רשומה ביבליוגרפית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רשוּמה ביבליוגרפית היא נקודת גישה במאגר נתונים ביבליוגרפי (או בקטלוג של ספרייה) המייצג ומתאר מקור ספציפי. רשומה ביבליוגרפית כוללת את הנתונים העיקריים הדרושים לעזרה למשתמשים כדי שיוכלו לזהות ולאחזר את המקור הזה, וכן מידע נוסף המיוצג בפורמט ביבליוגרפי פורמלי. מידע נוסף יכול לתמוך בתפקידי מסד נתונים מיוחדים כמו חיפוש, או דפדוף (למשל, על ידי מילות מפתח), או יכול לספק ייצוג מלא יותר של פריט התוכן (למשל, תקציר מאמר).

רשומות ביבליוגרפיות ניתנות לאחזור, בדרך כלל ממסדי נתונים ביבליוגרפיים לפי מחבר, כותר או מילת מפתח.[1] ניתן, גם, להפנות לרשומות ביבליוגרפיות כרשומות חלופיות או Metadata[2] רשומות ביבליוגרפיות יכולות לייצג מגוון רחב של תכנים שהוצאו לאור, כולל פרסומים מסורתיים על נייר, חומרים שעברו דיגיטציה או כאלה שהם במקורם דיגיטליים. התהליך של יצירה, המרה ושימור הרשומות הביבליוגרפיות הוא חלק מתהליך רחב יותר הנקרא בקרה ביבליוגרפית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשומות הביבליוגרפיות המוקדמות ביותר מגיעות מקטלוגים (שנכתבו בכתב יתדות על לוחות חומר שעוסקים בטקסטים דתיים מ-2000 לפנה"ס שזוהו על מה שנראה כמילות מפתח בשומרית.[3] ביוון העתיקה נרשמו רשומות ביבליוגרפיות על 120 מגילות בשיטה הנקראת פּינָקֶס (Πίνακες)[4]

פורמטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפורמטים של רשומות ביבליוגרפיות היום, מקורן מהזמנים בהן כללו הספריות חומר מסורתי מנייר והיו מבודדות, כל אחת בפני עצמה, באוספים שלהן ובמערכות הקטלוג שלהן. הפורמטים המודרניים, עם זאת שהם משקפים את מורשת הזו במבנה שלהם, הם מוזנים למחשב ומתאימים, בדרך כלל, לתקני MARC.[5] מסדי הנתונים הביבליוגרפיים הנושאיים (כמו Chemical Abstracts, Medline, PsycInfo) לא משתמשים באותם תקנים ביבליוגרפיים של הספריות. ספריית הקונגרס מפתחת עכשיו BIBFRAME, סכמה חדשה של RDF לביטוי נתונים ביבליוגרפיים.

BIBFRAME נמצא עדיין בשלבי טיוטה אך כמה ספריות כבר בוחנות קיטלוג בפורמט החדש.[6] BIBFRAME ראוי לתשומת לב מיוחדת משום שהוא מתאר משאבים כשהוא משתמש בישויות שונות ובקשרים בשונה מרשומות ספריות סטנדרטיות שאוספות סוגים רבים של מידע לרשומה אחת עצמאית ומובנת.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Reitz, Joan M. (2004). "bibliographic database". Dictionary for Library and Information Science. Westport, Connecticut: Libraries Unlimited. p. 70. ISBN 1-59158-075-7.
  2. ^ Taylor, Arlene G (2009). The Organization of Information. Westport, CT: Libraries Unlimited. p. 446. ISBN 9781591587002.
  3. ^ Carpenter, Michael (1994). "Catalogs and Cataloging". In Wiegand, Wayne A.; Davis, Jr., Donald G. (eds.). Encyclopedia of Library History. New York: Garland. pp. 107–108. ISBN 0-8240-5787-2.
  4. ^ Cowell, Stephanie (במאי 1998). "The legendary library at Alexandria". Biblio. 16. {{cite journal}}: (עזרה)
  5. ^ Reitz, Joan M. (2004). "bibliographic record". Dictionary for Library and Information Science. Westport, Connecticut: Libraries Unlimited. p. 71. ISBN 1-59158-075-7.
  6. ^ "BIBFRAME Implementation Register". נבדק ב-30 במאי 2014. {{cite web}}: (עזרה)