צ'ארלי ומעופפלית הזכוכית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלי ומעופפלית הזכוכית
Charlie and the Great Glass Elevator
מידע כללי
מאת רואלד דאל
איורים מייקל פורמן, קוונטין בלייק עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה ספרות ילדים
נושא תיירות בחלל, ויטמין, Beijing–Washington hotline, Wonka's Chocolate Factory עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה אלפרד א. קנופף עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1972
מספר עמודים 202
הוצאה בעברית
הוצאה סדרת מרגנית
תאריך 1983
תרגום אורי בלסם
סדרה
ספר קודם צ'ארלי והשוקולדה
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 000880382, 003914946
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'רלי ומעופפלית-הזכוכית או צ'רלי ומעללית הזכוכיתאנגלית: Charlie and the Great Glass Elevator) הוא ספר-המשך לספר-הילדים צ'ארלי והשוקולדה. הספר נכתב על ידי רואלד דאל בשנת 1972.

הספר תורגם למספר שפות; ב-1983 יצא גם בעברית, בתרגומו של אורי בלסם, בהוצאת סדרת מרגנית.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמשך לספר הקודם, צ'רלי בקט ומשפחתו טסים יחד עם מר וילי וונקה, בעל בית-החרושת לממתקים במעופפלית-הזכוכית. הסבתות יוספינה וג'ורג'ינה נבהלות מהטיסה, ובעקבות כך יוצאת המעופפלית אל מחוץ לאטמוספירה. המשפחה מגיעה למלוןחלל ארצות הברית, המהווה את מבצע-החלל הגדול ביותר. אנשי-המלון חושבים שצ'רלי ובני משפחתו הם טייסי החלל של מר הילטון, של רוסיה או של סין; הם חושדים שבמיטת הסבים מוטמנת פצצה שנועדה לפוצץ את המלון.

במלון נתקלים צ'רלי ובני משפחתו ביצורי חלל ענקיים, דמויי ביצה ובעלי עיניים אדומות הנקראים "קריצים חרקוזואידים", היכולים לשנות צורה, וטורפים חלק מהעובדים. יצורים אלה באו מכוכב חרקוס, המרוחק 34,427 מיליון קילומטר מכדור הארץ. היצורים הורסים את רקטות התאוצה של המעבורת; וילי וונקה וחבריו גוררים אותם לכדור הארץ ומצילים אותם, והקריצים נשרפים.

כשהם חוזרים לבית החרושת, מציע וונקה לזקנים להפוך לצעירים בעזרת תרופת פלא ושמה Wonka-Vite, ה'מצעירה' את הנוטל אותה בעשרים שנה. סבתא יוספינה, סבא ג'ורג' וסבתא ג'ורג'ינה לוקחים אליהם את הגלולות, ארבע לכל אחד. סבתא יוספינה בת השמונים ושלושה חודשים נהפכת לתינוקת בת שלושה חודשים, סבא ג'ורג' בן השמונים ואחת נהפך לתינוק בן שנה, ואילו סבתא ג'ורג'ינה בת השבעים ושמונה הופכת לבת מינוס שנתיים. צ'רלי ומר וונקה נוסעים בעזרת מעופפלית-הזכוכית אל שלילנדיה, ארץ-המינוס, ובעזרת תרופה אחרת שהמציא מר וונקה, Vita-Wonk, הם מחזירים את סבתא ג'ורג'ינה אל בית-החרושת, ושם מגלים כי התרופה ה'מזקינה' הפכה אותה לאדם הזקן ביותר עלי-אדמות: בת שלוש-מאות חמישים ושמונה שנים. מיד מעניק לה מר וונקה ארבעים גלולות של Wonka-Vite, וכך חוזרת סבתא ג'ורג'ינה להיות בת שבעים ושמונה שנים. לקראת סיום הספר מקבל מר וונקה מכתב-הזמנה מנשיא ארצות-הברית, והוא ומשפחת בקט יוצאים אל-עבר הבית הלבן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]