חרקים גורמי עפצים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף צרעות עפצים)
קריאת טבלת מיוןחרקים גורמי עפצים
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
תת־מחלקה: בעלי גלגול מלא
סדרה: דבוראים
תת־סדרה: דבוראים שנציים
על־משפחה: Chalcidoidea
משפחה: Eulophidae
תת־משפחה: Tetrastichinae
סוג: Baryscapus, Ophelimus

חרקים גורמי עפצים הם קבוצת חרקים הכוללת כמה מינים שונים של צרעות, הן מהסוג Baryscapus והן מהסוג Ophelimus. חרקים גורמי עפצים אינם עוקצים בני אדם, בניגוד למינים כגון צרעה מזרחית וצרעה גרמנית. כפי ששמם מורה, הם אחראיים ליצירת עפצים בעצים שונים, בכך שמטילים את ביציהן לתוך העלה, מה שגורם לגדילת עפצים. בכך הצמח משמש כפודנקאי לזחל החרק. כל עוד לא מדובר בכמות גדולה לא נגרם לעץ נזק ממשי.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צרעת עפצי החטטים (Ophelimus maskelli)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מין פולש בישראל, שהידע עליו מועט והוא עדיין נחקר. הוא מתרבה בעצי אקליפטוס.

הצרעה בצבע שחור, וגודלה מילימטר אחד. מופיעה בכמויות גדולות על עלים של חלק ממיני האקליפטוס בעיקר אקליפטוס המקור. היא מטילה את ביציה לתוך העלה וגורמת ליצירת עפצים, ואף מייבשת את העלים, מה שמוביל בסופו של דבר לנשירתם. היא תוקפת בעיקר עלים צעירים. עץ שניזוק בעבר יהיה בעדיפות להתקפה מחודשת.

צרעת עפצי החטטים חדרה לישראל כשיובאה ב-2001 מאוסטרליה והתפשטה בתוך שנים ספורות מרמת הגולן ועד הנגב. זן זה מתרבה במהירות גבוהה (כשלושה דורות בשנה). היא מעמידה את עצי האקליפטוס, להם ערך כלכלי רב (לתעשיית העץ ולמרעה דבורים), בסכנת הכחדה באזורים הנגועים. לא נמצא עדיין פתרון ראוי. הפתרון המומלץ הוא ככל הנראה יבוא אויבי הצרעה הטבעיים, שאומנם לא ישמידו את הצרעה לעולם אך יגבילו את גודל אוכלוסייתה.

קיימים מינים רבים של חרקים גורמי עפצים בישראל, בהם צרעת עפצי היבלות שגם היא משתמשת באקליפטוס כפונדקאי, אך אוכלוסייתה אינה גדולה כמו של הראשונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא פרוקי-רגליים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.