדם שאינו רואה טוב או סובל ממחלת הנפילה ומנסה להוציא רישיון נהיגה ברמייה, שמי שיודע ממצבו חייב להודיע זאת לרשויות כדי להציל את הרבים[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר האינטרנט הרשמי של עמותת נתיב בטוח
  2. ^ עמותת נתיב בטוח - אכיפה אזרחית בדרכים, באתר "גיידסטאר ישראל"
  3. ^ איתן אלפרט וידידיה פישמן, הלכות לשון הרע, באתר היברובוקס
  4. ^ חפץ חיים הלכות רכילות, מהדורת דרשו כלל ט' הערה 18.
  5. ^ דיין בבית הדין נתיבות חיים, אם יש איסור מסירה בנהג שעשה תאונת 'פגע וברח', באתר דין - שאל את הרב, ‏2013-09-22
  6. ^ שו"ת יחוה דעת חלק ד, סימן ס