קולומבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קולומבה
Columba
ויטראז' בו נראה הקדוש
ויטראז' בו נראה הקדוש
לידה 7 בדצמבר 521
גרטאן, אירלנד
פטירה 9 ביוני 597 (בגיל 75)
איונה, סקוטלנד
חג 9 ביוני
פטרון של כורכי ספרים, שיטפונות, משוררים, אירלנד, סקוטלנד, דרי
ויטראז' של קולומבה מאת דאגלס סטראכן בבית התפילה סנט מרגרט בטירת אדינבורו

הקדוש קולומבהאירית עתיקה: Colm Cille, ‏7 בדצמבר 521 - 9 ביוני 597) הוא קדוש נוצרי, אחד משנים-עשר התלמידים של פיניאן הקדוש שסייעו הפיצו את בשורת הנצרות באירלנד, ולאחר מכן בסקוטלנד וצפון אנגליה. הוא אחד משלושת הקדושים המגינים של אירלנד.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית המידע על חייו ידוע מחיבורו ההגיוגרפי של אדמנן, הארכיבישוף השביעי של מינזר איונה, אשר נכתב כמאה שנה לאחר מותו של קולומבה. בשמו נקשרו כמה מסורות שקשה לקבוע ממרחק הזמן עד כמה הן מבוססות. נראה שנולד במחוז דניגול באירלנד כבן למשפחה מיוחסת. מצד אביו היה דור חמישי ל"ניאל של תשעת בני הערובה" (Niall of the Nine Hostages)(אנ'), מלך אירי אגדי בן המאה ה-5, ואבי שבט או'ניל. הוא הפך לנזיר ועד מהרה עלה בהיררכיה הכנסייתית לדרגת כומר, והיה אחד משנים-עשר התלמידים של פיניאן הקדוש, שבדומה לשנים-עשר תלמידיו של ישו, הפיצו את בשורת הנצרות באירלנד.

על פי חלק מהמסורות, בשנת 560 היה מעורב בסכסוך עם פיניאן הקדוש לאחר שהעתיק בחשאי כתב יד ששימש כקמע ללוחמים שהיה במנזר קלונרד שבראשותו. על פי המסופר, המלך העליון של אירלנד (אנ') תמך בפיניאן וסילק את קולומבה מתפקידו באומרו "לכל פרה - העגל שלה"[1]. הסכסוך הוביל לקרב של קול דרם בשנת 561 אשר במהלכו נהרגו אנשים רבים. בעקבות זאת סינוד של הכנסיה נידה אותו, ולאחר מכן המתיק את רוע הגזירה והוא הורשה לצאת מאירלנד לגלות, בתנאי שימיר לנצרות אנשים כמספר הנוצרים שהרג בקרב. מקורות אחרים טוענים כי לא היה מעורב בסכסוך ובקרב כלל, וכי יצר לסקוטלנד מרצונו הוא[2].

קולומבה יצא לסקוטלנד, וייסד בשנת 563 מנזר באי איונה, שנמצא במערב סקוטלנד, ומשם ריכז את הפעילות המיסיונרית בסקוטלנד. ישנם סיפורים רבים על הנסים שחולל כאשר ניסה לנצר את הפיקטים באזור.

סיפורו של קולומבה מהווה את האזכור הראשון למפלצת מלוך נס. על פי הסיפור, בשנת 565 הוא נתקל בקבוצה של פיקטים אשר קברו אדם שהרגה המפלצת, וסייע להחיות את אותו האדם. בגרסה אחרת של הסיפור נאמר כי הוא הציל את האדם כאשר המפלצת התקיפה אותו, כאשר נופף מולה בצלב שהחזיק בידו.

יומו של קולומבה הקדוש הוא ה-9 ביוני, וביחד עם פטריק הקדוש ובריג'יד הקדושה, עקב קורות חייו הקשורים לספרים, לשירה, ולמקווי מים, הוא הוכרז כקדוש של כורכי ספרים, שטפונות, ומשוררים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קולומבנוס, קדוש אירי אשר השפיע על הכנסיה בכתיבת תקנוני נזורה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קולומבה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אגודת הקדוש קולומבה: https://st-columba.com/, St. Columba
  2. ^ St. Columba, האנציקלופדיה הקתולית: www.newadvent.org