קמצ'טקה (חבל מנהלי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קמצ'טקה (קראי)
Камчатский край
סמל קמצ'טקה
סמל קמצ'טקה
סמל קמצ'טקה
דגל קמצ'טקה
דגל קמצ'טקה
דגל קמצ'טקה
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
מחוז פדרלי מחוז המזרח הרחוק
מחוז כלכלי מחוז המזרח הרחוק
מושל ולדימיר סולודוב
בירת הקראי פטרופבלובסק-קמצ'טסקי
שפה רשמית רוסית
תאריך ייסוד 1 ביולי 2007
שטח 464,275 קמ"ר (דירוג: 10)
אוכלוסייה
 ‑ בקראי 311,667 (דירוג: 76, 1 בינואר 2021)
 ‑ צפיפות 0.67 נפש לקמ"ר (2021)
קואורדינטות 56°N 159°E / 56°N 159°E / 56; 159 
אזור זמן UTC +12
www.ako.kamchatka.ru

לחצו כדי להקטין חזרה

איראןטורקמניסטןהרפובליקה העממית של סיןקזחסטןאוזבקיסטןמונגוליהיפןקוריאה הצפוניתהרפובליקה העממית של סיןנורווגיהדנמרקגרמניהשוודיהארצות הבריתפינלנדקירגיזסטןגאורגיהטורקיהארמניהאזרבייג'ןאוקראינהפוליןליטאלטביהאסטוניהבלארוסנורווגיהמחוז סחליןמחוז קמצ'טקההמחוז היהודי האוטונומימחוז פרימוריהמחוז חברובסקטובה (רפובליקה)חקסיהמחוז קמרובואלטאי (רפובליקה)מחוז אלטאימחוז נובוסיבירסקמחוז אומסקמחוז טיומןמחוז טומסקבוריאטיהמחוז עבר הבאיקלמחוז אמורמחוז מגדןהמחוז האוטונומי צ'וקוטקהמחוז אירקוטסקרפובליקת סאחה-יקוטיהמחוז קרסנויארסקהמחוז האוטונומי של ימלו-ננץהמחוז האוטונומי חנטי ומנסי (יוגרה)מחוז סברדלובסקמחוז צ'ליאבינסקמחוז קורגןמחוז אורנבורגהמחוז האוטונומי של הניינץרפובליקת קומיבשקורטוסטןמחוז פרםמחוז וולוגדהקרליה (רפובליקה)מחוז מורמנסקמחוז ארכנגלסקמחוז קלינינגרדסנקט פטרבורגמחוז לנינגרדטטרסטןאודמורטיהמחוז קירובמחוז קוסטרומהמחוז סמרהמחוז פסקובמחוז טברמחוז נובגורודמחוז ירוסלבלמחוז סמולנסקמוסקבהמחוז מוסקבהמחוז ולדימירמחוז איוואנובומארי אלצ'ובשיהמורדוביהמחוז פנזהמחוז ניז'ני נובגורודאוליאנובסקמחוז סראטובמחוז בריאנסקמחוז קלוגהמחוז טולהמחוז ריאזאןמחוז אוריולמחוז ליפצקמחוז וורונז'מחוז בלגורודמחוז קורסקמחוז טמבובמחוז וולגוגרדמחוז רוסטובמחוז אסטרחןקלמיקיהדגסטןאדיגיהמחוז קרסנודארקאראצ'אי-צ'רקסיהקברדינו-בלקריהמחוז סטברופולאינגושטיהצפון אוסטיה - אלניהצ'צ'ניה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חבל מנהלי קַמְצַ'טְקַהרוסית: Камчатский край ; בתעתיק: קַמְצַ'טְסְקִיּ קְרַאי) הוא סובייקט בפדרציה הרוסית. רוב שטחו של החבל נמצא בחצי האי קמצ'טקה אשר בצפון-מזרחו של המזרח הרחוק הרוסי. החבל הוקם ב-1 ביולי 2007 כתוצאה מאיחוד של מחוז קמצ'טקה (Камчатская область) והמחוז האוטונומי הקוריאקי (Корякский автономный округ; שבירתו פלנה).

מבחינה מנהלית החבל מחולק ל-11 מחוזות משנה (ראיונים) ושלושה אזורים עירוניים (Города краевого значения).

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החבל שוכן בחצי האי קמצ'טקה (ובחלק היבשתי שמצפונו) ובאיי קומנדור וקרגינסקי, הסמוכים לו. הוא מתאפיין בפעילות געשית ענפה – קיימים כ-300 הרי געש, מהם 29 פעילים שהוכרזו על יד אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, ומספר רב של גייזרים. קלוצ׳בסקאיה סופקה (גובהו 4,750 מ') הוא הר הגעש הפעיל הגבוה ביותר באירואסיה.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – דמוגרפיה של רוסיה

הרוסים מהווים כ-78% מאוכלוסיית החבל, האוקראינים – כ-3.5%, עמי הצפון הילידיים – כ-4%. בעיר הגדולה – פטרופבלובסק-קמצ'טסקי – מתגוררים כ-181 אלף תושבים, למעלה ממחצית מאוכלוסיית החבל.

מספר התושבים בחבל נמצא בירידה מתמדמת, בשנת 1991 התגוררו בו 478 אלף תושבים לעומת 313 אלף בשנת 2021.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת החבל מתבססת על דיג. כמו כן, בירת החבל, פטרופבלובסק-קמצ'טסקי, מהווה עיר נמל חשובה באזור.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות עדויות על כך שקוזאקים רוסים הגיעו לקמצ'טקה כבר במהלך המאה ה-17. עדויות כתובות על כך אבדו, אך הדבר נזכר על ידי חוקרים מאוחרים יותר. בשנות ה-40 של המאה ה-18 היה באזור מספר מצומצם של מבצרים רוסים. בשנת 1737 הגיעה לאזור משלחת מדעית בראשות סטפן קרשניניקוב. המשלחת עבדה במשך ארבע שנים ופרסמה עבודה מקיפה על הגאוגרפיה, גאולוגיה והעולם החי והצומח של האזור.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]