רב יוסף בריה דרבי יהושע בן לוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
רב יוסף בריה דרבי יהושע בן לוי
מקום פעילות ארץ ישראל
תקופת הפעילות דור שני לאמוראים
אב רבי יהושע בן לוי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבי יוסף בריה דרבי יהושע בן לויעברית: רבי יוסף בנו של רבי יהושע בן לוי) היה אמורא מארץ ישראל בדור השני, ובנו של האמורא המפורסם רבי יהושע בן לוי מהדור הראשון לאמוראי ארץ ישראל.

אביו גם היה רבו,כמסופר במסכת חולין[1] על כך ששאל את אביו שאלה בהלכות טרפות. אמו הייתה כנראה בתו של רבי יוסי בר פיטרס[2].

כונה "בן ארי" בגלל אביו הגדול, כמובא במסכת יומא[3], שזעירא בר חמא סיפר לו כמה דברים מעניינים שהיה עושה אביו, ופתח במילים אלו: ”בר אריא! תא אמא לך מילתא מעליתא דהוה עביד אבוך”, כלומר: "בן ארי! בא ואומר לך דברים טובים שהיה עושה אביך".

בניו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש לשער שרבי יוסף היה בנו היחיד של רבי יהושע בן לוי, מאחר שלא מוזכרים בתלמוד בנים אחרים[דרושה הבהרה]. לפי זה, רבי מיאשא בר בריה דרבי יהושע בן לוי, המוזכר כמה פעמים בתלמוד היה בעצם בנו.

קשריו לבית הנשיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסכת קידושין[4] הובאו דברי רבי יהושע בן לוי שהסביר את מנהגו לקום מפני בנו ואמר: "אין זה מן הראוי שאעמוד מפני בני, אבל בכל זאת אני עומד מפניו מפני כבוד בית הנשיאות", ואם אכן לא היו לרבי יהושע בן לוי עוד בנים הרי שדברים אלו נאמרו על רבי יוסף, ומכאן שאשתו של רבי יוסף הייתה בתו או נכדתו של הנשיא שבאותה תקופה.

חוליו והחלמתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסכת פסחים[5] ובמסכת בבא בתרא[6] מסופר: רבי יוסף בריה דרבי יהושע בן לוי חלש ואינגיד (כלומר: גוע ופרחה רוחו, כנראה מוות קליני), כי הדר (כשהתעורר חזרה) אמר ליה אבוה מאי חזית? (שאל אותו אביו (רבי יהושע בן לוי) מה ראית?, כלומר מה ראית בעולם האמת), אמר ליה עולם הפוך ראיתי, עליונים למטה ותחתונים למעלה (כלומר אנשים שבעולם שלנו היו חשובים ונעלים ראיתי אותם בעולם העליון למטה, ואנשים שבעולם שלנו היו נחותים שם ראיתי אותם למעלה), אמר ליה עולם ברור ראית! לאחר מכן שאל אותו אביו אנחנו (כלומר החכמים והתלמידים) איך אנחנו נחשבים שם, וענה לו שבזה לא ראה הבדל אלא כסדר חשיבותנו פה כך חשיבותנו שם.

לאחר מכן סיפר ששמע שהיו אומרים (בעולם האמת) אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו, ועוד שמע שהיו אומרים שהרוגי מלכות (הרוגי לוד) אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]