קופת העיר בני ברק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קופת העיר בני ברק
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון בני ברק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2000–הווה (כ־24 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.kupat.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קופות צדקה של קופת העיר וחסדי נעמי משמשמות לאיסוף מוצרי מזון וכסף.

קופת העיר בני ברק (בקיצור: קופת העיר) הוא ארגון צדקה חרדי-ישראלי המיועד בעיקר עבור נזקקי העיר בני ברק.

קופת הצדקה נוסדה בשנת 2000 במטרה לסייע לעניי העיר בני ברק. הארגון זוכה לתמיכתם של רבני העיר, ובמיוחד הרב חיים קנייבסקי. מ-2006 הארגון התרחב והוא פעיל ומסייע לקופות אזוריות בכל הארץ, אם כי תחום הפעילות המרכזית שלו הוא העיר בני ברק[1].

היקף ההכנסות של הקופה בשנת 2021 עמד על 228.8 מיליון ש"ח, והיקף התמיכות וההוצאות על 176.5 מיליון ש"ח. הוצאות פרסום ומשרד ע"ס 14 מיליון ש"ח והוצאות שכר ע"ס 5.6 מיליון ש"ח.[2]

פעילות ההתרמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופת העיר עורכת מגביות במהלך השנה על פי המועדים: בתקופת חגי תשרי הם עורכים פדיון כפרות, בתקופת פורים – מתנות לאביונים, לפני פסח – קמחא דפסחא, ועוד. מלבד זאת הקופה מקיימת מגביות חד-פעמיות להקמת קרנות למקרים מיוחדים. כמו כן עורך הארגון תפילות עבור התורמים במקומות קדושים כמו הכותל המערבי וקבר רחל. הארגון עורך מגביות התרמה אף בקהילות היהודיות בחו"ל. בשנת תשס"ט הציעה הקופה שירות מיוחד, תמורת 350 ש"ח ניתן היה להפנות שאלה לאחד מרשימת הרבנים תומכי הקופה ולקבל תשובה בתוך יומיים[3].

במהלך השנה עורכת הקופה מספר פעמים כינוסים של עשרות רבנים, בהם חברי מועצות גדולי התורה, ראשי ישיבות ואדמו"רים שמתפללים עבור התורמים לקופה. כינוסים אלו נערכו בבתיהם של הרב שטיינמן או הרב קנייבסקי לסירוגין[4].

ב-17 באפריל פרסמה התוכנית אולפן שישי בערוץ קשת 12 תחקיר שבו נאמר שאנשי קופת העיר מציעים לתורמים קמע שמגן על המחזיק בו מפני מחלת הקורונה.[5]

פעילות וולונטרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקופה תומכת במשפחות במצוקה בתמיכה חודשית קבועה שמגיעה על פי פרסומי הקופה ל-7 מיליון שקל בחודש. כמו כן מפעילה הקופה אגפים של נישואי יתומים, תמיכה באלמנות ועוד. הקופה מחלקת חבילות עם מוצרי מזון בסיסיים בערבי חגים, ומטפלת במשפחות במצוקה ובהכוונתן להתנהלות כלכלית נכונה ולתעסוקה בעת הצורך. מלבד זאת קופת העיר עוסקת בפעילות וולנטרית לכלל הציבור. בערב סוכות מוכרת ארבעה מינים ומוצרי סוכות במחירים מוזלים בריכוזים החרדיים בארץ[6]. בשנת 2004 בעת שעלה חשש כי הפיאות הנוכריות ששערן מיובא מהודו יש בהן בעיה על פי הלכה, ייבאה קופת העיר פיאות סינתטיות מחו"ל ומכרה אותן במחיר מוזל לכלל הציבור.

תוכנית ערבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – כל ישראל ערבים

במטרה למנוע את עוגמת הנפש הכרוכה בחשיפה לציבור במגביות הנערכות בעקבות פטירת אחד מהורי המשפחה, השיק הארגון בשנת 2008 תוכנית בשם "עֲרֵבִים" (על שם מאמר חז"ל כל ישראל ערבים זה לזה), במקביל לתוכנית דומה של "ועד הרבנים לענייני צדקה". תוכנית זו היא מעין ביטוח חיים חברתי, שבמסגרתו כל שותף שמת זכאית משפחתו לגבייה כללית מכל חברי הקרן לאיסוף סכום של 50,000$ (בהמשך נקבע שער הדולר בתוכנית ל 4₪) לכל ילד שהשאיר אחריו. כאשר מת אחד מבני הזוג הרשומים מתבצעת העברה בנקאית אוטומטית מכל החברים בסכום זה, הכספים מועברים לחשבון נאמנות והם משוחררים ליתומים בעת נישואיהם. על פי פרסומי הקופה חברים כבר בתוכנית 32 אלף משפחות, ועל כן סכום הגבייה ליתום הוא 6.3 ש"ח.

נכסים והשקעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערכת שווי הנכסים של קופת העיר ושל ערבים, שהם כספי הקרנות שנאספים עבור היתומים ונמסרים להם בעת נישואיהם, עומדת על כ־110 מיליון ש"ח. בקיץ 2016 פורסם כי הקופה השקיעה כ־60 מיליון ש"ח מנכסים אלו בקרן הריט 'מגוריט', קרן המשקיעה בנדל"ן באמצעות רכישת נכסים למגורים בהיקף רב, והשכרתם, ומאפשרת השקעות נדל"ן דרך הבורסה[7]. בנובמבר 2017 העריכו כלכלנים כי הקופה צפויה להפסד של עשרות מיליוני ש"ח לאחר פרישת שניים מבכירי קרן ההשקעות וירידה של כ-30% בערך החברה[8], אולם לאחר מספר חודשים נוספים של פעילות, הקרן חזרה אל שווי השוק שלה בעת ההנפקה[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]