רשומה רפואית אישית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רשומה רפואית אישית היא אוסף המידע הרפואי שנאסף מהבדיקות הרפואיות שעבר מטופל במהלך חייו. מידע רפואי זה מפוצל בין מקורות רבים, ובדרך כלל רק חלק קטן מההיסטוריה הרפואית של מטופל נגיש לרופא המטפל בו. רשומה רפואית אישית, המרכזת את כל המידע הרפואי על אודות המטופל אמורה לשפר את הטיפול הרפואי, אך יצירתה כרוכה בבעיות אתיות.

בעיה מרכזית היא שאלת השליטה במידע זה: האם השליטה תהיה בידי החולה, שיחליט איזה חלק מהמידע לחשוף בפני רופאו, או בידי מערכת הבריאות, שתקבע קריטריונים לגישה למידע הרפואי.

מבנה הרשומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המידע שברשומה הרפואית האישית כולל:

המושג "רשומה רפואית אישית" (personal health record) הופיע באנגלית לראשונה בשנת 1978, אך מרבית המאמרים המדעיים בתחום זה פורסמו משנת 2000 ואילך.

פלטפורמות של רשומות רפואיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשומה הרפואית האישית עשויה להתבסס על מספר פלטפורמות:

  • רשומה רפואית מכנית: רשומה כזו כוללת מסמכי מקור רפואיים, כגון מסמכי נייר (חוות דעת, סיכום אשפוז, מרשם וכדומה), צילומי רנטגן מקוריים (על גבי סרט צילום), תוצאות של מכשירי בדיקה (כגון אלקטרוקרדיוגרם) וכדומה. למעשה כל אדם יכול ליצור לעצמו רשומה כזו, באמצעות איסוף מסמכי המקור הניתנים לו על ידי הגורמים המטפלים בו במהלך חייו. עם זאת, מדובר במלאכת איסוף ואחסון שיש בה טרחה, ולא קל להעביר את הרשומה מרופא לרופא.
  • רשומה רפואית ממוחשבת: עם המחשוב של חלק ניכר מהמערכות הרפואיות, מידע רפואי רב נוצר כקובצי מחשב, שאותם ניתן להעביר למטופל לשמירה אצלו, או לשמור במערכת מידע ארצית (או גלובלית) המיועדת לכך. רשומה רפואית ממוחשבת ניתנת לשמירה במחשב האישי של המטופל, על גבי אמצעי נייד לאחסון מידע (כגון DVD) או באתר אינטרנט מאובטח, המשפר את הנגישות למידע. איחוד מידע רפואי ממקורות מגוונים לפורמט אחיד, שיאפשר אחזור נוח של מידע זה אפשרי רק לאחר יצירת תקן מחייב לפורמט זה. יתרונו הגדול הוא ביכולת של כל גורם רפואי המטפל באדם לגשת למידע זה, תוך שמירה על רציפות והמשכיות הטיפול, ונגישות המידע בעת שיידרש לכל ספקי השרות הרפואי. זהו גם חסרונו הגדול של פתרון זה, עקב האיום על הפרטיות הגלום בו.

ההתייחסות העיקרית כיום למושג "רשומה רפואית אישית" היא לחלופה הממוחשבת.

יש להבחין בין רשומה רפואית אישית, המשרתת את המטופל וכוללת מידע ממגוון רחב של ספקים של שירותי בריאות, ובין רשומה רפואית ממוחשבת (electronic health record), שהיא מערכת מידע המשמשת ספק מסוים של שירותי בריאות.

מימוש רשומה רפואית אישית ורשומה רפואית ממוחשבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום פועלת בעולם רשומת בריאות ברמה הלאומית באוסטרליה משנת 2018[1], הנקראת My Health Record. מתקיימים דיונים במדינות שונות על הקמת רשומה כזו גם בארצות הברית, באנגליה ובקנדה. החשש הוא בעיקר מפני זליגת מידע וחדירה לפרטיות, אבל בענן מאובטח של חברות ענק ניתן לעשות זאת.

חברות שעוסקות בתחום בעולם: ביולי 2007 השיקה חברת מיקרוסופט השיקה את Microsoft health valut, אשר מציע ממשק של רשומה רפואית מצומצמת, עם חיבור לחברות שונות. ממשק זה קיים בשלב זה רק בארצות הברית[2].

חברת גוגל השיקה אף היא, במאי 2008, שירות דומה בשם Google Health[3].

בישראל, משרד הבריאות בשיתוף משרד האוצר החליטו על הקמת רשומה רפואית לאומית בישראל, בשנת 2004. כאשר התוכנית הייתה לממש את הפרויקט תוך 3 שנים, אולם התוכנית נזנחה, ובמקומה פותחה מערכת "שיתוף מידע" בין מוסדות רפואיים, על בסיס מערכת "אופק" שפעלה בשירותי בריאות כללית (ר' להלן).

בצה"ל פועלת רשומה רפואית ממוחשבת המכילה את התיקים הרפואיים של כלל חיילי צה"ל. מערכת זו נחשבת לגדולה מסוגה בארץ[4].

בקופת חולים "שירותי בריאות כללית" פועלת רשומה רפואית ממוחשבת, המאפשר צפייה במידע על המטופלים מגורמי טיפול שונים בבתי חולים ובמרפאות הקהילה, באמצעות תוכנת "אופק" (פיתוח של החברה הישראלית "די בי מושן"[5]). מערכת 'אופק' מהווה כיום את התשתית לפיתוח מערכת לאומית לשיתוף מידע רפואי בין מוסדות רפואיים בישראל, בהובלה של משרד הבריאות[6].

מערכת שיתוף מידע הלאומית, הושקה בינואר 2014 ופועלת כיום בחלק נרחב ממוסדות הרפואה בישראל, אך עדיין לא בכולם. מערכת שיתוף מידע אינה יוצרת רשומה רפואית אישי מלאה, אלא מאפשרת גישה מנקודת הטיפול גם למידע השמור בתיק רפואי ממוחשב במוסדות רפואיים אחרים, ובכך אינה עונה על ההגדרה של "רשומה רפואית אישית" אך יוצרת פתרון קרוב לכך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]