צינוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרוזדור חדרי הצינוק במוזיאון אסירי המחתרות - ירושלים

צינוק הוא סוג של תא מאסר קטן וחסר חלונות, בעיקר מתחת לפני הקרקע. צינוק משמש כיום בעיקר לכליאה בבידוד, צורת ענישה שבה מונעים מאסיר כל מגע עם אנשים מלבד סוהרים ואנשי רפואה. צורת ענישה זאת נחשבת לבין הקשות ביותר בכלא. בדרך כלל החזקת אדם בצינוק מוגבלת בזמן. למשל החוק הסיני מתיר שהייה בצינוק עד 3 שבועות, עם זאת גאו ג'י-שנג הוחזק בצינוק במשך 3 שנים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צינוק מימי הביניים, טירת מונטסוניס, קטלוניה

תאי צינוק מקושרים כיום בדרך כלל עם טירות ימי הביניים, שם לעיתים שימש, בנוסף לתא כליאה, גם כחדר עינויים. הסוג הידוע ביותר מימי הביניים של צינוק הוא אובליאט, שבו הדלת היחידה היא בתקרה.

לא נשמרו טירות נורמניות רבות מימי הביניים המכילות תאי צינוק, הן היו נפוצות יותר בסקוטלנד. מאסר לא היה עונש מקובל בימי הביניים כמו שהוא מקובל כיום, רוב האסירים היו ממתינים למשפט, פסיקה או פשרה. בימי הביניים, אסירים אצילים לא חיו כלל במרתפים, הם חיו בנוחות בחדרים שמורים בטירה.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה העברית "צינוק" היא מילה יחידאית במקרא: ”וְנָתַתָּה אֹתוֹ אֶל הַמַּהְפֶּכֶת וְאֶל הַצִּינֹק”[1], ועל פי הקשרה היא קשורה לענישה ולכליאה, ויש ששיערו שהיא קשורה למילה דומה באכדית שמשמעה אגידה[2], ואף בלשון חז"ל מופיעה המילה במשמעות "אגודה"[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ספר ירמיהו, פרק כ"ט, פסוק כ"ו
  2. ^ ראו מילון אטימולוגי לשפה העברית, ארנסט קליין, ערך "צינוק"
  3. ^ תוספתא, מעשרות, א, ה; תלמוד ירושלמי, מסכת מעשרות, פרק א', הלכה ה'
ערך זה הוא קצרמר בנושא אדריכלות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.