צוות 211

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צוות 211אנגלית: 211 Crew) היא תנועה גזענית אנטישמית הדוגלת בעליונות הגזע הלבן, אשר נפוצה בקרב אסירים בבתי כלא בארצות הברית. לפעילי התנועה יוחסו מספר מקרי התנקשויות, אשר זכו לפרופיל תקשורתי גבוה, וביניהן ההתנקשות בחייו של ראש אגף הכליאה של מדינת קולורדו, טום קלמנטס[1][2][3].

הקמת התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה הוקמה במהלך שנת 1995 בבית הכלא המחוזי של העיר דנוור בקולורדו. התנועה הוקמה על ידי בנג'מין דייוויס, אסיר מורשע ממוצא לבן אשר ריצה את עונשו בבית הכלא, וזאת בעקבות תקיפה מצד אסיר שחור, אשר בוצעה ככל הנראה ממניע גזעני וכמעט הסתיימה במותו.

בעקבות התקיפה, ולאחר התאוששותו, דייוויס החליט להקים כנופיית כלא חדשה, אשר תגן עליו ועל אסירים לבנים אחרים בבית הכלא מהתנכלויותיהם של אסירים ממוצא אפרו-אמריקאי ולטיני.

השימוש במונח "צוות 211" החל במקור כאחיזת עיניים, אשר נועדה לגרום לאסירים שחורים ולטינים לחשוב כי בכלא פועלת כנופיה של אסירים לבנים, אשר מטרתה להגן עליהם מפני התנכלויות. עם זאת, וככל שהשמועות אודות הכנופיה החדשה הלכו והתפשטו ברחבי הכלא, יותר ויותר אסירים לבנים ביקשו להצטרף לכנופיה החדשה, מה שהוביל בסופו של דבר להקמתה. בהמשך, ובשעה שפעילים בתנועה השתחררו מבית הכלא, הם גייסו פעילי תנועה נוספים גם מחוץ לכלא, מה שתרם להתפשטות התנועה גם בבתי כלא אחרים[4][5].

אידאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילי התנועה מזהים עצמם עם עקרונותיה של האידאולוגיה הנאצית, ומשכך מבצעים שימוש שוטף בסמלים נאציים למיניהם, כדוגמת צלב הקרס. כמו כן, התנועה דורשת מפעיליה להימנע מקיום יחסי מין עם לא-לבנים, ופעילי התנועה אף קושרו לביצוע רציחות כנגד אפרו-אמריקאים מטעמים גזעניים.

עם זאת, פעילים שונים בתנועה, ולרבות מנהיגיה, תועדו בשעה שקיימו קשרים חיוביים עם אסירים שחורים. כמו כן, ישראל דייוויס, אביו של מייסד התנועה, טען כי בנו לא דוגל באידאולוגיה גזענית, ואף הבהיר כי לבנו יש שני ידידים שחורים. מסיבה זו, עמדתה של התנועה כלפי מדיניות הגזע מעורפלת במידת מה[6][7].

התנקשויות מפורסמות שבוצעו על ידי פעילי התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • במהלך שנת 1997, עומר דיא, מהגר אפריקני, נרצח על ידי חברי התנועה בעת שהמתין בתחנת אוטובוס בעיר דנוור[8].
  • במהלך שנת 2012, התובע המחוזי של מדינת טקסס, מייק מקלילנד, ועוזר התובע מארק הייז, נרצחו בהתנקשות מתוכננת היטב. בהמשך נטען כי חברים בצוות 211 היו מעורבים בהתנקשות, אף כי לא נמצאו ראיות חותכות לכך, ואיש לא הובא לדין[9].
  • במהלך שנת 2013, פעיל בצוות 211, אוון ספנסר, התנקש בחייו של ראש אגף הכליאה של מדינת קולורדו, טום קלמנטס. לאחר ביצוע ההתנקשות ספנסר נס דרומה לטקסס, שם מצא את מותו במהלך קרב יריות עם שוטרי המדינה[10][11].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]