רבי טבלא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבי טבלא
לידה המאה ה־3
בבל, האימפריה הסאסאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות הדור השני והשלישי לאמוראי בבל
תפקידים נוספים דיין[1]
רבותיו רב, רב ברונא
תלמידיו רבי תנחום, רב יוסף
בני דורו רב נחמן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבי טבלא היה אמורא בבלי בדור השני והשלישי[1]. הוא מוזכר בעיקר בתלמוד הבבלי, אך גם בתלמוד הירושלמי.

רבותיו ותלמידיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי טבלא נולד בבבל, שם נקרא "רב טבלא", ולמד תורה מפי האמורא רב[2]. בשלב כלשהו בחייו עלה לארץ ישראל, כנראה לזמן קצר, ומסר שם מימרות שקיבל מרב[3]. שם גם נסמך וקיבל את התואר "רבי"[4].

חלק ניכר מתורתו לא קיבל ישירות מרב, אלא מתלמידיו, רב ברונא[5], רבי חנין בר בא[6], רבי אבינא[7] ורב חיננא בר שלמיא[8].

רבי תנחום[5], רב יוסף[9], רב נחמן בר רב חסדא[10] ורבי יעקב בר אחא[6] מסרו מימרות בשמו.

יחסיו עם רב נחמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי טבלא היה כפוף לפסקי ההלכה של רב נחמן, אשר התייחס בחריפות לפסקיו של רבי טבלא, כיוון שהיו מנוגדים לשיטתו. מסופר שרבי טבלא התארח אצל כהן עני שמצבו הכלכלי היה דחוק, ורבי טבלא הציע לו לעשות שותפות עם שוחטים יהודים בעירו ולקבל מהם בשר. רבי טבלא סבר שהשותפות תהיה משתלמת לשוחטים, משום שבזכות השותפות עם הכהן יפטרו מנתינת זרוע, לחיים וקיבה. רבי טבלא הסתמך על המשנה האומרת "השוחט לכהן ולעובד כוכבים פטור מן המתנות"[11]. לבסוף רב נחמן חייב אותם לתת את המתנות, משום שפירש את המשנה באופן אחר. השוחט טען שרבי טבלא פטר אותם מנתינת המתנות, ורב נחמן הגיב לדבריו בחריפות ואמר: ”זיל אפיק ואי לא מפקינא לך ר' טבלא מאונך” ("לך צא, ואם לא, אני מוציא את רבי טבלא מאוזנך!"). כששמע רבי טבלא את דברי רב נחמן, הלך אליו ושאל אותו מדוע חייב לתת מתנות נגד דברי המשנה. רב נחמן הסביר שאמנם מדאורייתא השוחטים פטורים מנתינת המתנות בגלל שותפותם עם הכהן, אך חכמים הגבילו את הפטור רק לשבועות הראשונים של השותפות בשוחט שאינו קבוע, ובשוחט קבוע תיקנו שהשותפות עם הכהן לא תועיל לו, כדי שהשוחטים לא ישתתפו עם הכהנים על מנת להיפטר מן המתנות[12].

בפעם אחרת פסק רבי טבלא כרבי זכריה בן הקצב שאמר שהבן והבת שווים בירושת האם, בטענה שכך הורה רב חיננא בר שלמיא, ורב נחמן גער בו במטבע לשון דומה: ”זיל אהדר בך ואי לא מפיקנא לך רב חיננא בר שלמיא מאוניך” (תרגום: "לך חזור בך, ואם לא אני מוציא את רב חיננא בר שלמיא מאוזנך!")[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]