קולומביט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קולומביט
תכונות המינרל
הרכב כימי Fe, Mn, Mg)(Nb ,Ta)2O6)
מערך קריסטלוגרפי אורתורומבי
צורת הגביש גבישים דמויי תיבה. לעיתים מצוי בגושים
צבע שחור, שחור עד חום כהה ואף חום אדמדם.
ברק מתכתי.
שקיפות אטום
פצילות טובה במישור אחד.
שבירה דמוית קונכייה.
קשיות 6 בסולם מוס
משקל סגולי 5.3 בגבישים טהורים (כבד למינרל שאינו מתכתי)
שרטוט חום לשחור
מינרלים נלווים טנטליט, טורמלין, אלביט, קסיטריט, מיקרוקלין, אפטיט ובריל

קולומביט (מכונה גם פרוקולומביט, ניוביט וקולומבט) הוא מינרל המכיל תחמוצות ברזל, מנגן, ניוביום (Nb2O5) וטנטלום (Ta2O5) .

לקולומביט ולטנטליט יש אותו מבנה, אך הם נבדלים באחוז תחמוצת הטנטלום שהם מכילים. בטנטליט 42%-84% תחמוצת טנטלום ו-2%-40% תחמוצת ניוביום, בעוד בקולומביט 5%-30% תחמוצת טנטלום ו-55%-78% תחמוצת ניוביום.[1] קולומביט טהור שאינו מכיל טנטלום ומנגן יכיל 78.8% ניוביום ו-21.2% תחמוצת ברזל.[2] הבדל זה באחוזי הטנטלום מתבטא בעיקר בהבדל בין המשקלים הסגוליים שלהם, כאשר לטנטליט יש משקל סגולי בסביבות 8.0+ הגבוה בהרבה מזה של הקולומביט הנע סביב 5.2. במרבצים שונים נמצאים הקולומביט והטנטליט בתערובת המכונה קולטן.

ניתן למצוא את שני המינרלים ביחד בפגמטיטים גרניטיים העשירים בליתיום ומינרלים זרחניים, כשהקולומביט מצוי בקצות הפגמטיט והטנטליט מצוי בעיקר בלב הפגמטיט.

היסוד ניוביום היה קרוי פעם קולומביום וזה מקור השם למינרל. השם ניוביום נקבע רק ב-1950, אך הגאולוגים המשיכו לקרוא למינרל קולומביט ולא ניוביט שהוצע כשם תחליפי.

ניתן למצוא קולומביט בקנדה, מדגסקר, שוודיה, נורווגיה, רוסיה, פינלנד, ברזיל ומדינות ארצות הברית: מיין, קליפורניה ווירג'יניה.

בין שימושי הקולומביט, מכירה בחנויות של מינרלים, אבל השימוש העיקרי בקולומביט הוא להפקת ניוביום, מתכת המשמשת בייצור סגסוגות בעלות חוזק מיוחד. לניוביום יכולת לבלוע נייטרונים, ולכן היא משמשת כחומר מגן בכורים גרעיניים. ניוביום הופך למוליך על בטמפרטורות נמוכות, ולכן משתמשים בו במחקרים על מוליכות על.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קולומביט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Anatoly Agulyanski, The chemistry of tantalum and niobium fluoride compounds, Elsevier, 2004, page 4
  2. ^ Sir William Crookes, Chemical news and journal of industrial science, Volume 14, Chemical news office., 1866, page 141