קנטאורו (משחית טנקים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קנטאורו
Centauro
מידע כללי
סוג משחית טנקים
מדינה מייצרת איטליהאיטליה איטליה
יצרן איווקו עריכת הנתון בוויקינתונים
משתמשים עיקריים צבא איטליה
משתמשים משניים ראו משתמשים
מחיר 1.6 מיליון יורו
שנת ייצור 1991
מערכה מרכזית מלחמת עיראק
מידע טכני
אורך 7.85 מטרים
רוחב 2.94 מטרים
גובה 2.73 מטרים
משקל 24 טון
מהירות 108 קמ"ש
טווח פעולה 800 ק"מ
מנוע מנוע דיזל בהספק של 520 כוחות סוס
צוות 4
מערכות נשק
חימוש עיקרי

בגרסאות הראשונות: תותח 105 מ"מ

בגרסאות מאוחרות: תותח 120 מ"מ
מספר פגזים 14 פגזים בצריח ועוד 26 בבטן הכלי
חימוש משני 2 מקלעים 7.62 מ"מ
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קנטאורו היא משפחת משחיתי טנקים מתוצרת איטליה בעלי מרכב אופני.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

תכנונו של הקנטאורו החל בשנת 1980 והוא פותח על ידי חברת המכוניות האיטלקית פיאט ויצרנית אמצעי הלחימה האיטלקית אוטו מלרה. הפיתוח התחלק בין שתי החברות: על פיאט הוטלה המשימה לפתח את מרכב הכלי, המיגון, ומערכות ההנעה. ואילו על חברת אוטו מלרה הוטל לפתח את הצריח ומערכות הנשק.

במהלך השנים, השתמשו בפלטפורמה של הכלי למגוון שימושים. בין היתר, נוצרה גרסה של נגמ"ש לחימה המבוססת על הכלי וגם תותח מתנייע.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכב הקנטאורו הוא אופני, בעל הנעה של 8x8 במטרה לאפשר עבירות גבוהה, והכלי מונע בידי מנוע דיזל בעל 6 צילינדרים, בהספק של כ-520 כוחות סוס. תיבת ההילוכים של הכלי כוללת כחמישה הילוכים קדימה ושני הילוכים לנסיעה אחורה (רוורס).

משקלו הקל של הכלי, שעומד על כ-24 טון, בשילוב עם הספק המנוע והמרכב האופני, מאפשרים נסיעה במהירות גבוהה במיוחד של 108 קמ"ש. כמו כן, לכלי מכל דלק גדול, המאפשר טווח פעולה נרחב, שעומד על 800 ק"מ. הקנאטורו יכול לצלוח נהרות בעומק של 1.5 מטרים ללא הכנה, ולטפס עליות תלולות בשיפוע של 60 מעלות.

המרכב האופני מספק אפשרות לניוד אסטרטגי בין גזרות בקלות, חוסך את הצורך במובילי טנקים איטיים, מאפשר נסיעה במהירות גבוהה ואינו גורם נזק לדרכים סלולות.

מיגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הקנטאורו עוטף שריון משופע העשוי מפלדה מרותכת, המיועד להגן על הכלי מפני תחמושת בקוטר 14.5 מ"מ וכמו גם רסיסים. בקדמת הכלי יש שריון עבה המיועד להגן גם מפני תחמושת 25 מ"מ, תוספת בולטת מגבירה את ההגנה גם נגד תחמושת תותחי 30 מ"מ. לקנטאורו גם בארבעה מדוכות עשן בשני צידי הצריח, למטרות מיסוך והטעייה של נשק מונחה לייזר ומערכת התרעת לייזר מפני איומי נ"ט. כמו כן, הוא מצויד גם במערכת להגנה מפני איומי אב"כ (אטומי ביולוגי כימי) ומערכת כיבוי אש המופעלת באופן אוטומטי.

חימוש ובקרת אש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסה הראשונה הקנטאורו חומש בתותח 105 מ"מ בקליבר 52, ובגרסאות המאוחרות הוא הוחלף בתותח 120 מ"מ. החימוש המשני של המשחית הם שני מקלעי 7.62 מ"מ שאחד מהם הוא מקלע מקביל והשני הוא מקלע נ"מ החמוש בכ-4000 כדורים.

מערכת בקרת האש של הקנטאורו שודרגה במהלך השנים וגרסתה המתקדמת זהה לזו של טנק האריאטה. מערכת זו היא Turms Fcs שפיתחה חברת Galileo Avionica. היא מאפשרת לכלי לרכוש מטרות נעות באופן עצמאי, שהמשחית נמצא בעמדה או בתנועה. כחלק ממערכת בקרת האש, לתותחן מד טווח לייזר ומערכת דימות תרמי, בנוסף למערכת לבדיקת מהירות וכיוון הרוח, לשם חישוב סטיית הפגז. כמו כן ישנה מערכת לבדיקת הלחות. מערכות בקרת האש המתקדמת, מאפשרות פגיעה בדיוק רב במטרות רכב קרבי משוריין בנוסף לאפשרות לפגוע במסוקים מנמיכי טוס.

שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טבילת האש הראשונה של הקנטאורו הייתה במהלך מלחמת עיראק, שכחלק מהכוח האיטלקי שהצטרף לקואליציה בראשות ארצות הברית, נשלחו גם משחיתי טנקים כדי להתמודד מול השריון העיראקי. הקנטאורו שימש את האיטלקים בקרבות על גשרים בעיר נסריה, וכמו כן הקנטאורו הפגיז מבנים בהם הסתתרו חוליות נ"ט או צלפים.

בשנת 2003, גם ספרד שלחה לעיראק משחיתי טנקים מסוג זה, כשישה במספרם, ונימקה את ההחלטה כ"הגנה עצמית לחיילים"[1]

כיום כלים מהמשפחה משרתים מטעם ממשלת איטליה בלבנון, במסגרת כוחות יוניפי"ל 2.

משתמשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפעילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מפת מפעילי הקנטאורו כמשחית טנקים (בכחול)
    איטליהאיטליה צבא איטליה - הצבא האיטלקי מפעיל מאות כלים ממשפחה זו, מארבעה דגמים עיקריים, כשחלקם משתמשים כמשחיתי טנקים, וחלקם כנגמ"ש לחימה המבוסס על הקנטאורו. כמו כן, הצבא האיטלקי הסב ארבעה כלים מסוג זה לאמבולנסים ממוגנים.
  • ירדןירדן צבא ירדן - צבא ירדן מפעיל קיבל כמתנה 25 כלים המשתמשים כמשחיתי טנקים.
  • ספרדספרד צבא ספרד - הצבא הספרדי מפעיל כ-84 כלים מסוג זה כמשחיתי טנקים, ועוד ארבעה כלים כטנקי חילוץ.
  • עומאןעומאן צבא עומאן - צבא עומאן מפעיל כעשרה כלים מסוג זה כמשחיתי טנקים, עם תותח 120 מ"מ (אפשרות לרכישה של עוד 24 כלים).

הצעות שנדחו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קנטאורו בוויקישיתוף
  • אתר הקנטאורו (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ España refuerza su despliegue en Iraq con seis blindados con cañones de gran calibre באתר Belt בספרדית (תרגום:ספרד מחזקת את היערכותה בעיראק עם שישה תותחים משוריינים עם קליבר גדול)