קורט אפשטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קורט אפשטיין
Kurt Epstein
לידה 29 בינואר 1904
רודניצה נד לבם
פטירה 1 בפברואר 1975 (בגיל 71)
ניו יורק, ארצות הברית
מידע כללי
מדינה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה/ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
גובה 1.85 מטר
בן או בת זוג Franzi Epstein עריכת הנתון בוויקינתונים
ספורט
ענף ספורט כדורמים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קורט אפשטייןאנגלית: Kurt Epstein; ‏29 בינואר 19041 בפברואר 1975) היה שחקן כדורמים צ'כוסלובקי-יהודי וניצול שואה. הוא ייצג את ארצו בכדורמים בשתי אולימפיאדות (אמסטרדם 1928 וברלין 1936).

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורט אפשטיין גדל ברודניצה נד לבם, שבחבל בוהמיה על גדת נהר האלבה, 22 ק"מ צפונית לפראג למשפחה יהודית, בנם של מקסימיליאן והלנה אפשטיין, אחד משלושה בנים. בתיכון הוא התאמן בשחייה, בכדורמים ובחתירה ובהמשך עבד כמאמן שחייה. בשנת 1924 התגייס לצבא צ'כוסלובקיה והגיע לדרגת סגן משנה.

שחקן כדורמים אולימפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באולימפיאדת אמסטרדם (1928) סיים אפשטיין עם נבחרת צ'כוסלובקיה בכדורמים במקום תשיעי. הוא שיחק משחק אחד שבו הנבחרת שלו הפסידה לנבחרת בריטניה 4-2. לצידו בנבחרת שיחקו 6 שחקנים, שלושה מהם יהודים: פבל שטיינר, פרנטישק גטרויר ופרנטישק שולץ.

באולימפיאדת ברלין (1936) סיים אפשטיין עם נבחרת צ'כוסלובקיה בכדורמים שוב במקום תשיעי. הוא שיחק שלושה משחקים. במשחק הראשון, נבחרתו ניצחה את נבחרת יפן בתוצאה של 3-4, במשחק השני, נבחרתו הפסידה לנבחרת גרמניה 6-1 שבסופו של דבר זכתה במדליית הכסף בטורניר ובמשחק השלישי נבחרתו הפסידה לנבחרת צרפת 3-2.

במלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם השנייה, נכלא אפשטיין במספר מחנות ריכוז. בתחילה הוא נכלא בטרזיינשטט, אחר כך באושוויץ ובהמשך עבד במחנה עבודה קטן בצפון צ'כיה, פרידלנט (Frydlant). בתקופת השואה נרצחו כל בני משפחתו.

אחרי המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתום מלחמת העולם השנייה, חזר אפשטיין לפראג. הוא נבחר לוועד האולימפי של צ'כוסלובקיה. הוא נישא לפרנסי, מעצבת שמלות, אף היא שרדה את המחנות בהם היה כלוא (טרזיינשטט ואושוויץ) וכן בברגן-בלזן וגם כל בני משפחתה נרצחו בשואה. בשנת 1947 נולדה לזוג בת, הלן אפשטיין, פרופסור לעיתונאות באוניברסיטת ניו יורק. עם עלייתה לשלטון של המפלגה הקומוניסטית בצ'כוסלובקיה, הוא ובני משפחתו היגרו לארצות הברית. לזוג נולדו עוד שני בנים. לאחר כעשר שנים שבהם לא מצא עבודה קבועה ויציבה, בסופו של דבר עבד כחותך במפעל של בגדי ילדים, ברובע הטקסטיל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קורט אפשטיין בוויקישיתוף