קנאביס סאטיבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקנאביס סאטיבה
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: ורדנאים
משפחה: קנאביים
סוג: קנאביס
מין: קנאביס סאטיבה
שם מדעי
Cannabis sativa
ליניאוס, 1753
חלקי הצמח קנאביס סאטיבה

קנאביס סאטיבה (שם מדעי: Cannabis sativa) מין בסוג קנאביס, הוא צמח חד-שנתי ודו-מיני. בני האדם גידלו קנאביס סאטיבה לאורך ההיסטוריה לצורך סיבים תעשייתיים, שמן מהזרעים, מזון, הפקת סם, שימוש דתי למצבי רוח רוחניים, ולרפואה. כל חלק של הצמח נקטף באופן שונה, בהתאם למטרת השימוש בו. המין הוגדר לראשונה על ידי קארולוס ליניאוס ב-1753.

שימושים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זרעיו משמשים בעיקר כדי להפיק את שמן קנבוס שיכול לשמש לבישול, לתאורה, ללכות, או צבעים. ניתן להשתמש בהם גם כמזון מזין לציפורים. הפרחים (ובמידה מועטת גם העלים, הגבעולים והזרעים) מכילים תרכובות פסיכואקטיביות הידועות כקנבינואידים שנצרכים כסם לשם הנאה, רפואה, או מטרות רוחניות-דתיות. בדרך כלל פרחי הקנאביס כפי שהם מיובשים, או מעובדים לחשיש נצרכים על ידי עישון, אידוי, ובליעה דרך הפה. מבחינה היסטורית, חליטות, תה, ומשחות היו גם תוצרים נפוצים.

מחזור חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקנאביס סאטיבה מתחיל את צמיחתו באביב והיא נמשכת בין 4 ל-6 חודשים. מחזור החיים של הצמח בטבע מתחיל בזרעים, אשר שכבו עמוק בקרקע כל החורף, המתחילים לנבוט בסביבות מאי. לאחר הנביטה, הצמח מתחיל בשלב של גדילה לגובה והצמחת ענפים לצדדים תוך פרישת עלים אשר מטרתה הגברת שטח החשיפה לשמש ועל ידי כך הגברת תהליך הפוטוסינתזה וצבירת אנרגיה. שלב זה נמשך בין חודשיים לשלושה, ולאחר מכן, עם תחילת התארכות הלילות בסוף יוני, מתחיל שלב הפריחה. בשלב הפריחה הצמח גדל עוד מעט לגובה, אך בעיקר מטפח מסת ענפים ועלים. כשבועיים לאחר תחילת שלב הפריחה יוצאים הפרחים באזורי ה"מפרקים" של הענפים והעלים. כעת ניתן להבדיל בין שני המינים - לזכר יש פרח קטן ועגול ולנקבה פרחים בשרניים וגדולים יותר, המכוסים על שטח פניהם בבלוטות, המפרישות את החומר הפעיל THC, ולעיתים גם בשערות דקיקות. בשלב זה מתחילים הצמחים לשחרר אבקנים לאוויר, מתבצעת האבקה והנקבה מגדלת המוני זרעים בפרחיה. עם בוא החורף, הצמחים מתים מהקור, והזרעים מתפשטים בקרקע ומחכים לאביב.

זנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שק העשוי מסיבי קנבוס

באופן כללי, יש שלוש קבוצות זנים של קנאביס שמגודלות היום:

  • זנים שמגודלים בעיקר בשביל הסיבים שלהם, מתאפיינים בגבעולים ארוכים והסתעפות מועטה, מכונים קנבוס.
  • זנים שמגודלים בשביל הזרעים אותם ניתן לאכול, או להפיק שמן.
  • זנים שמגודלים לצרוך רפואי או למטרות הנאה.

בדרך כלל במדינות בהם צמח הקנאביס אסור בחוק, אין הבחנה בין הסוגים למרות שמבחינה כימית ריכוז החומרים הפעילים בזנים המגודלים לצרכים תעשייתיים נמוך עד אפסי.

שימוש כסם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קנאביס (סם)

מהחלקים העשירים בטריכומים (שערות המכילות את בלוטות השרף) בצמח מפיקים את הסם הפסיכואקטיבי קנאביס. תוצריו הבולטים ביותר הם מריחואנה וחשיש, שצריכתם נעשית לרוב על ידי עישון, אידוי (בעזרת מכשיר אידוי) או אכילה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]