פרס הפנטזיה העולמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרס הפנטזיה העולמי
World Fantasy Award
פסלון הפרס שנכנס לשימוש החל מ-2016
פסלון הפרס שנכנס לשימוש החל מ-2016
תיאור פרס שנתי לסיפורי הפנטזיה הטובים ביותר
מדינה בינלאומי
הגוף המעניק כנס הפנטזיה העולמי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפרס 1975–הווה (כ־49 שנים)
http://www.worldfantasy.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרסי הפנטזיה העולמי הם פרסים הניתנים מדי שנה עבור יצירות הספרות הפנטסטית הטובות ביותר שפורסמו בשנה הקלנדרית הקודמת. הפרסים מאורגנים ומפוקחים על ידי הוועידה העולמית לפנטזיה, הפרסים ניתנים מדי שנה בכנס השנתי של הוועידה במסגרת האירוע המרכזי של כנס זה. הפרסים ניתנו לראשונה ב-1975 בכנס הפנטזיה העולמי הראשון, וניתנו מדי שנה מאז. במשך השנים בהם הפרסים ניתנו, חלק מהקטגוריות שלו השתנו. כיום, הוועדה נותנת פרסים בחמש קטגוריות כתובות, קטגוריה אחת עבור אומנים וארבע קטגוריות לאינדיבידואלים אשר מעוניינים לכבד אותם על מכלול היצירה שלהם בתחום הפנטזיה.

המועמדים והזוכים בפרס הפנטזיה העולמי נבחרים על ידי משתתפי הכנס ופאנל של שופטים, שבדרך כלל מורכב מסופרי פנטזיה. המנצחים מקבלים פסלון, עד 2015 הפסלון היה בדמות ראשו של ה. פ. לאבקרפט שעוצב על ידי הקריקטוריסט גאן וילסון. הפסלון של לאבקראפט השתנה ב-2015 עקב קולות רבים של ביקורת על ההיסטוריה הגזענית של לאבקרפט. פסל חדש, שעוצב על ידי וינסנט ווילרפנס, מתאר עץ אל מול ירח מלא, פורסם ב-2017 (בכנס בו ניתנו פרסים עבור 2016).

קטגוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסי הפנטזיה העולמית מחולקים ל-10 קטגוריות, לרבות פרסים עבור עבודות כתובות ופרסים עבור מומחים בתחום. הזכאות להיות מועמד מוגדרת באופן רופף: העבודה חייבת להיות מפורסמת בשנה שקדמה, והמומחים המועמדים חייבים להיות בחיים. כל סוגי הפנטזיה מתקבלות, ללא התייחסות לתת-ז'אנר או הסגנון. אם כי הדיון בסוגיה של האם יצירה מסוימת ניתנת להיכלל בהגדרה של "פנטזיה" נשארת בידיהם של משתתפי הכנס והשופטים בפאנל.

מבין כל הקטגוריות, לאלן דטלאו יש הכי הרבה מועמדויות וזכיות, עם 10 פרסי פנטזיה עולמית מ-42 מועמדויות בעיקר עבור האנתולוגיות שלה. אחריה, הסופר המועמד ביותר הוא טרי ווינדלינג עם 9 זכיות מתוך 30 מועמדויות וסטיבן ג'ונס עם 3 זכיות מתוך 28 מועמדויות. לג'פרי פורד יש מספר הזכיות הגבוה ביותר אחרי אלן דטלאו, 6 זכיות מתוך 14 מועמדויות, והוא בתיקו עם מספר הפרסים הגבוה ביותר עבור רומנים עם סטיבן קינג, 4 לכל אחד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרס הפנטזיה העולמי בוויקישיתוף