קשת רפלקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
קשת הרפלקס
הדגמה של פעולת קשת הרפלקס בגוף האדם

קשת רפלקס (או החזר) היא מסילה עצבית, העוברת מקולטן תחושתי, דרך מרכז עצבי, אל עבר שריר או קבוצת שרירים המפעילה תגובה. זהו המסלול האנטומי של התגובה העצבית השולטת בפעילות הרפלקס, והיא איננה רצונית אלא מופעלת באופן אוטומתי. המונח "רפלקס" נטבע ע"י הפיזיולוג האנגלי צ'ארלס סקוט שרינגטון ב-1906 בהגדרה המקובלת גם בימינו: "הרפלקסים הם תנועות סטראוטיפיות המתעוררות על ידי הפעלה של קולטנים תחושתיים בעור ובשרירים, והן מהוות את היחידה הבסיסית של התנועה." שרינגטון התייחס בכתביו להחזרי חוט השידרה, אבל ההגדרה נכונה גם להחזרים העוברים דרך גזע המוח.[1]

תפקיד ואופן הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאור סכמתי של אופן הפעולה של קשת הרפלקס

קשת הרפלקס מקצרת את את הצורך של מערכת העצבים לעיבוד מורכב, ומאפשרת תגובה מהירה וסטנדרטית. התובנה של שרינגטון היתה שלמעשה, צורת ההליכה של היונקים הנבנית על הפעלה של שרירים לסירוגין, בנויה על קשת רפלקס בה עובר הגירוי התחושתי מהשרירים והגידים אל חוט השידרה ובחזרה את השרירים (ראה למטה), מהירות שהיא קריטית לצורך יצירת תנועה רציפה. רפקלסים אחרים מהווים הגנה במצבים מסוכנים. לדוגמה, החזר הרתיעה הרתיעה ממקור כאב. החזרי היציבה, הם חלק ממערכת שיווי המשקל. ניתן לראות דוגמאות נוספות של החזרים רבים המשמשים את הרופאים בתיאור הבדיקה הנוירולוגית.

סוגים שונים של קשת רפלקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוגים שונים של קשת רפלקס

ניתן לחלק את סוגי המסלולים האנטומיים של הרפלקסים לפי הקולטנים התחושתיים המעוררים את התגובה:

הרפלקסים של מערכת התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלו הרפלקסים אליהם התייחס צ'ארלס שרינגטון, והם מתעוררים על ידי קולטנים הנמצאים בשרירים המשורטטים[2][3]:

  • רפלקס המתיחה (או ההחזר המיוטטי) - נוצר על ידי קולטן פרופריוצפטיבי הממוקם במקביל לסיבי השריר, "כישור השריר", המגיב למתיחה של השריר. המתיחה מפעילה את הנוירון המוטורי החוזר לאותו שריר וגורמת לכיווצו, ובאותו זמן גורמת להרפיה של השריר האנטגוניסטי דרך עיכוב של הנוירונים המטוריים אליו בחוט השידרה. הרפלקס הזה מופק על ידי הרופאים בעזרת הפטיש הנוירולוגי המכה על הגיד כחלק סטנדרטי מהבדיקה הנוירולוגית.
  • רפלקס המתיחה ההפוך - נוצר על ידי קולטן פרופריוצפטיבי הממוקם בגידים ונקרא על שם קמיליו גולג'י . הקולטן הזה מגיב לכוח המתפתח בשריר, וגורם להרפיה חדה באמצעות עיכוב של הנוירון המוטורי החוזר לאותו שריר.

רפלקס הרתיעה או רפלקסים לכאב[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המדובר ברפלקסים המערבים תאי עצב וסינפסות רבות, וגורמים לתגובת רתיעה אחרי הפעלה של קולטני הכאב. תגובת הרתיעה הזו שונה בעוצמתה בהתאם לעוצמת הכאב, אבל תמיד מערבת במינימום קיפול של הגפה (ומכאן ההגדרה שלה באנגלית Nociceptive Flexion Reflex), עד רתיעה של כל הגוף ושילוב של הגפיים הנגדיות[4].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קשת רפלקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Valerie Hedges, Spinal Reflexes, 2022-12-15
  2. ^ Spinal Reflexes and Descending Motor Pathways (Section 3, Chapter 2) Neuroscience Online: An Electronic Textbook for the Neurosciences | Department of Neurobiology and Anatomy - The University of Texas Medical School at Houston, nba.uth.tmc.edu
  3. ^ Mark F. Bear, Barry W. Connors, Michael A. Paradiso, 13, Neuroscience: exploring the brain, Enhanced fourth edition, Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning, 2016, ISBN 978-1-284-21128-3
  4. ^ V. Skljarevski, N. M. Ramadan, The nociceptive flexion reflex in humans -- review article, Pain 96, 2002-03, עמ' 3–8 doi: 10.1016/s0304-3959(02)00018-0