קירסטן ג'יליברנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קירסטן ג'יליברנד
Kirsten Gillibrand
קירסטן ג'יליברנד, 2019
קירסטן ג'יליברנד, 2019
קירסטן ג'יליברנד, 2019
לידה 9 בדצמבר 1966 (בת 57)
אולבני, ניו יורק
שם לידה Kirsten Elizabeth Rutnik עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה דארטמות' קולג', אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
בן זוג ג'ונתן ג'יליברנד
gillibrand.senate.gov
סנאטורית מטעם מדינת ניו יורק
26 בינואר 2009 – מכהנת
(15 שנים)
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית
3 בינואר 200726 בינואר 2009
(שנתיים)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'יליברנד יחד עם בעלה וילדיה, בעת ליל כל הקדושים, 2009

קירסטן אליזבת רוטניק ג'יליברנדאנגלית: Kirsten Elizabeth Rutnik Gillibrand; נולדה ב-9 בדצמבר 1966) היא פוליטיקאית אמריקאית מהמפלגה הדמוקרטית, המכהנת כסנאטורית מטעם מדינת ניו יורק, מאז שנת 2009. קודם לכן כיהנה כחברת בית הנבחרים של ארצות הברית כנציגת המחוז ה-20 של מדינת ניו יורק.

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קירסטן ג'יליברנד נולדה באולבני, ניו יורק, כבתם של פולי ודאגלס רוטניק, למשפחה בת שלושה ילדים. מוצא המשפחה הוא אוסטרי, גרמני, אירי וסקוטי. שני הוריה היו עורכי דין, ואביה היה שדלן של המפלגה הרפובליקנית.[1] ג'יליברנד כונתה במהלך נעוריה "טינה", והחלה להשתמש בשם לידתה, קירסטן, מספר שנים לאחר לימודי המשפטים שלה. בשנת 1984 סיימה תיכון, ונרשמה ללימודים בדרטמות' קולג'. במהלך לימודיה בקולג', התמחתה במשרדו של הסאנטור הרפובליקני אל ד'מאטו.[2] לאחר מכן עברה ללמוד משפטים באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, אותם סיימה בשנת 1991.

בשנת 1991 הצטרפה למשרד עורכי דין מבוסס במנהטן שבין היתר הגן על פיליפ מוריס. שנה לאחר מכן יצאה לחופשה מהחברה כדי להתמחות בבית המשפט הפדרלי לערעורים של הסבב השני, הממוקם באולבני. באותה תקופה הושפעה לדבריה מהגברת הראשונה הילרי קלינטון, שעודדה אותה ואת הנשים בכלל, להיות מעורבת בפוליטיקה. לאחר עבודתה זו החלה לעבוד עבור ממשל קלינטון, כששירתה תחת מזכיר השיכון והפיתוח העירוני אנדרו קואומו (לימים יהיה מושל ניו יורק), כחברה במועצה ייחודית וכן ביוזמות מסוימות במחלקה.

בשנת 1999 החלה ג'יליברנד לעבוד עבור מסע הבחירות לסנאט של הילרי קלינטון. במסגרת זו פגשה אנשים רבים אשר שימשו מאוחר יותר כאנשי מטה הבחירות שלה עצמה. היא אף נעשתה לחברה קרובה של קלינטון.[3] בשנת 2001 חזרה לעבוד בתחום המשפטי והייתה לשותפה במשרד עורכי דין, עד שעזבה אותו לטובת כדי להתמודד לבית הנבחרים של ארצות הברית בבחירות של 2006.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת קמפיין הבחירות שלה לקונגרס, רצה לייצג את המחוז ה-20 של מדינת ניו יורק. היא חשבה לרוץ כבר ב-2004, אך הילרי קלינטון ייעצה לה לחכות ולרוץ שנתיים מאוחר יותר, בנימוק שהנסיבות יהיו יותר מקלות עבורה ועבור מפלגתה. בבחירות הכלליות נבחרה לקונגרס והביסה את יריבה הרפובליקני בפער גדול. ב-2008 נבחרה שנית כשקיבלה 62% ממניין הקולות.

בשנת 2009 מינה הנשיא ברק אובמה את הילרי קלינטון למזכירת המדינה, וכך התפנה מושבה בסנאט. לאחר חודשיים של התחבטויות, בחר המושל הדמוקרטי דייוויד פטרסון את ג'יליברנד לכהן בתפקיד. היא נדרשה להתמודד בבחירות מיוחדות לסנאט בשנת 2010, והביסה את יריבה. לאחר מכן נבחרה לכהונה מלאה בשנת 2012, כשזכתה ב-72% ממניין הקולות, פער הניצחון הכי גדול עבור מתמודד במדינת ניו יורק. נבחרה לכהונה שנייה בשנת 2018.

בינואר 2019 הכריזה כי היא מתמודדת לנשיאות ארצות הברית בשנת 2020. היא פרשה מהמרוץ באוגוסט 2019.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יליברנד נשואה לג'ונתן, מהגר מבריטניה, ואם לשני ילדים. היא מתגוררת בעיירה ברנסוויק, הנמצאת צפון-מזרחית לאולבני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קירסטן ג'יליברנד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kirsten Gillibrand, TIME
  2. ^ Gillibrand Says D’Amato Isn’t in the Picture, הניו יורק טיימס
  3. ^ "Campaign Contributions: Kirsten Gillibrand". newsmeat.com. 31 בינואר 2011. אורכב מ-המקור ב-2011-06-22. נבדק ב-7 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)