פרס איג נובל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרס איג נובל
Ig Nobel Prize
תיאור פרס מדעי הומוריסטי, המהווה פרודיה על פרס נובל
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הגוף המעניק Annals of Improbable Research עריכת הנתון בוויקינתונים
סכום הזכייה 100,000,000,000,000 דולר זימבבואי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפרס 1991–הווה (כ־33 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בשנת 2000 הוענק פרס איג נובל בפיזיקה לחוקרים אנדריי גייםאוניברסיטת רדבאוד ניימגן, שזכה גם בנובל על פיתוח הגרפן), ומייקל ברי (אוניברסיטת בריסטול) על ריחוף מגנטי של צפרדע חי.[1]

פרס איג נובלאנגלית: Ig Nobel) הוא פרס מדעי הומוריסטי, המהווה פרודיה על פרס נובל. הפרס המוענק מדי שנה לאנשי מדע שערכו מחקרים "שבתחילה גורמים לך לצחוק, ואחר כך גורמים לך לחשוב", על פי הצהרת מארגני הפרס. במרבית המקרים, המאמרים שזיכו את כותביהם בפרס נחשבים למשעשעים, מוזרים או סתם חסרי ערך. השם הוא פרפרזה על פרס נובל ומקורו במילה האנגלית 'ignoble' שפירושה 'נחות'.

הפרס כולל עשרה תחומים (כימיה, פיזיקה, הנדסה וכו') אשר ניתן לחוקרים שמחקריהם עוסקים בדברים הנחשבים חסרי משמעות או לא יעילים. באופן רשמי מוגדר הפרס כניתן בגין "תוצאות שאי אפשר לחזור עליהן או שרצוי לא לחזור עליהן".

הפרסים הוענקו לראשונה בשנת 1991, ביוזמתו של מארק אברהמס, בעת שערך את כתב העת להומור מדעי Journal of Irreproducible Results(אנ') שנוסד על ידי הפיזיקאי צבי ליפקין, ואלכסנדר כהן, מנהל המכון למחקר ביולוגי בישראל. הפרסים ניתנים בטקס מפואר המתקיים באוניברסיטת הרווארד, בחסותו של כתב העת להומור מדעי Annals of Improbable Research, שנוסד בשנת 1995.

אף שהפרס הוא פרודיה על פרס נובל, בטקס הענקתו משתתפים לעיתים גם חתני פרס נובל המעניקים את פרס איג נובל לחתניו. רבים מחתני הפרס נבוכים ואינם משתתפים בטקס, אך יש המפגינים אומץ והומור עצמי, ובאים לטקס למרות מעמדו השנוי במחלוקת.

בין המחקרים שזכו בפרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – זוכי פרס איג נובל

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרס איג נובל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גיים הוא המדען הראשון שזכה הן בפרס נובל והן בפרס איג נובל
  2. ^ The 1995 Ig Nobel Prize Winners
  3. ^ רשימת זוכי פרס איג נובל לשנת 1997
  4. ^ Odeh M, Bassan H, Oliven A.,‏ Termination of intractable hiccups with digital rectal massage.‎,‏ National Center for Biotechnology Information, באתר National Institutes of Health (לקוח מכתב העת Journal of Internal Medicine, פברואר 1990, 227(2):145-6)
  5. ^ האם חתולים הם מוצק או נוזל
  6. ^ חתולים נוזליים ונקבות עם פינים: איגנובל 2017, באתר davidson.weizmann.ac.il
  7. ^ רשימת זוכי פרס איג נובל לשנת 2020