רמת השופט

רמת השופט
מבנה חדר האוכל בקיבוץ רמת השופט
אדריכל: שלמה גלעד
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הצפון
מועצה אזורית מגידו
גובה ממוצע[1] ‎240 מטר
תאריך ייסוד 1941
תנועה מיישבת התנועה הקיבוצית
סוג יישוב קיבוץ
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 1,186 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎1.7% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
7 מתוך 10

רָמַת הַשּׁוֹפֵט הוא קיבוץ ברמות מנשה, מתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, שנוסד ב-2 בנובמבר 1941 ונקרא על שם השופט יוליאן מק. מק היה שופט יהודי-אמריקני שכיהן כנשיא הסתדרות ציוני אמריקה (ZOA) לאחר מלחמת העולם הראשונה. שותפו להנהגה הציונית בארצות הברית, לואי ברנדייס, העניק את שמו לקיבוץ השכן, עין השופט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיבוץ רמת השופט הוקם על ידי גרעין "לשחרור" של חברי השומר הצעיר מליטא, פולין, בולגריה והונגריה שמשנת 1934 התגבשו ב"גבעת הסיכויים"[3] על אדמת הקרן הקיימת ליד תחנת הרכבת ברחובות[4]. בנובמבר 1941 עלתה קבוצה ראשונה לאדמות שנרכשו מהכפר ריחניה ברמת מנשה, שנקראה אז "הרי אפרים", ובמאי 1943 עזבו חברי הגרעין סופית את רחובות ועברו לקיבוץ ברמות מנשה[5]. חברי קיבוץ מצפה השרון התאחדו עם קיבוץ "לשחרור" ועלו ב-1943 להרי אפרים[6] לקיבוץ רמת השופט.

ב-18 החודשים הראשונים, עד עלייה סופית של כלל החברים מרחובות, סוקלו 800 דונם, נבנו שבעה מבנים, הוקם לול והועמד עדר של צאן ובקר[7]. בשנים הראשונות להתיישבות עסקו רוב חברי הקיבוץ בעיקר בסיקול הקרקע הסלעית של רמות מנשה וביישורה.

שנות ה-70 היו שנות פריחה ושגשוג בקיבוץ. האוכלוסייה גדלה מאוד וילדים רבים נולדו (כ-100 חניכים מרמת השופט היו אז במוסד החינוכי "הרי אפרים", כיום רעות). בשנים אלו נוסד מפעל הפלסטיק "פוליגל", אשר הפך למקור ההכנסה העיקרי של הקיבוץ. בתחום הספורט בלטה קבוצת הכדורסל של הקיבוץ, שזכתה להישגים רבים והעפילה לליגה הראשונה בישראל.

בשנת 2003 עבר הקיבוץ תהליך הפרטה, ומאז הוא מתפקד כקיבוץ מופרט, המעניק רשת ביטחון לחבריו. כעבור חמש שנים החלה בניית שכונת ההרחבה הראשונה בקיבוץ, שנערכה במתכונת קליטה ישירה - המצטרפים לשכונת ההרחבה הפכו לחברי קיבוץ מן המניין, עם הסתייגות מסוימת בענייני האגודה השיתופית שנגעו לחברי הקיבוץ שהיו בו בטרם העברת השינוי.

מאז ספטמבר 2018 פועלת בקיבוץ שלוחה של מכינה קדם-צבאית תבור. חניכי המכינה מתנדבים בקיבוץ וביקנעם עילית הסמוכה[8].

פרטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חדר האוכל בקיבוץ רמת השופט הוא מחדרי האוכל הגדולים בארץ. המבנה המרשים, פרי תכנונו של האדריכל שלמה גלעד, מהווה מוקד עלייה לרגל של שוחרי אדריכלות ובנייה.
הקיבוץ נמצא בתחום המרחב הביוספרי רמת מנשה, ומהווה נקודת מוצא חשובה לטיולים בשטחו.

אישים ידועים שנולדו בקיבוץ או חברים בו: מיקה קרני (זמרת), חנן קרן (שחקן ומאמן כדורסל), כרמל לוצאטי (חדשות ערוץ 2), יוחאי הלוי (שיאן ישראל בקפיצה לרוחק), אייל ושגיא שטיגמן (שחיינים), אמיר קולבן (כוריאוגרף), אסתר כרמל-חכים (היסטוריונית), נטע לביא (כדורגלן) ועוד. הסופר והמשורר מאיר ויזלטיר התחנך במשך שנה אחת בקיבוץ, בזכותה רכש לטענתו את ידיעתו העמוקה בעברית[9]. הקיבוץ אף הופיע בשירים שעסקו בזכרונות ילדות שלו[10]. הזמר והמלחין מיכה שטרית חי תקופה מסוימת בקיבוץ בצעירותו, ולמד גיטרה אצל המורה עמוס שטיין. שמעון ספיר, בן הקיבוץ, כתב את המילים לשיר הידוע "ברחוב הנשמות הטהורות".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רמת השופט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ יעקב דורפמן, קיבוץ לשחרור עבר לרמת השופט, דבר, 13 במאי 1943
  4. ^ שוללים מהם זכות מעבר, דבר, 4 ביוני 1941
    פסק דין בענין הדרך לקיבוץ, דבר, 10 ביוני 1941
  5. ^ קבוץ רמת השופט (לשחרור), דבר, 4 במאי 1943
  6. ^ רן חכים, הקיבוצים בישראל - מבט היסטורי כלכלי, פרק 3 תקופת העלייה החמישית ומלחמת העולם השנייה (1945-1929), עמוד 72
  7. ^ קבוץ השוה"צ לשחרור נפרד מפועלי רחובות, דבר, 12 במאי 1943
  8. ^ Meydata Advanced Internet Technologies, מכינת תבור, באתר רמת השופט
  9. ^ אתר למנויים בלבד דורון קורן, אין לו סימפטיה לערס פואטיקה. גם לא לאלתרמן. ראיון חג עם מאיר ויזלטיר, באתר הארץ, 27 בספטמבר 2015
  10. ^ מאיר ויזלטיר, שירים | זיכרונות ילדות נידחים|אתר=הארץ|תאריך=3.6.2019


שכונות בקיבוץ :שכונת עמק השלום